Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa jotain matoa mitä pitää lemmikkieläimenä?

Vierailija
24.07.2012 |

Tietääkö joku hyönteisistä, onko olemassa jokin "mato" mitä voi pitää lemmikkinä? Lapsi toivoisi sellaista kovasti mutta en osaa sanoa onko. Vai laitetaanko kastematoja vaan purkkiin?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastematoja lasipurkkiin ja ruuaksi sopivat mm kaikenlaiset salaatit, perunankuoret ja vaikka kahvinpurut. Pidä multa kuohkeana, muttei liian märkänä. Talvella ämpäristä saa matoja vaikka perheen pilkkireissulle, sill madot lisääntyvät nopeasti.

Vierailija
2/11 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa eläinkaupasta.myydään lähinnä lemmikkien ruuaksi mutta voi kasvattaa faunapoxissa.

Piikkisilmä,kivan näköinen pohjakala akvaariossa.... Nämä nyt tuli lähinnä mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen biologian opiskelija. Olen itse kerännyt lieroja melkein pari metriä korkeaan ja noin 30cm halkaisijaltaan olevaan läpinäkyvään putkeen. Putken olen ''sisustanut'' maaperän eri kerrostumilla, kuten ne luonnossakin ovat. Päällimäisenä kerroksena on ruohoa, lehtiä, salaattia yms, jota lierot sitten vetävät mukanaan tekemiinsä käytäviin. Kannattaa kerätä eri lajien edustajia, jotka tekevät erilaisia käytäviä eri syvyyksiin ja kuljettavat niihin ravintoa pintakerroksesta. Niitä on aika mielenkiintoista seurata. Teen matoterraarion aina kesän lopulla, katselen sitä talven yli ja loppukeväällä siirrän putken sisällön kompostiin. :)

Vierailija
4/11 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käärmettä?

Vierailija
5/11 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva saada vastauksia! :)

Kastemadot olisi varmaan sopivin meille kun niitä voisi etsiä pihalta. Onko ne siis ne lierot?

Tuo kerrosmatoterraario kuulostaa ihanalta. Se voisi olla kauniskin katsella hyllyssä!

Näkyykö niitä matoja joskus?

Käärmettä en haluaisi sillä pelkään niitä. Tämä lapsi on erityisen rakastunut matoihin, kastemadot ovat juuri niitä suosikkeja. Hän silittääkin niitä.

Jauhomadoissa pelkään että ne karkaisivat ja menisivät keittiön kaappeihin tms. Yäk...

Akvaariota meillä ei ole että piikkisilmä ei käy, mutta googlatin ja oli tosi nätti!

ap

Vierailija
6/11 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva saada vastauksia! :)

Kastemadot olisi varmaan sopivin meille kun niitä voisi etsiä pihalta. Onko ne siis ne lierot?

Tuo kerrosmatoterraario kuulostaa ihanalta. Se voisi olla kauniskin katsella hyllyssä!

Näkyykö niitä matoja joskus?

Käärmettä en haluaisi sillä pelkään niitä. Tämä lapsi on erityisen rakastunut matoihin, kastemadot ovat juuri niitä suosikkeja. Hän silittääkin niitä.

Jauhomadoissa pelkään että ne karkaisivat ja menisivät keittiön kaappeihin tms. Yäk...

Akvaariota meillä ei ole että piikkisilmä ei käy, mutta googlatin ja oli tosi nätti!

ap

Jep, kastemadotkin on lieroja. :) Matoja kyllä näkee, kun niitä käytäviä menee myös seinien vierillä. :)

Vierailija
7/11 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen biologian opiskelija. Olen itse kerännyt lieroja melkein pari metriä korkeaan ja noin 30cm halkaisijaltaan olevaan läpinäkyvään putkeen. Putken olen ''sisustanut'' maaperän eri kerrostumilla, kuten ne luonnossakin ovat. Päällimäisenä kerroksena on ruohoa, lehtiä, salaattia yms, jota lierot sitten vetävät mukanaan tekemiinsä käytäviin. Kannattaa kerätä eri lajien edustajia, jotka tekevät erilaisia käytäviä eri syvyyksiin ja kuljettavat niihin ravintoa pintakerroksesta. Niitä on aika mielenkiintoista seurata. Teen matoterraarion aina kesän lopulla, katselen sitä talven yli ja loppukeväällä siirrän putken sisällön kompostiin. :)

Vierailija
8/11 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi luonnosta vieraantunut silkkiperse.

oksu tuli

Vierailija
9/11 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja noi niinsanotut jauhomadothan eivät ole matoja, vaan jauhopukki-kuoriaisen toukkia. Jos niitä yrittää pitää lemmikkeinä niin ei mene kauaakaan kun niistä tulee kuoriaisia :)

Yksi lemmikkinä pidettävä hyönteinen mistä lapsesi voisi tykätä on jättiläistuhatjalkainen. Niitä myydään lemmikkikaupoissa, muttei sekään ole mato vaan tuhatjalkainen.

Vierailija
10/11 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.desireskotilot.suntuubi.com/?cat=12

Ei nyt ihan mato, mutta ihana!

Vierailija
11/11 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastematoja purkkiin. jos haluaa ruokkia niitä niin kannattaa heti ennen kuin ne on kaivautunu antaa voikukanlehtiä. ittellä on 2 purkkia ötököitä =) toisessa on kusiaisia ja toisessa kastematoja.