Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa läheistä, joka on ns."peräkammarintyttö"?

Vierailija
24.07.2012 |

Haluaisin auttaa tätä nuorta naista ja käsittääkseni hänkin jotenkin toivoisi minulta apua ihmissuhdeasioissa, mutten tiedä miten auttaa häntä niissä.

Hän on vielä melko nuori ja opinnot ovat kesken. Ongelmana on tämän naisen arkuus ja yksinäisyys ja ilmeisesti siitä aiheutuva masennus. Ystäviä ei ole, eikä seurustelukumppaniakaan ole löytynyt, vaikka molempia selvästi kaipaa.

Käytän puhumastani henkilöstä nimeä Aino.

Aino asuu omillaan, on viehättävä, kiltti, fiksuhko ja kiinnostunut kulttuurista. Harrastukset ovat yksilölajeja. Ainolla on ehkä? asperger josta ei ole diagnoosia. Mahdollisesti tästä johtuen Aino voi joskus vaikuttaa liian jyrkältä tai nipolta. Ainolla on vaikeuksia pitää itse yhteyttä ihmisiin. Aino on kuitenkin parhaimmillaan huolehtivainen, avuolias ja hauskaa seuraa. Tämä varmasti välittyisi myös ihmisille jotka vaivautuisivat tutustumaan häneen.

Ainolla on ollut hyvin traumaattinen lapsuus ongelmaperheessä ja tämä arvatenkin vaikeuttaa ihmisuhteita, mm. häpeän muodossa. Aino käy terapiassa, mutta se ei näytä auttavan :(

Mitä voisin tehdä? Itselläni on vain jonkin verran parempi tilanne kuin Ainolla, enkä oikein pysty esim. soluttamaan häntä omaan kaveripiiriini, koska minulla ei sellaista ole. Muuten se olisikin helppoa...Luulen että eniten Ainoa auttaisi kumppani.

Kaikki neuvot otetaan kiitollisina vastaan :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän voisi etsiä netistä seuraa? Sieltä saattaisi löytyä kaltaisiaan, kun kertoisi rehellisesti luonteestaan jne.

Tuskin ainakaan mistään baareista aralla luonteella!

Vierailija
2/9 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä ole niin varma siitä, että hän haluaa tai tarvitsee "apuasi". On melkoista yläpuolelle asettumista ajatella "auttavansa" toista - ja ehkä vähåän hassua ihmiseltä, joka ei edes keksi, miten. Meinaan vaan, että sun omissa sosiaalisissa tqidoissakin on vähän haparointia. M näkisin pikemminkin, että voitte ehkä auttaa toisianne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat aivan kuin yhdestä mun serkusta, paitsi että hän ei ole kiinnostunut kulttuurista vaan käsitöistä ja kaikesta näpertelystä. Ihan kaikki muu täsmää.

Mutta tällainen ihminen elää niin "syvällä" niissä mielenkiinnon kohteissa, että häntä kiinnostaa vain seura jolla on samat mielenkiinnon kohteet.

Kaikki muu on hänen mielestään tylsää tai tyhjänpäivästä.

Mun mielestä sä et voi kauheesti auttaa tällaista ihmistä, muuta kuin olemalla itse ystävä ja ehkä tavata kulttuurin merkeissä. Varsinkin kumppanin löytämisessä voit saada vain pahaa aikaan.

Mitä tähän minun sukulaiseeni tulee, niin hänen kanssaan on vaikea olla kaveri. Me juttelemme hetken, ja sitten tulee hiljaisuus. Meillä on niin vähän yhteistä, ja hänen sosiaaliset taidot eivät riitä olemaan kiinnostunut minua koskevista asioista. Minä tiedän hyvin vähän käsitöistä. Mutta hän tapansa mukaan sanoo suoraan "no mitäs me nyt juteltais" :)

Vierailija
4/9 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin auttaa tätä nuorta naista ja käsittääkseni hänkin jotenkin toivoisi minulta apua ihmissuhdeasioissa, mutten tiedä miten auttaa häntä niissä. Hän on vielä melko nuori ja opinnot ovat kesken. Ongelmana on tämän naisen arkuus ja yksinäisyys ja ilmeisesti siitä aiheutuva masennus. Ystäviä ei ole, eikä seurustelukumppaniakaan ole löytynyt, vaikka molempia selvästi kaipaa. Käytän puhumastani henkilöstä nimeä Aino. Aino asuu omillaan, on viehättävä, kiltti, fiksuhko ja kiinnostunut kulttuurista. Harrastukset ovat yksilölajeja. Ainolla on ehkä? asperger josta ei ole diagnoosia. Mahdollisesti tästä johtuen Aino voi joskus vaikuttaa liian jyrkältä tai nipolta. Ainolla on vaikeuksia pitää itse yhteyttä ihmisiin. Aino on kuitenkin parhaimmillaan huolehtivainen, avuolias ja hauskaa seuraa. Tämä varmasti välittyisi myös ihmisille jotka vaivautuisivat tutustumaan häneen. Ainolla on ollut hyvin traumaattinen lapsuus ongelmaperheessä ja tämä arvatenkin vaikeuttaa ihmisuhteita, mm. häpeän muodossa. Aino käy terapiassa, mutta se ei näytä auttavan :( Mitä voisin tehdä? Itselläni on vain jonkin verran parempi tilanne kuin Ainolla, enkä oikein pysty esim. soluttamaan häntä omaan kaveripiiriini, koska minulla ei sellaista ole. Muuten se olisikin helppoa...Luulen että eniten Ainoa auttaisi kumppani. Kaikki neuvot otetaan kiitollisina vastaan :)

Vierailija
5/9 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin lapsuus ei ollut traumaattinen. Löysin ihan omin avuin samantyyppisen miehen ja pari huonompaakin ehdokasta sitä ennen. Vuosien mittaan jäivät sitten ne kaverit, joihin yhteydenpito oli muutenkin vähän heikkoa, kun ei oltu samalla aaltopituudella. Saman alan työkaverit ovat samanhenkisiä, he riittävät aikuisystäviksi miehen lisäksi.

Vierailija
6/9 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyyllä kunnon käsityöiden osaajalle mies löytyy. Lähetä numero privana tähän alle.

Vierailija
7/9 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olemme kyllä ystäviä ja sukulaisia. Kiinnostuksen kohteetkin ovat samantapaisia...En todellakaan yritä asettua mitenkään Ainon (tai muidenkaan) yläpuolelle, mutta kun Aino on ihan suoraan pyytänytkin apua! Mutta jos olen esim. yrittänyt pyynnöstä auttaa jonkin nettiprofiilin kanssa, Aino on turhautunut ja jättänyt homman kesken. Silti hän mielestäni todella ansaitsi enemmän onnellisuutta ja hyvän miehen itselleen.

Vierailija
8/9 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ujo mies, joka ymmärtäisi Ainoa, ja saisi hänet puhkeamaan kukkaan.

Vierailija
9/9 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen, missä tapaisi myös vastakkaista sukupuolta, vaikka joku kamppailulaji, kieli, tai jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän