Isyysvapaat pitenevät - meillä 3 viikon takia pieleen meni
Hei,
kenellä muulla laskettu aika ensi vuoden puolella siten, että tämän kanssa menee persiilleen:
http://www.stm.fi/vireilla/lainsaadantohankkeet/toimeentulo_ja_vakuutus…
"Laki koskisi niitä perheitä, joissa ensimmäinen saman lapsen perusteella maksettava vanhempainetuus kohdistuisi tammikuun 1.
päivään 2013 tai sen jälkeiseen aikaan."
Tässä viellä Iltasanomien juttu:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288485918336.html
Minun äityislomani alkaa siis joulukuun puolella, joten valitettavasti pieleen menee meidän osalta.
Pikkaisen kyllä harmittaa...
Kommentit (10)
sama homma täällä, tosin jäin miettimään, että lasketaanko vanhempainetuuteen äitiysraha vai lasketaanko kausi alkamaan vasta kun vanhempainraha alkaa?
Joten pistetään vanhempainvapaa puoliksi.
Meillä ei oo mitään mahdollisuutta isän jäädä kotiin vanhan systeemin mukaan, kun vanhempainrahakausi tulee loppumaan elokuussa ja minä olen opiskelija, eli viimeisten kolmen viikon siirtäminen miehelle tarkoittaisi minulle täysin tulotonta kautta. Uuden systeemin mukaan taas mies pystyisi jäämään kotiin syyskuun alussa minun palattua kouluun ja olemaan tuon 9 viikkoa kotona, jonka jälkeen voisimme keplottelua muutaman viikon vaikka väliaikaisen hoitajan turvin, kunnes minun pitkä joululoma alkaa. Uuden systeemin mahdollistamana siis kuopus voisi olla kotona jopa 1v3kk ikäiseksi, mutta vanhan systeemin mukaan joutuu päiväkotiin 10kk ikäisenä. Että ei paljon naurata jos kuukauden nuoremman naapurinlapsen isä saa jäädäkin kotiin tuon uuden systeemin mahdollistamana. Kiitos siis vaan Ei mistään!
Ei se maailmaa kaada, jos on tulottomana 3 viikkoa. Ajattele sitä enemmänkin koko perheen lomana. Mieshän saa kesälomaltaan lomarahaa, joten jos se ajoittas sen kesäloman vielä tuon oman isyysvapaan jatkoksi/alkuun, niin lapsi sais olla kotona.
Tulottomuus ei maailmaa kaada, jos toinen on kerran vakitöissä. Ja voithan sä sitten paikkalla hommaa nostamalla opintolainaa.
Käy koulut ja hanki pätevyys, et voi panna sitä yhteiskunnan syyks... pikkasen kyllä harmittaa teidän vuoksi, jotka tarvitsevat kelaan yms. ollaksenne lastenne kanssa. Tiedämme olevammme onnekkaita, kun maltoimme lasten hankkimisen kanssa sen aikaa, että voimme molemmat irtautua työelämästä joksikin aikaa.
ja tuo vuodenalku on looginen aika. Entä se alkaisikin 1.12.2012 niin sitten täällä olisi taas joku vinkumassa kun hänen äitiysloma alkaa jo marraskuussa jne.
Ymmärrän kyllä sen, lähinnä laitoin vain viestini tiedoksi muille joilla perheenlisäystä tammikuussa tulossa. Mutta saahan se silti harmittaa, eikös... Varsinkin kun miehellä on normaalit 5 viikkoa vuosilomaa töistä (+ 3 viikon isyysloma päälle), tuolla olisi saanut järjestymään mukavasti lisää lomaa. Eli meillä ei ole mitään valtion lomia :) AP
Mutta hei sinä opiskelija. Oletteko miettineet olisiko mahdollista, että olisit loppukesän hoitovapaalla ja mies jäisi kotiin vanhempainvapaalle vasta kun sinulla jatkuu opiskelut ja saat taas jotain tuloja? Meillä olisi nimittäin suunnitelmissa, että minä olen pätkän hoitovapaalla ennen miehen kotiinjäämistä. Ei vielä olla kunnolla selvitetty näitä, mutta alustavasti olisin siinä käsityksessä, että vanhempainvapaita ei tarvitse pitää yhteen putkeen. Eihän isä toki nykysysteemin mukaan yhtä hyviä etuja saa, mutta edes sen isäkuukauden sentään.
Eli tämän koskee niitä joiden lapsen laskettu aika helmikuussa. Jos lapsi syntyy tammikuussa vanhempani etuudet alkavat jo joulukuussa
Voi hemmetti :( Mulla sama juttu!
Epistä, sanon minä...