KOTIÄITIYS ON AINOA PALKATON AMMATTI
nyt kotiäidit barrikadeille oikeuksienne puolesta
t, uraäiti, joka arvostaa työtänne
Kommentit (48)
joten mielelläni ottaisin palkkaa. Kun on monta lasta, joilla erityistarpeita, sekä yrittäjämies, joka matkaa ympäri maailmaa joskus jopa parikin viikkoa kuukaudessa, ei ole mahdollisuutta ajatellakaan töihin lähtöä. Kaikki eivät tietenkään tätä ymmärrä koska ajattelevat, että kuka vaan voi tehdä mitä vaan.
Väkisinkö se mies pani sut paksuksi ja pakotti pitämään lapset? Et olisi tehnyt lapsia jos tilanne on sinulle noin surkea.
Mitkä on ne kriteerit, jotka luokittelee äitiyden ammatiksi? Itse olet päättänyt äidiksi tulla. Ei veronmaksajien tarvitse siitä maksaa palkkaa teille enää yhtään enempää.
joten mielelläni ottaisin palkkaa. Kun on monta lasta, joilla erityistarpeita, sekä yrittäjämies, joka matkaa ympäri maailmaa joskus jopa parikin viikkoa kuukaudessa, ei ole mahdollisuutta ajatellakaan töihin lähtöä. Kaikki eivät tietenkään tätä ymmärrä koska ajattelevat, että kuka vaan voi tehdä mitä vaan.
Mutta etköhän kuitenkin ole tuossa tilanteessa ihan omasta tahdostasi, olet itse tehnyt omat valintasi miksi olet tuossa tilanteessa. Eikö?
kun olet tuollaisen miehen ottanut ja lapsia tehnyt?
eikä omien lasten hoitaminen työtä. Se on elämäntapa, ja tapa elää, se on normaalia elämää, johon ei (välttämättä) kuulu palkkatyö.
Itse olen ollut 5 vuotta kotona, 3 lasta. Enkä sanoisi tätä ammatiksi enkä työksi. Raskasta ja vaativaa se silti _välillä_ on, en minä sitä sano. Mutta ei tästä minulle palkkaa kuulu maksaa, omista lapsista ja omista valinnoistamme. Ei todellakaan. Teen kotona freelancetöitä aina kun ehdin, siitä minulle maksetaan palkkaakin, ja se on työtä.
Kotielämä on ihanaa :)
eikä omien lasten hoitaminen työtä. Se on elämäntapa, ja tapa elää, se on normaalia elämää, johon ei (välttämättä) kuulu palkkatyö.
Itse olen ollut 5 vuotta kotona, 3 lasta. Enkä sanoisi tätä ammatiksi enkä työksi. Raskasta ja vaativaa se silti _välillä_ on, en minä sitä sano. Mutta ei tästä minulle palkkaa kuulu maksaa, omista lapsista ja omista valinnoistamme. Ei todellakaan. Teen kotona freelancetöitä aina kun ehdin, siitä minulle maksetaan palkkaakin, ja se on työtä.
Arvostan sinua todella. Ymmärrät mistä on kyse, normielämästä eikä mistään työstä. Älkää kotiäidit aina jaksako sitä samaa virttä "olen kokki ja kuski ja sairaanhoitaja jajaja.". Niin ovat kaikki muutkin vanhemmat, vain vähemmän aikaa päivästä kuin te. Koska ovat töissä, josta saavat palkkaa.
32 yritti siis lainata edellistä kirjoittajaa, mutta huonosti.
Ettekö halua naisten vaativimmasta ammatista päivystys 24 h/ vrk siis palkkaa? t. ap
sellaista määrää veroja että tuollaisia kotona olijoille kustannettaisiin. Täällä jonkun kirjoittajan mielestä sopiva palkka olisi ilmeisesti n. 10 000 euroa kuussa kun hän laski että hänelle kuuluisi siivoojan palkka JA psykologin palkka JA autonkuljettajan palkka jne.
käytännössä tuo kaataisi Suomen talouden.
Se ammatti ole, vaan ammatteja. On siinä kokki,kuski, huoltaja, siivooja, aikatauluttaja, taloudenhoitaja, psykologi, lähihoitaja... ja paljonkos noissa ammateissa tienaa?? Kyllä se kotiäitiys on ammatti siinä missä esim. siivooja. Paitsi ettei saa lakisääteisiä kahvi ja ruoka taukoja ja työpäivä on vaivaset 24 tuntia. Oikeissa töissä pääsis niin paljon helpommalla...
Mutta kun siitä on hyötyä vain teidän perheelle, niin kenen siitä pitäisi maksaa? Sehän tässä on pointti. Ei tekemisestä saa palkkaa ellei ole työnantajaa jolle siitä tekemisestä on hyötyä. =)
Ammatti, johon ei tarvitse opiskella, johon valmistuminen ei maksa mitään ja jota kuka tahansa voi harjoittaa. Eihän sellasta olekaan.
T. Uraäiti, jonka puolesta kukin tehköön miten tykkää, eipäs nostella ketään turhan takia jalustalle.
Aikuiselta tuollaista tekstiä?
Mietippäs nyt itsekkin. Enkä näköjään ole ainoa joka ajattelee samalla tavalla.
ainakin kotitalousvähennys. Ja sitten kotiäiti-tulosta veroja olisi maksettava lisää.
Ei omien asioiden hoitamisesta muutenkaan makseta palkkaa. Kansantalous kaatuisi alta aikayksikön, jos kotiäitiydestä alettaisiin maksaa palkkaa. Mahtaisi nimittäin kiinnostaa entistä useampia, jos kotoanolemalla saisi liksan pyörimään.
Ja kyllä, olen kotiäiti. Ainakin toistaiseksi, kun lapset on niin pieniä. Vielähän saan sitäpaitsi kotihoidontukeakin, se on ihan kelpo korvaus siitä, että saan olla pois työelämästä ja hoitaa omat lapseni.
"Ettekö halua naisten vaativimmasta ammatista päivystys 24 h/ vrk siis palkkaa? t. ap"
Mutta minkä tahon se palkka pitäisi maksaa? Ette kai te oikeasti ole niin vieraantuneita realiteeteista, ettette tajua, että saadakseen palkkaa on oltava joku työnantaja jolle työstäsi on hyötyä?
Kotiäiti tekee kotitöitä ja hoitaa omia lapsia kotona 24h vuorokaudessa, ja tätä kutsutaan työksi tai "ammatiksi" ja siitä pitäisi jonkun mielestä saada palkkaa.
Työssäkäyvä äiti käy kodin ulkopuolella töissä ja saa siitä palkan. Lopun ajan vuorokaudesta (13 tuntia)+viikonloput+loma-ajat hän hoitaa samoja tehtäviä kuin kotiäitikin. Työssäkäyvän äidin kohdalla tätä kuitenkin kutsutaan vapaa-ajaksi.
Eikös työssäkäyvienkin vanhempien pitäisi saada palkkaa siltä ajalta, kun he hoitavat omia lapsiaan ja tekevät kotitöitä :)
Mutta kun siitä on hyötyä vain teidän perheelle, niin kenen siitä pitäisi maksaa? Sehän tässä on pointti. Ei tekemisestä saa palkkaa ellei ole työnantajaa jolle siitä tekemisestä on hyötyä. =)
[/quote]
on, ja sen kyllä nykykersoista huomaa. Terveisin, monet vuodet kotiäitinä aikanaan ollut. Oli meno vähän toisenlaista kuin nykyään... Sellaista normielämää lasten kanssa, ei mitään vaatteilla kilpailua ja alituista lasten tahdon mukaan pyörimistä milloin mihinkin suuntaan.
Telepatialla? Kyllä ne työssäkäyvien lapset hoitaa lastenhoitaja ja hän siitä palkan saakin!!