Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiset, raskaus ja vaihdevuodet eivät ole sairaus

Vierailija
22.07.2012 |

toteaa noi 2 ekana mainittua kokenut ja nykyään vaihdevuosista kärsivä ;) Voinko mä jäädä saikulle, kun tulee karmeita kuumia aaltoja, tukka märkänä ja hiki suorastaan tipahtelee työpöydälle. Mielialat vaihtelee, ei saa aina nukuttua ja olen ärtyisä. Ja olen asiakaspalvelussa ;)

Arvaan, että vastaus on että not kuten sanoisin myös muille noista valittaville. Laita vaippa housuus, mäkin joudun käyttämään myös Tenoja virtsainkontinenssin takia johtuen lukuisista synnytyksistä. Mut eipä vielä kertaakaan ole tullut saikku mieleen :D

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurjuuden maksimointi?

Vierailija
2/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurjuuden maksimointi?

Ei tietenkään ole. Mutta nuo kaikki kuuluu naisen elämään, ja kirjoitin vain, että eivät ole sairaus. Jos mulla on ollut kuukautiset 40 vuotta, olen synnyttänyt 7 lasta, ja nyt siis ihan tosissaan vaihdevuosissa, niin tässä on jo kaikki nähty. Ja en ole saikutellut. Noista raskauksista se vaan, että ongelma- ja riskiraskaudet ovat erikseen. Normaali raskaus liitoskipuineen ei ole saikun aihe.

T Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itsellä yhdessä raskauksessa oli nini tajuton väsymys, että istuin yksi aamu työpöytäni ääressä enkä jaksanut edes kättä nostaa ja sain viikon saikkua, niin olin jo ihan toinen ihminen sen jälkeen.

Mutta niitä en ymmärrä jotka jo alusta suunnittelee että koska voi alkaa valittaa jotakin kipua että pääsee pois töistä.

Vierailija
4/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalissa raskaudessa voi tulla sellaisia vaiheita. Mutta kun täällä nyt vaan on toi kuukautis-saikutus-ketju tai kaksikin.. Ja kun täällä on ollut välillä aloituksia tyyliin "Rv 15 ja karmeet liitoskivut, voinko jäädä saikulle" (siis ihan todella!) niin ajattelin kirjoittaa.

Virkanaisena mun on oikeasti kurjaa olla töissä, varsinkin nyt kesällä, kun tukka on hien kanssa märkänä päätä myöten kuin nuoltu ja oikeesti hiki tipahtelee pöydälle - niin kyllä tekis mieli hakea saikkua. Mut tajuan, että paremminkin mun pitäis mennä hakemaan gynekologilta hoitoa vaivoihini.

Kaikella hyvällä, T Ap ;)

Vierailija
5/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on joskus nuorempana ollut semmoisia kuukautisia, joissa nousi pieni kuume. Samoin oli semmoisia kramppeja, etten päässyt nousemaan ylös. Ei säännöllisesti, mutta toisinaan.

Vierailija
6/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on joskus nuorempana ollut semmoisia kuukautisia, joissa nousi pieni kuume. Samoin oli semmoisia kramppeja, etten päässyt nousemaan ylös. Ei säännöllisesti, mutta toisinaan.

jää saikulle mut kysymys siis kuuluu ett onko normaalia? Jos menkat nostaa kuumeen nii onko sit kaikki kunnossa?

Vierailija
7/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jää saikulle mut kysymys siis kuuluu ett onko normaalia? Jos menkat nostaa kuumeen nii onko sit kaikki kunnossa?

mutta niin moni nainen häpeää edelleen kaikkia "naistenvaivoja", niin kuukautisia kuin vaihdevuosiakin.

Itse olen kärsinyt todella rankoista kuukautiskivuista nuorena. Sitten tajusin avata sanaisen arkkuni ja varasin gynelle ajan. Hoitona e-pillerit sekä hyvät, pitkäkestoiset, särkylääkkeet.

Se se siinä vain on että naiset jotenkin häpeävät mennä lääkäriin pahojen kuukautiskipujen takia. Myös pahoja pms-oireita hävetään eikä niihinkään viitsitä hakea apua. Sitä ollaan mieluumin narttuja kuin selvittäisiin helpommalla.

Mutta ei.. "Naisella on ristinsä kannettavana".. Paskat sanon minä. Menen mieluumin tutkimaan pahoja oireita, vaikka aiheuttaja olisi niinkin normaali asia kuin kuukautiset, raskaus tai vaihdevuodet kuin kärvistelen kivuissa tai muussa.

Ja ymmärrän kyllä niitä joilla on ihan oikeita vaivoja raskauden aikana, esim. riski synnyttää liian varhain, raskausmyrkytys, paha pahoinvointi, kivuliaat harjoitussupistukset jne. mutta ne jotka kikkailevat sairaslomien ja äitiysvapaan (en sano sitä lomaksi) kanssa, ovat vähän omituisia. Tiedän myös naisia jotka vetoavat/vetosivat raskauteen esim. vältelläkseen haravointia. =D Ko. tyypillä on muutenkin vähän tapana liioitella kaikkea. Jos häneltä kysytään niin esikoisen synnyttäminen kesti kolme päivää, mutta miehen mukaan supistusten alusta ja lapsivesien menosta syntymään kesti 20h.

Tuli varmaan vähän sekava selostus, mutta pointti lienee selvä. =)

Vierailija
8/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on niin sairas nii tietty jää saikulle mut kysymys siis kuuluu ett onko normaalia? Jos menkat nostaa kuumeen nii onko sit kaikki kunnossa?

opiskelija, joten ei tarvinnut jäädä saikulle. En tiedä, onko normaalia. Sitä tapahtui sen verran harvoin, etten lääkäriinkään jaksanut raahautua.

Vierailija
9/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kolmatta kertaa raskaana ja hoitoalalla kotihoidossa. työ on kyllä rankka mutta en kuitenkaan mikään sairas ole. jos nyt mun verenpaineet tästä vielä nousee niin voi olla että joudun lopussa mutta toivon että en. nyt siis vasta viikko 10 menossa. (myrkytyksestäkin kokemusta.)

Vierailija
10/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin vain että ongelmaraskaudet on erikseen, kuukautis- ja vaihdevuosiongelmat taas erikseen. Ja sitä, että tietenkin voi olla saikulla, jos on kipeä, mutta myös pitää hakea hoitoa. Tämä tuli vain noiden jatkuvien erityyppisten aloitusten inspiroimana, että "voinko jäädä saikulle, kun.." Ja tarkoittaa, että toivovat jotta sairausloma olis mahdollisimman pitkä.

Eli jos on niin sairas, ettei pysty töihin, niin sitten jää saikulle. Mut menee hoitoon. Niinkuin minunkin on pakko tehdä vaihdevuosivaivoineni.

Mutta yleistyksenä, olis Suomen taloudelle täysin kestämätön tilanne, jos: 1) kaikki naiset, joilla on kuukautiset, saikuttelis viikon/kk 2) kaikki naiset, jotka on raskaana, jäis saikulle heti kun tulee pienintäkin liitoskipu- ja muuta vaivaa, jo ensimmäisellä kolmanneksella suunnilleen ja 3) jos kaikki n. 50+ - naiset jäis saikulle vaihdevuosivaivoineen.

Hakekaa hoitoa vaivoihinne, naiset! Ja itsehoitokonstit ja vanhan kansan niksit sekä vertaistuki on hyvä asia ;)

T Ap

Vierailija
11/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että normaaliraskaudesta ja -kuukautisista "kärsivä" nainen ylipäätään haluaa saikulle - miksipä haluaisi, jos ei ole vaivaa?

Sä näet "voinko jäädä saikulle, kun..." -aloituksia, mutta hankalahan se on tekstin perusteella tietää, kuinka paha olo ihmisellä oikeasti on. Mä jäin raskausaikana saikulle selkäkivun takia. Joo, ei kuulosta pahalta, mutta oli, ja helpotti heti (sain mm. nukuttua), kun ei tarvinnut olla töissä.

Vierailija
12/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin vain että ongelmaraskaudet on erikseen, kuukautis- ja vaihdevuosiongelmat taas erikseen. Ja sitä, että tietenkin voi olla saikulla, jos on kipeä, mutta myös pitää hakea hoitoa. Tämä tuli vain noiden jatkuvien erityyppisten aloitusten inspiroimana, että "voinko jäädä saikulle, kun.." Ja tarkoittaa, että toivovat jotta sairausloma olis mahdollisimman pitkä.

Eli jos on niin sairas, ettei pysty töihin, niin sitten jää saikulle. Mut menee hoitoon. Niinkuin minunkin on pakko tehdä vaihdevuosivaivoineni.

Mutta yleistyksenä, olis Suomen taloudelle täysin kestämätön tilanne, jos: 1) kaikki naiset, joilla on kuukautiset, saikuttelis viikon/kk 2) kaikki naiset, jotka on raskaana, jäis saikulle heti kun tulee pienintäkin liitoskipu- ja muuta vaivaa, jo ensimmäisellä kolmanneksella suunnilleen ja 3) jos kaikki n. 50+ - naiset jäis saikulle vaihdevuosivaivoineen.

Hakekaa hoitoa vaivoihinne, naiset! Ja itsehoitokonstit ja vanhan kansan niksit sekä vertaistuki on hyvä asia ;)

T Ap

Tämä maailma pysähtyisi, jos me kaikki alettais potea normaaliin elämään kuuluvia vaiheitamme. Nykyään on ilmassa taipumusta uus-avuttomuuteen. Mikään ei saisi aiheuttaa mitään epämukavuutta. Ihan liian usein jo esim. raskauden alusta aletaan olla NIIIN raskaana että maitopurkkia ei voi muka nostaa. Vähän selkärankaa, prkl naiset.

Vierailija
13/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ala pissaamaan alleni!

Tee nyt hyvä nainen lantionpohjanjumppaa!!!

Vierailija
14/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei anna minulle saikkua vaan sen antaa terapeutti kun porasin etten jaksa mennä töihin.

Oli sitten vaan mentävä töihin ja hankittava terapia-aika.

Ei sitä saikkua pyytämällä saa, työkyvyn määrittelee lääkäri.

Vierailija
15/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ala pissaamaan alleni!

Tee nyt hyvä nainen lantionpohjanjumppaa!!!

varten. Ja olen kyllä sitä tehnyt, nuorin lapsistakin on 14-v. Ja tiedän noi jumpat sun muut, kun olen ennen ollut hoitoalalla. Kaikilla nuokaan ei vaan auta, uskokaa tai älkää!

T Ap

Vierailija
16/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedän noi jumpat sun muut, kun olen ennen ollut hoitoalalla. Kaikilla nuokaan ei vaan auta, uskokaa tai älkää!

T Ap

Sinäkään et tunnu uskovan, että raskaudesta tai kuukautisista voi oikeasti koitua sellaisia vaivoja, joiden kanssa ei työt suju.

Mun mielestä nimittäin tuo sun aloituksesi hokema on idiootti, että raskaus, kuukautiset ym. eivät ole sairauksia. Kun kirjaimellisesti ajateltuna eivät olekaan, MUTTA niisä voi seurata sairaudenkaltaisia tiloja, joista oikeasti on syytä ja oikeus jäädä saikulle. Tuo sinun syyllistävä sävelesi ei auta yhtään, vaan lietsoo naiset toisiaan vastaan.

Vierailija
17/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen menkkojen takia lähtenyt kesken päivän. Oksensin ja ripuloin ja kivut oli sellaiset että tuntui että taju lähtee. Joskus myöhemmin on tullut mieleen että olisiko ollut keskenmeno todellisuudessa. Sekäänhän ei tietenkään ole sairaus, että eihän sitä nyt toki kotiin olisi saanut siltikään mennä. Kestää, kestää...

Vierailija
18/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun verta tuli lääkkeistä huolimatta niin paljon että hempat laski. Naistenvaiva, voi voi mutta en kyennyt töihin.

Raskaudesta olin liitoskipujen kanssa sairaslomalla 2kk (!!!) kun olin siivoojana töissä ja olis pitänyt portaissa kanniskella imuria jne. eikä aikatauluissa oltu valmiita joustamaan ollenkaan. Piti olla yhtä nopea kuin aina aiemminkin eikä taukoja tai lepohetkiä saanut, työtä ei muuten helpotettu mitenkään.

Helppo se on virkanaisen työpöytänsä ääreltä huudella että saikutellaan turhasta, en mä kehtais ainakaan valittaa jos saisin istua koko päivän töissä ja vielä sisätiloissa!!

Vierailija
19/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kuukautisetkin on syy olla pois töistä. Ei ole ihme että naisia ei palkata kun työn tekeminen on ihan tuuri peliä.

Meilläkin oli töissä tyttö joka halusi olla aina pois töistä kuukautisten aikana. Lääkäri ei enää myöntänyt saikkua joten hän samoi itsensä irti.

Vierailija
20/23 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun verta tuli lääkkeistä huolimatta niin paljon että hempat laski. Naistenvaiva, voi voi mutta en kyennyt töihin.

Raskaudesta olin liitoskipujen kanssa sairaslomalla 2kk (!!!) kun olin siivoojana töissä ja olis pitänyt portaissa kanniskella imuria jne. eikä aikatauluissa oltu valmiita joustamaan ollenkaan. Piti olla yhtä nopea kuin aina aiemminkin eikä taukoja tai lepohetkiä saanut, työtä ei muuten helpotettu mitenkään.

Helppo se on virkanaisen työpöytänsä ääreltä huudella että saikutellaan turhasta, en mä kehtais ainakaan valittaa jos saisin istua koko päivän töissä ja vielä sisätiloissa!!

ollut raskaassa hoitotyössä, hengenpitimiksi siivoustöitä ja vaikka mitä. Koska opiskelin, lasten ohella. Ja nämä raskaudet ja lapset tulivat sinäkin aikana, siivoilin kun eräs heistä oli vasta 1,5 kk ikäinen. Joten tiedän kyllä, mitä on raskas ruumiillinen työ. Olen ollut myös tehtaassa, raskaiden taakkojen kantajana nuorena. Sen tutkinnon takia pääsin sinne nykyiseen konttoriin istumaan ;) Mene sinäkin opiskelemaan, niin ei tarvitse kadehtia konttorissa istuvia ;) ;)

Joten peace,please, ja nyt en aio kommentoida enää mitään. Kiitos vastauksista.

T Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi