"Onnea! Teille on syntynyt poika!" lukee synnärin kortissa, vaikka vauva syntyi kuolleena.
Onko teistä tökeröä? Ystäväni synnytti kuolleen vauvan äskettäin ja näytti synnäriltä saamaansa korttia, johon oli merkitty pojan mitat. Kortissa oli haikaran kuva ja siinä luki tuo onnitteluteksti, vaikka vauva oli siis kuollut jo kohtuun. Se oli se ihan sama kortti, mikä annetaan kaikille vauvan saaneille. Minusta on aika outoa antaa tuollainen kortti siinä tilanteessa. Mitä onnittelemista siinä on, kun pikemminkin osanotot pitäisi laittaa.
Kommentit (16)
Ei se valituksen teko ole kaverilla varmastikaan nyt mielessä, en edes viitsi mainita asiasta ainakaan vielä. Mutta joo, on se sitten muistakin outoa kuin minusta. Ajattelin, että onko yleinenkin tapa, kun tuntuu lähinnä veitsen kääntämiseltä haavassa tuollainen.
ap
olihan hän kuitenkin ihminen vaikka kuollit olikin
Täytyy olla vahinko. Kyllä jotakuta nyt hävettää.
Onhan se (esikoisen) synnyttänyt silti muuttunut äidiksi/ isäksi, vaikka lapsi kuolisikin!
Ja onhan tuo kortti voitu antaa saatesanoilla: meillä ei ole kun tällaisia, haluatko mitat ihan vaan paperille?
Hirveä moka. Täysin epäinhimillistä onnitella pojasta tuossa tilanteessa :(
vaikka asia ei kosketakaa sinua, voisit laittaa siitä huomautuksen jonnekin ko. synnytyssairaalaan johtotasolle, kysy potilasasiamieheltä mikä on oikea taho.
Lähinnä siksi, että ottaisivat käyttöön myös toisen kortin, joita voi käyttää tällaisissa tilaiteissa ja kun näitä on ilmeisesti vähemmän kuin elossa syntyneitä, kortti voisi olla ns. sukupuoleton , johon hoitaja täyttää vauvan mitat mutta myös sukupuolen.
Sairaalassa ei ole kukaan kiinnittänyt tähän huomiota, tilanteita on varmaan vähän.
vauva oli 7 vuoden haave ja unelma, silti se kuoli synnytyksen aikana.
SILTI OLIN ONNELLINEN SIITÄ, ETTÄ OLIN ÄITI, vaikka suru siitä että pieni syntyi kuoleena oli valtava.
Sain myös kyseisen onnittelukortin ja se on tärkeä minulle vieläkin
asi siis kortin missä lukee
onnea vaikka lapsi kuoli
mitat oli....
tymä kortti
"Teille ei myönnetä lapsilisää, koska lapsi syntyi kuolleena".
Tuo hakemus siis tehdään ennen lapsen syntymää ja päätös siitä tulee, kun lapsi on syntynyt.
Tuo kortti on minulle tärkeä, vaikka olen nyt pienen elävän tytön äiti myös.
Joku tietysti voi väittää, etten ole kun yhden lapsen äiti, koka toinen ei elänyt kohdun ulkopuolella hetkeäkään, mulle se on yks ja sama mitä väitätte.
Tuo kortti on minulle tärkeä, vaikka olen nyt pienen elävän tytön äiti myös.
Joku tietysti voi väittää, etten ole kun yhden lapsen äiti, koka toinen ei elänyt kohdun ulkopuolella hetkeäkään, mulle se on yks ja sama mitä väitätte.
tottakai olet myös sen kuolleen lapsen äiti
Esikoispoika syntyi kuolleena 39+6 v.1995.
Kelalta sain kyllä lapsilisää koskevan kirjeen.
vaikka asia ei kosketakaa sinua, voisit laittaa siitä huomautuksen jonnekin ko. synnytyssairaalaan johtotasolle, kysy potilasasiamieheltä mikä on oikea taho.
Lähinnä siksi, että ottaisivat käyttöön myös toisen kortin, joita voi käyttää tällaisissa tilaiteissa ja kun näitä on ilmeisesti vähemmän kuin elossa syntyneitä, kortti voisi olla ns. sukupuoleton , johon hoitaja täyttää vauvan mitat mutta myös sukupuolen.
Sairaalassa ei ole kukaan kiinnittänyt tähän huomiota, tilanteita on varmaan vähän.
varmaan voit tehdä näinkin, yleensä sairaalan sivuilla on osoite/linkki tms. mihin voi laittaa palautetta. Ystäväsi voi tosin laittaa palautteen itsekin sitten kun jaksaa, vaikka vuoden päästäkin sen voi vielä tehdä. Voi olla terapeuttistakin tavallaan.
Itse annoin palautetta mm. siitä kun sain haavan hoito-ohjeeksei täyden infopaketin jossa oli asiaa imetyksestä yms. tsemppaavaa tekstiä tyyliin "nyt sinulla on ihana nyytti sylissäsi, muista nyt sitten rakastaa sitä ja pitää siitä huolta". Vauvani oli koko lyhyen elämänsä teho-osastolla, niin että vähän tuntui ...ttuilulta lukea tuollaista tekstiä ja sieltä seasta etsiä se itselleni tärkeä tieto. Toivottavasti palautteeni kuultiin ja jatkossa kansion sisältöä on järjestetty niin että tämmöiset tapaukset voidaan ottaa huomioon ja jättää imetykset ym osa pois jos asia ei ole ajankohtainen. Se olisi mielestäni hyvää hoitoa eikä kuulosta kovin kohtuuttomalta järjestelyltä.
lapseni kuoli juuri ennen kaksivuotispäiviään tapaturmaisesti, jonkin ajan kuluttua tuli (samasta sairaalasta, jossa lapsi kuoli elvytyksen jälkeen) haukkumakirje, että olimme jättäneet käyttämättä lapsen hammaslääkäriajan johonkin pakolliseen vuositarkastukseen.
Laitoin sinne sähköpostia, jossa ihmettelin,eikö siellä ole tietokantaan päivittynyt, että lapsi on kuollut jo lähes kuukausi sitten. Sain todella osaaottavan ja pahoittelevan viestin takaisin. Se lämmitti mieltä.
Tuolloin tuli usealta suunnalta kaikenlaista epämiellyttävää tavallaan vahingossa, koska tuollainen tapahtuma on niin odottamaton. Siksi en oikein jaksanut edes pahoittaa mieltäni. Kaikki muu tuntui toisarvoiselta lapsen menetyksen rinnalla.
AP:n tilanne on varmaan todella ikävä. Kukaan muu ei oikein osaa surra lasta, jota ei ole koskaan nähnytkään.
Jos ei ystäväsi jaksa, niin tee se hänen puolestaan. Todella tahditonta.