Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten välttää virheostokset vaatekaupoilla?

Vierailija
24.07.2012 |

Kävin vaatekaappini läpi ja löysin ison jätesäkillisen vaatteita, joista en pidä.

Aion myydä ne kirpparilla ja niillä rahoilla uudistaa vaatevarastoani.

Nyt kaapissa on vain muutama vaate, joten se uudistaminen pitäisi tapahtua nopeasti.

Usein kaupassa ihastun johonkin vaatteeseen ja ostan sen. Sitten parin käyttäkerran jälkeen tuntuu, että se ei olekkaan ihan omaa tyyliäni.

Juuri tälläiset turhat ostokset haluaisin välttää.

Luulen, että en tarvitse edes kovin paljon vaatteita, kunhan ne on hyvännäköisiä ja tuntuvat hyviltä päällä.

Antakaa vinkkejä, miten välttää turhat ostokset.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun oikein hyvin istuvan vaatteen niinosta niitä useampi kappale vaikka eri värisinä...jos joku malli istuu sinulle oikein hyvin, osta aina samanmallisia vaatteita niin et joudu katumaan...sovita aina ennen kuin ostat ja aika usein kannattaa käyttää niitä liikkeiden myyjiä hyödykseen...

Vierailija
2/10 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos ei ole varaa, osta hyvä aihetta käsittelevä kirja ja analysoi itse omimmat värisi ja tyylisi mihin kannattaa suuntautua. Esim. tämä "Oikeat värit - varma tyyli" on hyvä http://www.karisto.fi/portal/suomi/kustannusliike/kirjat/?action=kirja&…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ostaa sitä hyvännäköistä vaatetta heti kättelyssä useamman kappaleen. Jos väri ei miellytä, vaikka malli istuisi tosi hyvin, niin pesukonevärjäyksellä saa ihan siistiä jälkeä aikaiseksi ja just haluamansa värinkin, jos ostaa valkean puseron. Housujen kohdalla kannattaa ostaa housujakin ehdottomasti kaksi - tai jos niitä on yhtä vaikea löytää, kuin mitä minulla, niin ostan istuvaa mallia heti kaapin täyteen. :D

Mut nyrkkisääntö on se, että jos se vaate ei tunnut pukukopissa ihan just omalta, niin jätän sen ostamatta. Ikinä ei ole kaduttanut että sen vaatteen on sinne kauppaan jättänyt, mut usein on kaduttanut toisin päin...

Vierailija
4/10 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun oikein hyvin istuvan vaatteen niinosta niitä useampi kappale vaikka eri värisinä...jos joku malli istuu sinulle oikein hyvin, osta aina samanmallisia vaatteita niin et joudu katumaan...sovita aina ennen kuin ostat ja aika usein kannattaa käyttää niitä liikkeiden myyjiä hyödykseen...

Ja panosta perusvaatteisiin: farkut, suorat housut, trikoopaidat (t-paidat ja pitkähihaiset) ilman printtejä ja kuvioita + ja samanvärinen aluspaita/toppi, valkoinen kauluspaita ja neuletakki. Näillä pärjää töissä ja kotona ja kaikkia voi yhdistellä.

Vierailija
5/10 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENSIN mietin, mihin tarkoitukseen vaatetta haluan. Esim töihin, edustamiseen, kaupungille, mökille, vapaa-aikaan... En osta sellaista vaatetta, jota en tarvitse, vaan lähden hakemaan vain ja ainoastaan sellaista, jota tarvitsen.

SITTEN otan yhteyttä johonkin valitsemani tyylisen vaatekaupan tai tavaratalon myyjään tai pukeutumisneuvojaan. Lähinnä siis niin, että uluoilu- ja vapaa-ajan vaatteet ja sen sellaiset kannattaa ostaa eri kaupasta kuin busines-kamat. Lisäksi kannattaa katsoa, että ko liikkeet myyvät yleensä laadukasta kamaa. Pyydän, että myyjä katsoo minulle valmiiksi sopivan kokoisia vaatteita siihen tarkoitukseen, kuin olen päättänyt ne hankkia. Pukeutumisneuvojan kanssa pitää yleensä varata yksi ylimääräinen tapaaminen sitä varten, että tämä katsoo vartalonmallia, mutta monesti sitä ei tarvite jos osaa itse kertoa puhelimessa myyjälle, minkälainen vartalo ja naamanväri on.

VIIMEISEKSI menen sinne kauppaan ja sovittelen rauhassa myyjän valmiiksi katsomia vaatteita ja kokonaisuuksia. OSTAN AINA KOKONAISUUKSIA, joihin voi tosin tulla sit erilaisia vaihdeltavia yläosia tai alaosia. Mut siis ostan kasan, joka sopii yhteen. Tässä vaiheessa kannattaa vielä tarkastaa myös vaatteen laatu - millaista ainetta se on, onko paksua vai ohutta, lötköä ja jämäkkaa, tönkköä vai laskeutuvaa ja sopiiko se tarkoitukseen. Kiertääkö saumat, voiko pestä, jne. Hyvä laatu tarkoitta ayleensä käyttömukavuutta ja helppoa hoidettavuutta, jolloin vaatetta tulee pidettyä enemmän.

Vierailija
6/10 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatetta sovituskopissa kokonaisvaltaisesti. Onko vaatteen malli ja väri sinun vartalolle ja värityksellesi sopivat? Miellyttääkö väri ja kuosi, ja sopivatko ne muihin vaatteisiin ja asusteisiin? Onko tuote laadukas, vai tarvitseeko sen edes olla, vai haluatko käyttää sitä vain kerran pari? Monesti parhaita ovat monikäyttöiset vaatteet jotka sopivat eri käyttötarkoituksiin.

Vinkkinä, että esim. stockmannin pukeutumisneuvojalle voi varata ajan ja hän hakee valikoimista sinun haluamiasi vaatteita. Sinne olisi varmaan hyvä olla isompi budjetti, että saa kerralla ostettua kunnon setin!

Vierailija
7/10 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja montako, mitä värejä mahdollisesti?

Minulla kertyy yleensä paitoja kamalasti, mutta tälläkin hetkellä on vain kahdet housut, joita käytän, kun niiden ostaminen on aina tylsää ja vaikeaa.

Vierailija
8/10 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo mainittu vinkki useammasta kappaleesta samaa vaatetta esim. eri värisenä on aivan paras, samoin se että valitsee sellaisia vaatteita joita voi yhdistää keskenään, muihin uusiin ja jo olemassaoleviin vaatteisiin. Vanhaa asua voi myös tuunata ja päivittää uusilla asusteilla. Myös hyvät alusvaatteet ovat a ja o vaatteita sovittaessa, näkee paremmin miten vaate oikeasti istuu ja asettuu päälle.

Vierailija
9/10 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan rauhassa sovittaa vaatteita kotona muutaman päivän ja kokeilla, miten ne sopivat muihin vaatteisiini. Ostan paljon vaatteita ulkomaisista nettikaupoista ja lähetän kylmästi takaisin, jos ei tunnu omalta.

Stockmannilla ja isoilla ketjuilla palautusoikeus pitäisi myös olla.

Vierailija
10/10 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up