Biscon Frise vai Havannankoira? Kokemuksia?
Onko kenelläkään tietoa rotujen eroavaisuuksista? Kumpi kannattaisi ottaa? Onko näitä koiria tosi vaikea saada varattua hyvistä kenneleleistä?
Kommentit (32)
molemmat. Frisee näyttää lähes koko ajan siltä kuin sillä olisi paskaa ympäri naamaa. Kivana lisänä on hermoja raastava räksytys.
Oppii nopeasti jos vain omistaja viitsii vähän vaivautua. Turkki on helvetillinen.
Hyvin ovat samantyyppisiä koiria. Havannankoira rakastaa lapsia, omaa vahtikoirataipumusta eli ei välttämättä ole paras mahdollinen kerrostaloon (ainakin, jos ei kouluta kunnolla tai hommaa sitruunapantaa), mutta muuten meidän koirakaan ei hauku tai ärise toisille koirille.
Kummatkin rodut oppii hyvin temppuja. MEillä vertailtiin lähinnän havannankoiraa ja Cottonia, mutta päädyttiin havannankoiraan lapsirakkauden vuoksi.
Havannankoiran turkkia ei saisi trimmata, mutta meillä on trimmattu. Menee meinaan tosi helposti takkuun. Meidän koira on myös herkkävatsainen eli vatsa menee sekaisin, jos syö jotain muuta kuin omaa ruokaansa. Siitä seuraa sitten kiva pepunpesuprojekti joka ulkoilun jälkeen. Tosin näitä pitkäkarvaisia joutuu muutenkin pesemään ulkoilun jälkeen.
Aivan ihania luonteeltaan, ja todellisia SEURAkoiria! Haluavat olla ihmisten parissa, ja ihan lähellä mielellään. Oppivaisia, iloisia koiria. Tulevat lastenkin kanssa hyvin juttuun.
Ainoa "miinus" on turkki, joka pitää pestä 2vk välein, ja föönata. Ja tietenkin trimmaus 6-8vk välein.
Suosittelen!
Meillä ollut useampia koiria. Noutajia ja sekarotuinen, mutta kaikista paras on Bischon Frise! Se rakastaa omistajaa varauksettomasti, ei karvaa eikä karkaa. Turkkia täytyy hoitaa, että on kaunis eikä mene takkuun. Seuraavakin koira on Frisee!
Ovatko koiranne täysin sisäsiistejä? Kahdella tutulla friseitä ja ne kaikki kuseskelevat nurkkiin, osa jopa sontii sisälle. Yhden havannankin tiedän joka ei vaan koskaan oppinut olemaan kusematta sisälle ja sai siksi eläinlääkäriltä sen lopullisen piikin. Miten siis teillä?
Muuten voisin harkita noita rotuja, mutta ehdoton vaatimus on sisäsiisteys, en tosiaan ala paskaa ja kusta lattioilta pesemään pentuvaiheen jälkeen!
En tavallaan ymmärrä tuota valitusta turkinhoidon työläydestä, eikö kaikki koirat vaadi harjausta ja pesua.
Meillä koiralla lyhyehkö turkki (ei näyttelykoira) ja mielestäni hyvin helppohoitoinen. Pesu 1-3 vko: n välein, harjaus päivittäin (5min) ja irtokarvaa ei lainkaan.
Trimmaus parin kk välein.
Itse olen sitä mieltä, että jos ei ole valmis käyttämään koiran hoitoon aikaa niin ei kannata hankkia koiraa. Liian moni koira on haiseva ja harjaamattomassa turkissa rodusta riippumatta.
En tavallaan ymmärrä tuota valitusta turkinhoidon työläydestä, eikö kaikki koirat vaadi harjausta ja pesua.
Meillä koiralla lyhyehkö turkki (ei näyttelykoira) ja mielestäni hyvin helppohoitoinen. Pesu 1-3 vko: n välein, harjaus päivittäin (5min) ja irtokarvaa ei lainkaan.
Trimmaus parin kk välein.Itse olen sitä mieltä, että jos ei ole valmis käyttämään koiran hoitoon aikaa niin ei kannata hankkia koiraa. Liian moni koira on haiseva ja harjaamattomassa turkissa rodusta riippumatta.
Onko sisäsiisti?
Trimmaus parin kk välein.Itse olen sitä mieltä, että jos ei ole valmis käyttämään koiran hoitoon aikaa niin ei kannata hankkia koiraa. Liian moni koira on haiseva ja harjaamattomassa turkissa rodusta riippumatta.
Ihana kaveri. Joku kysyi sisäsiisteydestä. Oma koira oppi täysin siistiksi ihan normi ajassa. Koira on jo kymmenen vuotta ja mitään ongelmia ei ole ollut. Haukkuu jos ovikello soi tai joku tulee autolla pihaan, ei muuten. Esim. Lenkillä remmin päässä ei hauku vieraille koirille tai ihmisille.
Jos mä vielä joskus otan koiran kun tosta aika jättää, niin kyllä se seuraavakin on bichon frise.
on ollut sisäsiisti 5 kk ikäisestä lähtien. Sen ei tosin yleensä tarvitse olla yli 4 h ilman ulkoilua, joten oliskohan noilla ongelmapissaajilla liian pitkä ulkoilutusväli. Kääpiökoirat eivät kestä pissaamatta yhtä pitkään kuin muut (näin olen kuullut, en tiedä onko totta).
Meidän havannankoira ei ole pureskellut kenkiä tai tehnyt mitään sopimatonta. Ei myöskään ole taipumusta kaivaa pihaan kuoppia tms. On kuitenkin erittäin seurallinen ja seurankipeä koira! On aina siellä missä ihmisetkin.
ja mitään moitittavaa ei ole...koira otettiin, yksi syy siinä turkki, rakastan sitä vaikka vaatiikin hoitoa mutta mikä koira on "vaivaton". ei hauku turhia, ei kuseksi, aivan yli-ihana luonne ? friseestä ei oo oma kokemusta mut kuullut että ovat "nenäkkäämpiä" kuin havannat ja kovapäisempiä... ja ihan vain minun mielipide...ne nayttää tökeröiltä trimmatussa turkissaan ;)
Jaksaa pidättää hyvin 10 tuntia esim. yöllä. Ei hauku.
Aivan ihana luonteeltaan, rakastaa kaikkia ihmisiä ja eläimiä.
Varsinkin lapsiperheeseen loistava rotu.
Meillä Havannankoira, 7kk ja on sisäsiisti. On leikkisä, oppivainen ja kärsivällinen lasten kanssa. Seuraa joka paikkaan ja on tottelevainen. Koulutusta toki vaatii, että sisäsiistiksi oppii, eli alkuun pitää käydä tunnin-parin välein ulkona, kannustaa pissaamaan ja kehua kun onnistuu. Mutta sama se kai on kaikkien rotujen kanssa. Turkkia olen trimmaillut välillä ja täytyy sanoa, että hienoa on kun ei karvasta paikkoja yhtään.
Bichon.
Erittäin älykkäitä, sopii allergiaperheeseen :) Turkin hoito vaativaa kylläkin.. Meidän 2 bichonia ovat tosi reippaita ja serkkujen 10v bichonkin hyvin leikkisä :)
Bichonin turkkia ei saa harjata missään nimessä likaisena! Pidän meillä turkkia näyttelykunnossa eli parin kk välein trimmi. Ihana perhekoira, rakastaa lapsia ja aikuisiakin. Kunnon fööni ehdoton ja parin vkon välein pesu. Parasta on ettei karvaa irtoa eikä koira haise paskalle niin kuin koirat yleensä.
Herkästi haukkuu, se ominaista rodulle. Kiltti on kuin mikä. Ei ole hajottanut mitään.
Joku kirjoitti tuolla ketjussa, ettei Havannankoira sovi kerrostaloon.
Havannakoirahan siis on täydellinen kerrostaloon ja jopa pieneen asuntoon. Havannankoira rakastaa kaikkia ihmisiä, melko varmasti siis myös naapureitasi. Jotka myös rakastuvat koiraasi:)
Havannankoira on nimenomaan täydellinen city-koira. Pienet puistotkin riittävät päivittäiseen ulkoiluun. Kunhan jossain lähellä on jotain muutakin kuin pelkkää asfalttia.. että saa vähän kieriä nurmella ja pissiä hiekalle tai nurmelle.
Ei räksytä kuten muut pikkukoirat. Omani on tosi hiljainen, pikkuisen haukahtaa matalalla äänellään, kun postimies tunkee paperia kamalalla ähinällä asuntoomme sisään. Enkä ole sitä osannut opettaa olemaan haukkumatta, ihan itse on sen päättänyt.
Oletko harkinnut toyvillakoiraa? Se pitää myös pestä suht usein mutta en siinä välissä juuri harjaile. Takkuvaiheen jälkeen ei ole juuri takkuuntunutkaan. Itse teen vain naaman konetyöt, muut hoitaa trimmaaja. Iso plussa että karvaa ei lähde yhtään. Villakoiralla naama ei mene rumaksi silmävuodon vuoksi, varsinkaan mustalla, koska karvat pidetään lyhyenä.
Noista kahdesta vaihtoehdosta ottaisin sitten bichonin vaikken sen perustrimmistä oikein perusta. Liian pallo pää. :D
En tiedä eroista, meillä on Bichon :)
Turkki on just niin työläs kuin siitä tekee työlään. Olettaen, että kaikkia koiria pitää pestä joskus.
Me pidetään turkki aika lyhyenä, trimmaan itse saksilla ja koneella, jonka ostin Lidlistä hintaan 9,90 €. Joskus törsään kalliisiin shampoisiin, mutta useimmiten pestään ihan markettishampoolla ja ihan hyvänä pysyy. Onneksi ei ole mitään iho-ongelmia. Ehkä kerran viikossa vähän harjaillaan ja trimmauksen yhteydessä sitten tarkemmin kamman kanssa.
Suomessa Bichoneilla on aika usein sitä, että silmät vuotavat. En tiedä miksi. Oma koiramme on ulkomailta eikä silmät valu yhtään. Tätä moni ihmettelee tuolla lenkkipolulla kun juttelemaan satutaan.
Tämä on meidän eka koira, eli en ole asiantuntija. Mutta tämä on aivan valloittava tyyppi. Rakastaa kovasti meitä kaikkia, "jos olin sekunnin poissa, se oli sulle ikuisuus" Haloo Helsinkiä lainatakseni. Tykkää köllötellä sylissä rapsuteltavana, mutta rakastaa myös ulkoilua, tunnin lenkki menee kivasti. On tosi lapsirakas ja antaa silitellä ja rapsutella. Huolehtii tiukasti omistaan.
Plussana ainakin tästä meidän yksilöstä, ettei ole haukkuherkkä.
Meillä on 2 bichon frise koiraa. Molemmat oppivat sisäsiisteiksi tosi nopeasti. Ovat 100%:sti iloisia ja seurallisia perhekoiria. Turkkia hoidellaan silloin tällöin harjaten ja 6-8 vk:n välein trimmaajalla käyden.
- Molemmissa on turkissa iso työ. Frise vaatii säännöllisen harjaamisen + trimmaamisen (mikä on taito sinänsä), havannalla turkki silkkinen ja takkuuntuu helposti, vaatii jatkuvaa selvittelyä.
Älykkyydeltään väittäisin havannalaista fiksummaksi ( yleensä oppii sentään sisäsiistiksi toisin kuin friset, tosin näitäkin on paljon nurkkiin kuseskelijoita), mutta toisaalta on luonteeltaan arvaamattomampi. Osa on ihan hermoheikkoja, osa on isoegoisia uhittelijoita. Suurin osa friseistä on aika perusiloisia koheltajia.
Harkitse ihmeessä vielä. Saanko kysyä miksi valittavana on vain nämä kaksi rotua?