Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halveksitko perheitä, joissa joudutaan tekemään koti lapsiturvalliseksi

Vierailija
24.07.2012 |

Kun ei kasvattamalla ja ohjaamalla saada lapsia pysymään aisoissa.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin lapsen kanssa kolme vuotta kotona, joten en todellakaan voinut vahtia häntä puolen enintään metrin etäisyydeltä koko päivää. Kyseessä oli vielä aika utelias ja vilkas lapsi, joten olisi jääneet kotityöt tekemättä ja suihkussa käymättä ym, jos ei olisi esim. niitä pesuaineita, saksia ja veitsiä nostettu piiloon.

Helppohan sitä lasta on vahtia vaikka lasitavaraliikkeessä, jos siellä viettää yhdessä vain muutaman minuutin.

Tämä siis sille, joka ihmetteli maailman toimimista taaperon kanssa, et sitten tainnut paljoa muuta pariin vuoteen tehdäkään? Vai oliko lapsesi muualla hoidossa päivät?

Vierailija
22/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aineet pois lasten ulottuvilta. Kotia ei kuitenkaan tarvitse saneerata itselleen epämieluisaksi ja kolkoksi lasten takia. Lapsia pitää vahtia ja komentaa, ettei joka paikkaan saa koskea tai mennä. Esim. kiipeily pöydillä ja keittiön tasoilla on ehdottomasti kiellettyä.

Tekee karhunpalveluksen, jos muokkaa kodin liki autikoksi lasten takia, sillä jo naapurissa ja mummolassa on sitten vaaran paikat esillä. Kotonahan ne säännöt opetellaan. Ei kai kukaan lapsivieraita vastaan ottava muuta kotiaan vieraitten lasten takia eri näköiseksi.

Kolmen poikani kanssa on eletty ohjaten ja kieltäen tilanteen mukaan. Jos meille tulee lapsia kylään, oletan, että vanhemmat vahtivat jälkikasvuaan, en minä. Ja näin on ollutkin.

ja aineet pois lasten ulottuvilta. Kotia ei kuitenkaan tarvitse saneerata itselleen epämieluisaksi ja kolkoksi lasten takia. Lapsia pitää vahtia ja komentaa, ettei joka paikkaan saa koskea tai mennä. Esim. kiipeily pöydillä ja keittiön tasoilla on ehdottomasti kiellettyä.

Tekee karhunpalveluksen, jos muokkaa kodin liki autikoksi lasten takia, sillä jo naapurissa ja mummolassa on sitten vaaran paikat esillä. Kotonahan ne säännöt opetellaan. Ei kai kukaan lapsivieraita vastaan ottava muuta kotiaan vieraitten lasten takia eri näköiseksi.

Kolmen poikani kanssa on eletty ohjaten ja kieltäen tilanteen mukaan. Jos meille tulee lapsia kylään, oletan, että vanhemmat vahtivat jälkikasvuaan, en minä. Ja näin on ollutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes turvaporttia portaisen edessä? Miten opettaa ryömimään oppinut vauva niin hyväkäytöksiseksi, ettei hän putoaisi portaista?

meillä 4 lasta eikä koskaan mitään "lapsiturvallisuus" juttuja ole ollut kodissa! Eikä myöskään ongelmia turvallisuuden kanssa!

Mitä tekemistä rappusilla ja hyvällä käytöksellä on toistensa kanssa??

Mutta kysymykseen... opetin lapset heti pikimmiten liikkumaan siellä rappusissa "oikein päin". Ja tottakai vahdin alkuun. Mutta mielestäni oli tärkeää, kun kerran kotona rappuset oli, että niisä opitaan liikkumaan mahdollisimman aikaisin ja mahdollisimman turvallisesti.

Vierailija
24/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotini ei ole vartavasten laitettu hoitolapsia varten. Täällä on paljonkin tavaroita joihin lapset eivät saa koskea.

Turvallisuus näkyy ainoastaan siinä, etteivät lapset pääse käsiksi myrkyllisiin (syötynä, iholle joutuessa) asioihin.

Vierailija
25/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes turvaporttia portaisen edessä? Miten opettaa ryömimään oppinut vauva niin hyväkäytöksiseksi, ettei hän putoaisi portaista?

meillä 4 lasta eikä koskaan mitään "lapsiturvallisuus" juttuja ole ollut kodissa! Eikä myöskään ongelmia turvallisuuden kanssa!

Mitä tekemistä rappusilla ja hyvällä käytöksellä on toistensa kanssa??

Mutta kysymykseen... opetin lapset heti pikimmiten liikkumaan siellä rappusissa "oikein päin". Ja tottakai vahdin alkuun. Mutta mielestäni oli tärkeää, kun kerran kotona rappuset oli, että niisä opitaan liikkumaan mahdollisimman aikaisin ja mahdollisimman turvallisesti.

Vierailija
26/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pysty sataprosenttisesti vahtimaan lastaan, ei varsinkaan jos heitä on useita ja pienellä ikäerolla. On helvetin vastuutonta evvk-meininkiä jättää varautumatta - tapaturmat on kumminkin leikki-ikäisillä yksi suurimmista vammautumisen ja kuoleman aiheuttajista.

http://www.google.fi/webhp?sourceid=navclient&ie=UTF-8#hl=fi&rlz=1R2GGH…

Vierailija
27/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juuri pesuaineet, veitset, sakset ym. pois lasten ulottuvilta, ovissa turvalukot, tuuletusikkunoista ei pääse tippumaan jne. Mutta en mä ole nostellut tavaroita ylemmäs enkä piilotellut kaukosäätimiä. Lapset on opetettu että niihin ei saa koskea.

Onhan pikkulapsiaika sen verran rankkaa muutenkin, että noilla keinoilla voi jonkin verran minimoida murheidensä määrää!

Eri asia sitten on, jos kaikki täytyy piilottaa, koska lasta nyt vain muka ei voi eikä saa ikinä kieltää - tai kuten joku tuossa yllä komemntoi, jos vieraat olettavat, että omaa kotia pitää järjestellä uusiksi vierailevan ipanan vuoksi...

Vierailija
28/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halveksi turvasysteemejä, mutta ehkä ne joskus (eivät siis aina!) liittyvät kasvatustapaan, jossa lapsen annetaan vapaasti temmeltää, kaikki on suunniteltu lapsen ehdoilla. Kun näitä lapsia tulee kylään, alkaa heti kaappien aukominen ym. johon vanhemmat eivät edes puutu, koska kyläillessä kahvitellaan eikä vahdita lapsia. Ja yritäpä opettaa näille lapsille, vaikka isommillekin, että kuuma takka on oikeasti kuuma, hermot menee...

Vierailija
29/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut turvaporttia, lapsilukollisia kaappeja ja pöytään kiinni teipattuja tuoleja ja silti on käynyt tapaturmia pahimmasta päästä.

Jos on vilkkaita lapsia niin sattuu ja tapahtuu vaikka kuinka kieltää ja pistää turvaviritelmää.

T. Sen jutun äiti

Vierailija
30/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mun mielestä pitäis muidenkaan halveksia toisten perheiden käytännön ratkaisuja OMASSA KODISSAAN. Se mikä sopii jollekin ei käy kaikille Esim meillä on vilkas puoltoistavuotias taapero ja kielloille tässä kohtaa vaan nauretaan joten keittiön alakaapeissa on stopparit siivouskaappiin ei pääse kuin aikuiset ja kirjahyllyn alahyllyillä ei toistaseksi ole tavaraa ja huom kiellettävää SILTI riittää ja vahtia täytyy vähän väliä ettei kiipeillä ruokapöydille jne.. Se että tekee elämää vähän helpommaksi kaikille siinä missä voi ei poista vastuuta eikä tee huonommaksi vanhemmaksi

Vierailija
31/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsia ja täystuhoja ;-)

Mutta kelaa, miten paljon teillä sattuisikaan, jos ei mitään olisi tehty kotona turvallisemmaksi...

-27-

Vierailija
32/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsia ja täystuhoja ;-)

Mutta kelaa, miten paljon teillä sattuisikaan, jos ei mitään olisi tehty kotona turvallisemmaksi...

-27-

Eli siis on niistä hyötyä mutta jos jotain on sattuakseen niin ei netapaturmia aina estäkään.

Meillä jutun kirjoittamisen jälkeen on käynyt vielä vaikka mitä, loppua ei näy kun päättöminä juoksevat :)

30

Vierailija
33/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesuaineen suuhunsa niin kyseessä on lapsi jota ei ole kasvatettu?

Lapset kuulkaa laittaa suuhunsa kaikenlaista. Nykyäänkin pesuaineetkin näyttää karkeilta! Jännä, miten lapset joutuu sairaalaan tai kuolee kun syödään myrkkyjä. Miten tämä onnistuu jos myrkyt on pois ulottuvilta? Kyseessä on tilanne että lapsi ylettyy myrkkyyn! Se jätetään lapsen ulottuville, lapsi taas luontaisesti tahtoo koskea ja kokeilla sekä maistaa.

Tässä ei voi olla toista etevämpi kuin se, joka ottaa myrkyn pois lapsen ulottuvilta!

Se taas ei tarkoita etteikö lapselle opeteta asioita vaikkei lapsi niihin ylety.

Vierailija
34/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska todella kuljin sen 1v:n perässä ja katselimme yhdessä maailmaa ja miten se toimii. Lapset oppivat hyvin varhain, mitkä asiat kuuluvat mihinkin ja mitä erilaisilla esineillä tehdään. Varmaan siksi meillä ei ole tehty sisaruksille uudenlaisia kampauksia tai viillelty ketään, vaikka saksia ei olekaan piilotettu.

ei muuten ole oppinut, mitkä asiat kuuluvat mihinkin (hänestä ne kuuluvat lattialle) ja mitä erilaisilla esineillä tehdään (hänestä niillä hakataan lattiaan, niitä pureskellaan ja imeskellään).

Mäkin tykkään katselle vauvan kanssa maailmaa, mutta mun täytyy myös laittaa ruokaa ja tehdä muita kotihommia.

Mä tiedän kyllä, että vauvoja ja taaperoita on erilaisia, olen tavannut kyllä sellaisiakin, jotka eivät kisko nuohousluukkua auki aina tilaisuuden tullen (tää juttu ei tunnut menevän muodista meillä) eivätkä vedä kaikkea kamaa kaapista pois, vaikka siihen olisikin tilaisuus, mutta meidän vauva ei ole sellainen. Hän ei ole yhtään varovainen, mutta toisaalta on aivan äärimmäisen kiinnostunut asioista.

Mä muuten pyrin myös hieman totuttamaan vauvaa siihen, että hän leikkisi yksin. Hän on ensimmäinen lapsemme, ja mä oon suunnitellut, että mun ei tarvitsisi jatkuvasti olla viihdyttämässä ja leikittämässä (ymmärrän kyllä, että tämä on osittain myös persoonallisuuskysymys), vaan lapsi voisi touhata välillä omiaan ja minä omiani.

Diggaan lapsestani ihan helvetisti, mutta toisaalta oon myös niin vitun itsekäs, että tykkään välillä lukea kirjaa (joka muuten täytyy tehdä lapsen ulottumattomissa, koska muuten hän ottaa kirjan ja repii sen) ja antaa lapsen leikkiä keskenään.

Vierailija
35/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmassa kodissa ei muutettu mitään lapsen takia ja oli se aika perässä kulkemista ja eieitä.

Muutin ja laitoin samalla kaikki uudessa kodissa kuntoon, lukot keittiönlaatikoihin ja siivouskaapin avaimen pois ja särkyvät ylemmäs ja pistorasiat piiloon. Jos lapsi heräsi todella aikaisin niin pystyin vaikka jatkamaan uniani (sänky olkkarissa).

Vieraissa paikoissa tietty vahdin ja kiellän. Eikä ne lukot yms. kotonakaan ikuisia olleet, tietenkään.

Vierailija
36/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten perhepäivähitajan täytyy huolehtia turvallisuudesta? Mitä turvavälineitä TÄYTYY olla?

Vierailija
37/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten opettaa ryömimään oppinut vauva niin hyväkäytöksiseksi, ettei hän putoaisi portaista?

No ei meillä ainakaan ollut portaissa turvaportteja! Kuinkas ne lapset oppisivat muuten portaita kulkemaan kuin opettelemalla?!

Portaat alkoivat kiinnostamaan heti kun niihin pääsi kiipeämään ja hyvin on tultu ryömien takaperin raput aina alas!

Pesuaineet olivat meillä niin, etteivät lapset pääse niihin käsiksi, samaten veitset. Tosin nyt jo kahden vanha ylettyy veitsilaatikkoon, mutta ei ota sieltä mitään. Lasten käytössä olevat sakset ovat lasten saksia, kyllä meillä askarrellaan niillä.

Alakaapeissa ei ole ollut mitään rikkimenevää, joten ei ole ollut väliä vaikka olisi tyhjentänyt kaapit, mutta niin ei ole koskaan käynyt. Kukkiin ei koske eikä kirjahyllyn tavaroihin, mitää niitä en ole ylemmäksi nostanut.

Vierailija
38/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska todella kuljin sen 1v:n perässä ja katselimme yhdessä maailmaa ja miten se toimii. Lapset oppivat hyvin varhain, mitkä asiat kuuluvat mihinkin ja mitä erilaisilla esineillä tehdään. Varmaan siksi meillä ei ole tehty sisaruksille uudenlaisia kampauksia tai viillelty ketään, vaikka saksia ei olekaan piilotettu.

ei muuten ole oppinut, mitkä asiat kuuluvat mihinkin (hänestä ne kuuluvat lattialle) ja mitä erilaisilla esineillä tehdään (hänestä niillä hakataan lattiaan, niitä pureskellaan ja imeskellään). Mäkin tykkään katselle vauvan kanssa maailmaa, mutta mun täytyy myös laittaa ruokaa ja tehdä muita kotihommia. Mä tiedän kyllä, että vauvoja ja taaperoita on erilaisia, olen tavannut kyllä sellaisiakin, jotka eivät kisko nuohousluukkua auki aina tilaisuuden tullen (tää juttu ei tunnut menevän muodista meillä) eivätkä vedä kaikkea kamaa kaapista pois, vaikka siihen olisikin tilaisuus, mutta meidän vauva ei ole sellainen. Hän ei ole yhtään varovainen, mutta toisaalta on aivan äärimmäisen kiinnostunut asioista. Mä muuten pyrin myös hieman totuttamaan vauvaa siihen, että hän leikkisi yksin. Hän on ensimmäinen lapsemme, ja mä oon suunnitellut, että mun ei tarvitsisi jatkuvasti olla viihdyttämässä ja leikittämässä (ymmärrän kyllä, että tämä on osittain myös persoonallisuuskysymys), vaan lapsi voisi touhata välillä omiaan ja minä omiani. Diggaan lapsestani ihan helvetisti, mutta toisaalta oon myös niin vitun itsekäs, että tykkään välillä lukea kirjaa (joka muuten täytyy tehdä lapsen ulottumattomissa, koska muuten hän ottaa kirjan ja repii sen) ja antaa lapsen leikkiä keskenään.

eikä minulla koskaan ollut ongelmia kotitöiden kanssa, kun tuplat olivat pieniä. Siitäkin huolimatta, että koti oli lapsiepäystävällinen ja maailmaa tutkittiin yhdessä joskus pitkiäkin aikoja.

Myönnän, että meillä on erilaiset lapset, joiden kanssa äitiys ja elämä on helppoa. Kirjoja ei revitä, multaa ei syödä ja pyykin lajitteleminen koetaan erittäin tärkeäksi tehtäväksi, kun sitä koko 1v:n tarmolla saa tehdä.

Tosin ei meillä äitikään ole vitun itsekäs, mikä osaltaan selittänee sitä, että minulla on paljon helpompaa kuin niillä kaltaisillasi kanssasisarilla, jotka kokevat lapsen eräänlaisena henkilökohtaisena loukkauksena omalle elämälleen.

Vierailija
39/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et sitte sitä perusasiaa tiedä,että lapsen pitää saada olla yksinkin? Jatkuva vuorovaikutus ei tee hyvää.

Vierailija
40/67 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm. Mikä se nyt on lapsiturvallista? Meillä on veitset tukissa, sakset kaapissa, pesuaineet siivouskomeron ylähyllyllä ja lääkkeet lääkelootassa vessan kaapin päällä. Ihan niin kuin ennenkin. Ainoa, minkä olen opetellu tekemään on se, että kaukosäätimen laitan aina jonnekin ylös. Muuten tuo nuorempi kuljettaa sen jonnekin heti kun silmä välttää (olen ehkä huono kasvattaja, mutta mukula ei ole oppinut jättämään kakea rauhaan, vaikka asiasta on usein ollut puhetta... :D )

Esikoinen ei kaivellut laatikoita, nuorempi kaivelee. En tiedä, että miten sen saisi lopettamaan, sillä joka kerta kun mukula menee ronnimaan laatikkoa siirrän sen poies ja kiellän, mutta vielä ei ole sana mennyt tässäkään ihan perille asti... ehkä se siitä, tuskin tuo enää kouluiässä laatikoita kaivelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän