kysymys sukututkimusta harrastaville
haluaisin tutkia äidin puolen sukua, koska suku on minulle jäänyt aika tuntemattomaksi. En ole äitini kanssa ollut väleissä vuosikausiin (todella painavat syyt taustalla) joten häneltä en voi kysellä hänen isästään/isovanhemmistaan, äidin sisarukset tietävät jotain mutta hekään eivät oikein koskaan kotoaan saaneet tietoa suvustaan. Tiedän vain summittaiset asuinpaikat, syntymäpaikat mutta en vuosilukuja. Tiedän urasta jotain ("ollut merimiehenä") mutta en tiedä että miten ja missä.
Tsekkasin jo geneologia-fi -sivut ja siellä opastettiin että aloita kirkonkirjoista ja maistraatista. Antaako maistraatti kuolleen sukulaisen tietoja noin vaan? Ja onko kirkonkirjoja varten aina pakko matkustaa paikan päälle (tässä tapauksessa joudun lähtemään 800km päähän kirjoja kaivelemaan).
Entä nuo työurakuviot, saako vaikka jostain verottajalta historiatietoa työnantajista, haluaisin siis selvittää esim sen missä isoisäni on merimiehnä palvellut (sotalaiva/kauppalaiva/matkustajalaiva?).
Hankalaa on kun ei ole ketään asiasta kiinnostunutta suvusta, suurten ikäluokkien asenne tähän on että "ketä kiinnostaa" ja "mitä sitä vanhoja kaivelemaan". Itse olen tavallaan juureton asuessani satojen kilometrien päässä suvustani ja synnyinseudustani, ja MINUA kyllä kiinnostaa suvun alkuperä ja historia ja etenkin isoisäni elämä (joka oli minulle siis paljon omia väkivaltaisia vanhempiani rakkaampi ihminen).
Jos joku sukututkija paikalla, niin kertoisitko miten kauan yleensä menee sukututkimuksen tekoon vaikka muutama sukupolvi taaksepäin, onko se vuoden, kymmenen vuoden vai viidenkymmenen vuoden urakka?
Kommentit (3)
soita suoraan kirkkoherranvirastoon sille paikkakunnalle, josta isoisäsi on syntyjään tai sit missä on kuollut, jos tiedossa. kerrot, että olet lähisukua ja tarvitset tietoja sukututkimusta varten. Vähän riippuen paikkakunnasta ovat kyllä yleensä auliita vastaamaan...
Maksaa vähän, mutta ei mitään huimia summia.
Tärkeää, että saisit tietää suvun tiedot n. 1900-luvun alkuun saakka, eli saatat tarvita myös isoisäsi vanhempien tiedot, jotta pääset etenemään taaksepäin ..Tämä johtuu henkilötietosuojalaista, eli 100 vuotta nuoremmat tiedot eivät saa olla esillä julkisesti.
Netistä löytyy paljon tietoa esim. genealogia.fi -palstalta, kunhan oppii tekemään hyvin hakuja sillä...Netistä löytyy myös kuvattuna alkuperäisiä rippikirjoja (esim. arkistolaitos)
Lisäksi esim.sukujutut.fi-palstalla on hyvä kysymyspalsta, mutta sielläkin siis 100 v. ikärajoitus!
Jos asut hesan lähellä, kannattaa mennä Kansallisarkistoon!
Itse olen tehnyt sukututkimusta n. 25 vuotta, eikä seikinä tule valmiiksi...Eli vaikea sanoa, kauanko menee aikaa...Muutaman sukupolven saattaa toisaaltaselvittää päivässäkin...Mutta jos tekee tarkkaa työtä, niin kyllä siihen aikaa saa uppoamaan.
Onnea matkaan!
kopiota perunkirjoitusta varten tehdystä sukuselvityksestä, se on halvempi.
Itse soitin joskus ja kirkkoherra itse katsoi minulle isoisovanhempieni syntymäajat (täytyy olla poikkeus;-))
SSHY:n sivuilla on (jäsenille, ja jäsenyys on halpa) joistain seurakunnista skannattuja kirkonkirjoja jopa v:een 1909.
Suosittelen myös sukututkimuskurssin käymistä.
ei kai kukaan pysty täällä kurssia pitämään?
Saisit sieltä kaiken tarvitsemasi tiedon ja pääsisit opastetusti likkeelle.