haloo koululaisten vanhemmat ! miten ratkaisette kesän ruokahuollon
KOululaisten lomasta 3 viikkoo jäljellä. Tuntuu että ruokahuoltopuuhissa menee tosi kauan joka päivä.
Käytäntö siis 2 lämmintä ateriaa. Puuroa aamulla TAI illalla.
Joojoo, etukäteen voi tehdä pakkaseen spagettikastiketta, uusia perunoita pukkaa (jopa omasta maasta) mutta anyway. Koko ajan pitää tarjota jollekulle jotain ja siivota pöytää aterian jälkeen. Meitä on vain 4, mutta ihan samat asiat joutuisi tekemään vaikka meitä olisi isompikin porukka. aamupala, lounas, välipala, päivällinen iltapala.
Lapset voi toki auttaa, no se apu ehkä enemmän symbolista. Mies rakentaa joten en voi nyt sitä ahdistella (kops, kuulin kun pari telaketjufeministiä pyörtyi...ei voi mitään)
En ole uusavuton, kaikkea muuta, tykkään periaatteessa ruuanlaitosta...mutta en koko ajan haluaisi hääräillä kyökissä. Eineksiä en oikein osaa ostaa, paitsi pinaattikeittoa ja maksalaatikkoa. Ja nekin pitää lämmittää ja laittaa tarjolle ja jäljet korjata.
Olen miettinyt jotain että teen kaikille lounaaksi eväät (vaikka olen itsekin nyt lomalla) tms..hyviä eväsruokia tuli itselle mieleen:
munakasrulla
pinaattipannari
jotkut kolmioleivät
karjalanpiirakat munavoilla ja (kaupan) pinaattikeitto
miten muut hoidatte homman pätevämmmin ?
Kommentit (41)
Kouluikäiset osaavat kyllä itse hoitaa aamupalan, välipalan ja iltapalan, lounaaksi voi syödä edellispäivän jämiä. En todellakaan rupeaisi keittiössä vääntämään kahta lämmintä ruokaa joka päivä ja siihen vielä puuroja sun muita päälle. Lapset osaavat kyllä ottaa jääkaapista leipätarpeet, hoitaa tiskit koneeseen ja sitä rataa, eli ei yhden lämpimän ruuan laittamisen (ja vaikka sen yhden iltapuuron keittelyn) pitäisi olla mitenkään ylivoimaista tai aiheuttaa jatkuvaa keittiössä kökkimistä.
ei perheen yhteisenä loma-aikana yleensä syödä lämmintä ruokaa kuin kerran päivässä....
Nukutaan pidempään, joten tukeva ja rauhallinen aamiainen syödään vasta kymmenen maissa. "Lounas" eli se päivän "kunnon ruoka" syödäänkin sitten vasta iltapäivästä, jotain kevyttä alkuillasta välipalaksi ja illalla "normaalia" ruokaisampi iltapala.
Käydään myös paljon ravintoloissa syömässä ja jos säät hyvät eli ollaan ulkona koko päivä niin haetaan myös pikaruokaa, jota meillä muuten syödään tosi harvoin.
täältä onko jollain oikeesti jotain hyviä vinkkejä. Poistun häpeissäni takavasemmalle.
Hassuinta on, että monen muunkin asian suhteen, jotka eivät ole ihan suorastaan ylivoimaisia mutta kumminkin melko aikaaviepiä, mietin, miten ne voisi tehdä fiksummin ja tehokkaammin. E
illallisen jämät lounaaksi, aamupalan, välipalan ja iltapalan voi lapset hoitaa itse, jos et halua.
Mulla on lapsia vielä kotona muutenkin ja monta vuotta siis ollut sitä ruuanlaittoa, ja ei siihen kyllä koko päivää mene... Lapset voi kattaa aina pöydän eikä jälkisiivoukseen 10 min kauempaa mene. Riippuu mitä teet, mutta jos on jotain uunissa tai kiehumassa, niin sillä aikaahan jotain muuta...
täältä onko jollain oikeesti jotain hyviä vinkkejä. Poistun häpeissäni takavasemmalle.
Hassuinta on, että monen muunkin asian suhteen, jotka eivät ole ihan suorastaan ylivoimaisia mutta kumminkin melko aikaaviepiä, mietin, miten ne voisi tehdä fiksummin ja tehokkaammin. E
Kuten esim. sen, että kesälomapäivinä pärjää hyvin yhdellä lämpimällä ruualla ja lounaaksi voi syödä edellispäivän jämiä, ruokaisan salaatin tai vaikka sitä puuroa, joka valmistuu keittiössä itsekseen. Minullakin on kaksi kouluikäistä, 10 v. ja 7 v., eikä tehdä kuin yksi lämmin ruoka ja syödään koko perhe yhdessä. Molemmat lapset osaavat ihan itse ottaa aamu- tai iltapalaa herättyään, välipalan samaten, myöskin keittiö ja ruokapöytä pysyvät siisteinä, kun kukin ruokailija hoitaa omat jälkensä. Meillä siis sama tilanne kuin teillä, mutta en koe tukehtuvani keittiöön.
nyt kun lapset ovat isompia(7v ja 8v). Syödään aamiainen tavallista myöhemmin (vaikka ois herättykin aikaisin). Joskus menee koko päivä erilaisia välipaloja napostellen. Lomalla ollessa syödään myös useammin ulkona.
Ymmärrän hyvin ap:n tuskastumisen keittiössä puuhaamiseen. Kesällä on muutakin kivempaa tekemistä.
Kun sama homma toistuu 5 x pvä.
Mun ongelma on nimenomaan se että teen todella paljon muitakin asioita kuin kyykin kyökissä, joten haluaisin rationalisoida sen homman.
Mutta turha kai on täällä minun jankata. Muilta ei siis mene ollenkaan aikaa ruokahommiin vaan kaikki hoituu käden käänteessä :-) hienoa, käteviä emäntiä täällä palstalla .
Ymmärrän hyvin ap:n tuskastumisen keittiössä puuhaamiseen. Kesällä on muutakin kivempaa tekemistä.
Ehkä kaipasin juuri tätä. ap
Meillä tosin alipainoisia allergikkoja. Mutta olen yrittänyt helpottaa ruokien laittoa esim siten, että kerran väännän 5l kattilallisen tomaatipohjaista jauhelihakastiketta jost sitten pakastan osan, osa syödään heti spagetin kanssa. (Keitä paljon sapagettia, siitä voit tehdä seuravaksi ateriaksi ruokaisaa salaattia).Lopusta kastikkeesta saattaisin tehdä vaikka lasagnea tai sitten vaan tarjoilisin sitä "vaihtelun vuoksi" makaronin kanssa jne. Mielikuvitus on rajana.
Ehdottaisin myös levylihapiirakkaa-tee samalla kaksi levyllistä- ja taas osa pakkaseen. Tai jos olet laiskalla tuulelle, osta valmiita lihapiirakoita ja täytä ne jollain juustolla ja kinkulla ja lämmitä. Miten olis uunipuurot? Helppoa valmistaa kun ei tartte vahtia.
tortillat, joihin jokainen pilkkoo omat sisällyksensä, tomaatin, kurkun, salaatin jne. kastikkeet.
espanjalainen munakas (sisältää perunaa ja sipulia)
paistat kanaa vaikka enemmän ja teet seuraavan päivänä kanasalaatin.
uusia perunoita keität enenmmän ja seuraavana päivänä pyttäriä, makkaran kanssa.
mannavelliä ja karjalanpiirakkaa.
mene johonkin lounasravintolaan ja tee diili -osta siltä pakkaseen valmiita kotitekoisia ruokia!!
Mun ongelma on nimenomaan se että teen todella paljon muitakin asioita kuin kyykin kyökissä, joten haluaisin rationalisoida sen homman.
Siis tee vaikka pikainen lista siitä, mihin kellonaikaan olet keittiössä ja mitä siellä teet, niin on hieman helpompi vinkata, missä voisi oikaista. :)
mutta kun en vieläkään tajua mihin se aika menee?
Jos haluat olla itse tekemässä kaiken, niin
aamupalapuuro 15 m (max 30 min jos sulla jotain ei pikahiutaleita), siivous 10 min (kai itse syöt kuitenkin jotain aamupalalla myös.
lounas, valmistus 30-60 min, mutta siitä osan ajasta voi käyttää muuhun tekemiseen, siivous 10 min.
Välipala 10 min valmistus, 10 min siivous
päivällinen 30-60 min ja 10 min
iltapala 10 min ja 10 min.
Yhteensä maksimissaan 3 h 40 min, joista osan ajasta voi käyttää siihen muuhunkin tekemiseen. Onko se niin hirveän suuri osa päivästä? Se jättää aika monta tuntia siihen kaikkeen muuhun... Ja tosian, kuten sanottu, niin aamupalan, välipalan ja iltapalanhan lapset voi hoitaa itsekseen, jos et halua niihin kuluttaa aikaa.
Lomapäivä saattaa mennä niin, että ensin tuskaillaan, mitä ihmettä syötäisiin, sitten haeaan kaupasta ainekset, valmistetaan ruoka ja syödään. Ja onkin jo ilta. Missä se loma ja kivat lomatekemiset?
Myönnän että systeemimme on todella tehoton...
siitä sitten riittää ainakin kahdelle lapselle, 10v. ja 15v. seuraavan päivän lounas.
meillä lapset kun ovat huonoja aamupalan syöjiä,haluavat mielummin lounaan puolen päivän aikaan.
me aikuiset syömme sitten salaattia yms, lounaaksi, usein leipäkin riittää.
laitan myös pakasterasioihin ruokia, jotka voin sitten mikrossa sulattaa.
Ja ostoksiinkin kuluu oma aikansa.
Meillä syödään usein lounaaksi jotain superhelppoa, kuten makkarat grilliin tai syödään lörtsyt torilla, haetaan thai-ruokaa tms.
Illalla sitten kunnolliset ja terveelliset kokkaukset, usein kalaa näin kesällä.
mutta kun en vieläkään tajua mihin se aika menee?
Jos haluat olla itse tekemässä kaiken, niin
aamupalapuuro 15 m (max 30 min jos sulla jotain ei pikahiutaleita), siivous 10 min (kai itse syöt kuitenkin jotain aamupalalla myös.
lounas, valmistus 30-60 min, mutta siitä osan ajasta voi käyttää muuhun tekemiseen, siivous 10 min.
Välipala 10 min valmistus, 10 min siivous
päivällinen 30-60 min ja 10 min
iltapala 10 min ja 10 min.
Yhteensä maksimissaan 3 h 40 min, joista osan ajasta voi käyttää siihen muuhunkin tekemiseen. Onko se niin hirveän suuri osa päivästä? Se jättää aika monta tuntia siihen kaikkeen muuhun... Ja tosian, kuten sanottu, niin aamupalan, välipalan ja iltapalanhan lapset voi hoitaa itsekseen, jos et halua niihin kuluttaa aikaa.
Haen vinkkejä, miten päivän ateriat voisi rytmittää siten että selviäisi sillä yhdellä lämpimällä aterialla.
thäts the point.
Lomapäivä saattaa mennä niin, että ensin tuskaillaan, mitä ihmettä syötäisiin, sitten haeaan kaupasta ainekset, valmistetaan ruoka ja syödään. Ja onkin jo ilta. Missä se loma ja kivat lomatekemiset?
Myönnän että systeemimme on todella tehoton...
Kaikkein parasta on, jos kykenee miettimään millainen perusvarasto kaapeissa pitää aina olla ja kaupasta haetaan vain tarvittavaa täydennystä plus satunnaisia lisäyksiä. Eli jos joka päivä lähtee erikseen miettimään, että pitäiskö laittaa kanaa ja ostaa peruntoita ja mitäs salaattia vai banaanejako vai mitä, ja sitten vielä lähtee kauppaan hakemaan pikku kassillista, niin siinähän se päivä tärvääntyy.
Sen sijaan jos kaapista löytyy aina peruskamat ja kerran tai pari viikossa voi hakea täydennystä tai täsmätuotteita, niin ei se ruuanlaitto enää lannista. Kun peruskamat ovat hanskassa, on helpompi vetäistä ruokia hihasta, kun ei tartte joka kerta miettiä alusta asti.
Meillä siis kaapeissa aina tämmöisiä:
- perunaa, riisiä, pastaa/nuudeleita
- kauden kasviksia
- soijarouhetta (vastaa jauhelihaa), soijasuikaleita (vastaa kanaa), papuja, linssejä jne.
- kananmunia
- maitoa ja ruokakermaa, usein myös rahkaa/kermaviiliä tms.
- juustoa (pakkaseen voi raastaa esim. sinileimaa, sopii hyvin ruuanlaittoon pakastamisen jälkeenkin) ja raejuustoa
- säilykepurkeissa esim. herkkusieniä, wokkikamoja
- mausteita ja maustekastikkeita
- erilaisia jauhoja, leseitä, siemeniä
- tomaattimurskaa
Ja pakkasessa marjoja ja leipää ja ruokaa annospakattuna (esim. 2 annosta kasvissosekeittoa).
mutta teetkö siis ruokaa koko perheelle päiväksi vai vaan sille koululaiselle? Ja olet siis itse päivätöissä? Tapahtuuko syominen kotioloissa vai rakennuksella?