Mitä teet lakanoille tai pussilakanoille, joista menkkatahrat eivät lähde
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:04"]
Niin. Niitä saa kaupasta.
[/quote]
Voi hemmetti soikoon, tässä tulee taas ihan uutta sanastoa. Kauppa? Mikä se on? Valistakaa nyt tietämätöntä!
Laita tamponi ja vaikka aikuisten vaippa lisäksi sitten. Kyllä nykyaikana on imukykyistä materiaalia. Ja kroonikkovaippaa alle.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 21:58"]Millä sä niitä oikein peset? Aina meillä on puhtaaksi lähteneet, ihan Omolla.
[/quote]
Sama, eli aina on tahrat lähteneet. Lämpötila ollut max 40 astetta
Ne voi antaa noihin löytöeläintaloihin yms. myös pyyhkeet ja peitot ja tyynytkin.
Ei ole tuollaista ongelmaa ollut, mutta jos olisi tarvetta jotakin keksiä, leikkaisin matokuteiksi tai virkkaisin matoiksi.
Joskus askartelujuttuja, joskus leikkaan rievuiksi. Ei tule usein sellaisia tahroja, mitkä ei lähtisi kyllä. Että pätee muihinkin käytöstä poistettaviin lakanoihin ja liinavaatteisiin.
Käytän ihan normaalisti. Miksi en käyttäisi?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:10"]
värjää vaikka lilaksi
[/quote]
Kiitos ideasta.
Käytä pellavaisia valkoisia vuodevaatteita, jotka voi pestä 90 asteessa. Valkaisevaa pesuainetta ja tahrat lähtee.
Mulla ilmeisesti käyny hyvä tuuri kun ei ole tahroja koskaan tullut, ymmärrän kyllä miten niin voi käydä. Tiedänpähän nyt kuinka menetellä jos näin käy, siis kylmä pesu. :)
Ensin kokeilen tahranpoistoainetta. Jos ei toimi, liotan kloriitissa ja pesen uudestaan. Valkoset lakanat jää valkosiksi, mutta värillisiin jää rumat valkoset jäljet tietysti. Jos se haittaa, en tee koko valkasua ja heitän pois. Mutta esim. itse peittoon asti jos tulee tahra niin ei valkoinen läntti siellä pussilakanan alla haittaa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:02"]Jep, veri kannattaa liottaa heti tuoreeltaan kylmässä vedessä. Sitten kannattaa kokeilla tahraan esim. Tabortia, ja pestä koneessa.
[/quote]
Tabort on täysin turha. Huuhtelen mahd. kylmässä vedessä samalla pyöritän mäntysaippualla (palasaippualla) tahroja ja niin lähtee.
Se veri pitäis huuhtoa heti pois kun sen huomaa.
Pesen 90 asteessa, ei jää tahroja.
Vien kirppikselle tai lahjoitan keräykseen.
Jos lakanat ovat kuitenkin käyttökelvottomat, niin luonnonmateriaaleja voi myös polttaa, tekokuituja ei kannata. Esimerkiksi kesällä niistä voi kyhätä kokon.
Mulla on yleensä pyyhe lakanoiden suojana menkkojen aikaan
mä olen vaan luovuttanut. Eli pidän lakanat. Jos pesee ne ihan tuoreeltaan, samanan päivänä, tahrat lähtee. Mutta jos ei heti pääse pesemään, niin e tahrat jämähtää ikuisiksi ajoiksi.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:01"]Ei ole koskaan tullut menkkatahroja. Käytän tamponia ja pikkuhousuja. [/quote] Hienoa. Kiitos tästä todella informatiivisesta pläjäyksestä. Todella tarpeellista tähän ketjuun.
[/quote]
ilmeisesti hän oletti meidän käyttävän jotain hedelmien kuivattuja kuoria kuukautisvuotoa hillitsemään...