!!!! VIIKONLOPPUA SYYSMAMMAT !!!!
Ajattelin aloittaa uutta pinoa, edellinen oli megapitkä. En ole virallinen aloittaja, mutta kai tää kelpaa.
Meillä päin sataa lunta, vauva 2kk nukkuu jo neljättä tuntia tuolla ulkona! Nykyisin heräilee ja kitisee ekan päikkäritunnin aikana, mutta rauhoitelujen jälkeen nukkuu sitten sikeästi useita tunteja. Toiset päikkärit on iltapäivällä ja kestävät myös muutaman tunnin.
Vauva juttelee kovasti ja hyväntuulinen, ei kääntyile vielä, mutta viihtyy hyvin lattialla ja mahallaan myös hetken. Öisin ei ähise niin paljon kuin pienenä, onneksi, sillä nukumme samassa huoneessa ja olen huonouninen.
Haluan pian siirtää vauvan nukkumaan lastenhuoneeseen esikoisen 2.5v kanssa. Missä muiden vauvat nukkuu?
Huomenna viedään molemmat muksut hoitoon serkkujensa luokse ja miehen kanssa mennään syömään ja jouluostoksille. Kivaa!
Hyvää perjantaita kaikille!
Kommentit (29)
Olen ollut taustailijana mamma-ajan, syysmasuna tuli jokunen kerta kirjoiteltua. Kiitos ihanille syysmammoille, täältä on saanu hyviä vinkkejä lapsen hoitoon ja ihana ollut huomata, että muut painivat samojen ongelmien kanssa kuin itse.
Meillä ei ole ollut kovin helppo alkutaival pikkuisella. Ensimmäiset kolme viikkoa vietettiin teho-osastolla - tarvitsi lisähappea ja todella korkeiden bilirubiiniarvojen vuoksi oli tuplavalossa usean päivän. Ihan verensiirrosta puhuttiin :/ pienokainen tutkittiin läpikotaisin, mutta sydän, keuhot, aivot, munuaiset ym- olivat ihan normaaleita. Syytä huonoon hapettumiseen ei löydetty. Ehkä joku kypsymisjuttu. Vauva pääsi sitten kotiin ja jatkuvasti on laukattu sairaalassa, välillä hengittää todella puuskuttamalla ja välillä on niin tukossa. Ja sitten puhkesi maitoallergia, kakka oli vihreää litkua ja posket punotti. Kaksi viikkoa olin maidottamalla dieetilla ja oireet hävisivät, altistuksessa oireet palasivat viikon päästä. No.. taas mentiin viikko niin vauvalle nousi korkea kuume ja taas sairaalaan -virtsatieinfektio. Jouduimme osastolle, koska näin pienillä antibiootti menee suoraan suoneen. Samalla reissulla vauvalle tuli vielä ylähengitystieinfektio, ja pientä reppanaa jouduttiin kymmeniä kertoja imemään. Painokäyrä on laskusuunnassa kun syöminen on niin vaikeaa tukkoisuuden ja limaisuuden vuoksi. (meillä on käytössä ventoline ja nasolintipat, joista onneksi saa hetkellisesti apua).
Nyt onneksi vauva vaikuttaa suht. terveeltä. Kaiken tämän myllerlyksen lisäksi vauva kärsii (ja äiti) koliikista :-( olen melko loppu. Odotan vain että pari kuukautta menisi nopeasti, niin vaivatkin helpottaisi. Onneksi vauva on kuitenkin koko ajan nukkunut hyvin yöt, yhdellä syötöllä on mennyt ja päivisin nukkuu usemman tunnin päiväunet, niin saa itsekin levättyä.
Nautitaan sisaret vauva-ajasta! :)
Vantus ja vauva 2.5kk
Enpä ole taas ehtinyt juuri kirjoitella, kun on tuo tyttö suhteellisen työllistävää sorttia. Miehen kanssa äsken lueskeltiin tätä pinoa, ja ihmeteltiin että onpas ihmisillä helppoja vauvoja! Toisilla nukkuu koko yön heräämättä, toisilla masukipuja ollut kerran, pari ja muuta mukavaa :-) Tultiin sitten siihen tulokseen, että ne, joilla on " vaikea" vauva, kuten meillä, eivät ehdi kirjoittaa! Näinhän se on, eiks niin? Että meillä ei ole ainoa vauva, joka...
- herää yöllä syömään 2 - 5 kertaa
- nukahtaa VAIN tissille, ja siihenkin tunnin raivarin jälkeen klo 24
- kärsii tosi pahasta koliikista ja itkee (oikeammin karjuu) lähes kaikki hereilläoloaikansa
Juu, mutta silti hän on lumonnut meidät aivan täysin, ja mikä oudointa, väsymyksestä ei ole tietoakaan! Kumma juttu. Nyt olen ollut pari viikkoa kalattomalla, maidottomalla, gluteenittomalla, sitruksettomalla, munattomalla ym. -ttomalla dieetillä ja tuntuis, että on huutelu vähän vähentynyt. Jätinm D-vitamiinitipatkin pois pariksi viikoksi, mutta nyt taas annan vähitellen, kun on niin pimeää ulkona. On se vaan jännä, että kaikkensa sitä on valmis tekemään, että pikkuinen ei kärsisi. Jos lekuri olisi käskenyt olemaan kokonaan syömättä, olisin varmaan ollut heti että " jaa, selvä" :-D
Juu ja täysimetyksellä mennään, hyvin sujunut. Pulauttelu on kyl TODELLA runsasta - liekö tyttö perinyt äitinsä refluksitaudin...
Meillä on muuten aina nukuttu mahallaan, mutta eipä nukuta enää! Luin tuolta yhdestä ketjusta, että on vaarallista! Enpä tiennyt sitäkään - tai tiesin, että on vaarallista jos ei osaa kääntää päätään, mutta en sitä, että liittyy kätkytkuolemaan. Harmi, koska meidän neiti nukkuu ylivoimaisesti parhaiten masullaan...
syyskeiju ja tytteli 2 kk 1 päivä
Oletko kokonaan maidottomalla dieetillä? Eli oletko jättänyt maidon kokonaan pois eli ei missään ruuassakaan?Meillä myös kovin itkuinen vauva. Minä en ole syönyt ollenkaan suoranaisia maitotuotteita (jäätelö, jugurtti, juusto etc...), mutta ruuan mukana varmasti on tullut maitoa....mietin, et pitäiskö aloittaa vielä tarkempi maidoton dieetti...
Onneksi meillä typy täyttää jo kohta 3kk ja uskon/toivon, että viim. 4kk mennessä itkut helpottaa...
Jaksamisia teille!!
t.hope-a
Juu, kyllä olen ollut ihan maitotuotteettomalla dieetillä. Ensin harmitti, kun tuntui ettei saa syödä mitään " hyvää" , mutta aplro-nimisellä merkillä on ihanaa soijakaakaota (ei erota tavallisesta) ja sit Semperillä on tosi hyviä gluteenittomia ja maidottomia keksejä, mm. kolakeksit ja suklaakeksit. Ja sipejähän saapi syödä :-) Olen sit herkutellut mm. soijajugurtti-banaani-ananaspirtelöllä, kekseillä ja sipseillä, ettei oo ihan paino romahtanut. Muuten aikalailla riisikakku ja lihalinjalla mennään...
Toivottavasti auttaa teitäkin! Tsemppiä :-)
IHANAA,kun on lunta!!! Vaikkakin vaan vähän aikaa,mut silti. Kävimme aamupäivällä ulkona tyttöjen kans ja Emma oli niin innoissaan kun sai laskea pulkalla mäkeä :) Ihana katsoa toisen riemua. Ja mun piti Emma HERÄTTÄÄ tänä aamun 9.30! Olis varmaan nukkunut pidempäänkin. Nyt yrittää tuolla makkarissa onkia unta,pitää kuitenkin jonkinlaiset päikkärit nukkua vaikka aamu menikin noin pitkäksi! Ja Helmi nukkuu vaunuissa,ainakin vielä vähän aikaa.
Täällä on mennyt hyvin,maitoa tulee ja neiti syö hyvin. Illat meinaa välillä olla levottomia,varsinkin silloin kun olen näiden tyttöjen kans yksinään kotona. Omaan sänkyyn ei kovin mielellään nukahda ja tosiaan meillä nukkumajärjestelyt on nii et esikoinen nukkuu omassa huoneessa ja Helmi meidän kans ja vieläpä mun vieressä :)
Neiti21 kyseli kuukautisista ja kyllä,mulla oli ekat jo! Ei kylläkään kovin runsaat,mutta kuitenkin. Siitä se taas alkaa....
Ja mulla on kyllä taas vauvakuume ;)) Se on niin ihmeellistä,miten sitä mahaa ja synnytystä kaipaa! Ja tietenki sitä ihan pientä nyyttiä :) Meidän neiti kun on jo niin " iso" että!!! Ja vaikka kumpikaan lapsista ei ole mitään hyviä nukkujia,niin silti sitä vaan haluaa noita ihanuuksia lisää =) Emma oppi kokonaisia öitä nukkumaan tuossa 2-vuoden paikkeilla ja Helmi syö vielä monta kertaa yössä! Toissa yönä 2 tunnin välein,mutta viime yönä veteli ekan pätkän jopa 5 tuntia =)
Voimia vantus (?). Kyllä kuulosti tosi rankalta tuo teidän alkutaival :( Oikein kovasti haleja ja jaksamisia sinne :)
Ja tietysti haleja ja jaksamisia kaikille syysmammoille ja teidän pikkuisille :))
Mukavaa sunnuntain jatkoa!
outs@ ja tytöt
täällä olisi yksi 22-vuotias syysmamma tulossa joukkoon mukaan jos vielä mahtuu.. Meille syntyi syyskuun 5.päivä esikoispoika kokoa 4560g ja 52 senttiä, asustellaan oulun seudulla minä äippälomalla ja mies opiskellen. Nyt vasta kirjauduin tänne, että pääsen kirjoitteluun mukaan.
Meillä on alka mennyt aivan mukavasti. Imetän enää aamuisin ja iltaisin, muuten saa korviketta. mahavaivoja oli yhdessä välissä, mutta ne helpottaneet minun maidottomalla dietillä. Öisin herää 1-2 kertaa syömään, päivisin nukkuu yhdet 2-4 tunnin unet ja pieniä unia lisäksi. joulua odotellaan (vielä muutto ennen sitä edessä) ja vauva ajasta nautiskelleen.
oikein mukavaa sunnuntai päivää kaikille!:)
Iltaa!
Näköjään on yksi jos toinenkin päässyt tutustumaan tähän maidottoman (ja ties vaikka minkä muun -ttoman) dietiin ihanuuteen. Aluksi tosiaan tuntui, ettei mitään voi syödä. Nyt jo alkaa luistaa. Pizzakin menee jo ihan mukisematta ilman juustoa :D
Noista herkuista. Vegaanithan eivät syö mm. maitoa ja kananmunaa ja löysinkin googlaamalla eläinoikeusfoorumin keskustelupalstalta (!) listan heille sopivista herkuista. Nämä kaikki siis kelpaavat myös meille (täysin) maidotonta dieettiä noudattaville. http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=3426
Tosin minä ainakaan en uskalla syödä suklaata, mutta on tuolla paljon muutankin. Eikä tartte tihrustella jokaisen paketin kylkeä.
Minulle siis ainakin sanottiin, että maidottoman dieetin pitäisi olla totaalinen. Ja maitoa on erilaisissa muodoissa mitä oudoimmissa paikoissa!! Viimeksi äkkäsin juustojauhetta barbeque-sipseistä...grr.
Ei kun herkuttelemaan.
Auroora ja typy
p.s. Riemastuin eilen kun tajusin, että voin syödä joulutorttuja!
Tervetuloa mukaan syyskuu05 :)
meillä on ollu ihan kamala päivä, pojan räkätauti vaan pahenee... ja sit vielä koiruuskin kipeä :( se on jo puoltoista viikkoa ollu antibiootti kuurilla virtsatieinfektion vuoksi ja kuuri loppu torstaina. käytin haukkua aamulla lenkillä niin se pissas verta!!! päivystykseen piti lähteä ja nyt uus tujumpi kuuri antibioottia. lekuri mittas lämmönkin ja sekin oli koholla, nyt sit vaan odotellaan koska helpottaa, toinen on ollu ihan kipee ja apea.
nyt pitää viedä poika nukkuun, kun simahti syliin.
Millaisia suolisto-oireita teidän vauvalla on /oli, kun aloitte epäilemään maitoallergiaa??
t.hope-a ja typy kohta 3kk