Lapsella punkin pureman näköinen punainen rengas
käsivarressa. Puremakohta on keskeltä vaalea ja sen ympärillä on punainen rengas.
Soitin päivällä terveyskeskukseen ja sieltä sanottiin, että mitään lääkitystä ei aloiteta ennen oireita.
No, selasin sitten itse tietoa netin ihmeellisestä maailmasta ja käsitin, että antibiootit pitäisi aloittaa mahdollisimman pian, jos iholle on tullut se punainen rinkula. Varsinaiset oireet tulevat sitten viikkojen, kuukausien, tai jopa vuosien päästä.
Pitäisikö vaan seurailla ihomuutoksia, vai mennä huomenna näyttämään lääkärille? Kokemuksia?
Kommentit (13)
...julkiselle pääse niin yksityiselle sitten.
Punkkihan on voinut olla vaikka yöllä lapsessa ja aamuksi irronnut.
Itse sain vastaavilla oireilla antibiootit vaikka sitä punkki en edes nähnyt ikinä. Julkisesta terv.keskuksesta. Ja oisin mnnyt yksityiselle muutoin.
Pitää varmaan mennä huomenna. Itse punkkia ei ole näkynyt, vaikka joka ilta lapsi käy joko suihkussa, tai kylvyssä. Kolmevuotias kyseessä. Voi olla, että onkin joku muu pistojälki, mutta parempi yli- kuin alireagoida.
Vähän jäin ihmettelemään terveyskeskuksen ohjetta olla tekemättä mitään.
Ja en odottaisi maanantaihin, onneksi täällä pk-seudulla pääsee yksityiselle sunnuntaisinkin. Mutta ihan ehdottomansti viim. maanantaina viet lapsen lääkäriin.
Soittamalla (soitin kaksi eri kertaa) vähäteltiin, mutta annettiin kuitenkin lääkäriaika (kun vänkäsin) kolmen päivän päähän. Otin valokuvan tuoreesta rengasihottumasta, jonka perusteella nuori lääkäri määräsi antibioottikuurin, varmuuden vuoksi. Julksilla.
Yksityinen kun ei ole vastuussa kansanterveydestä vaan päinvastoin saa rahaa sitä enemmän mitä sairaammaksi ihmiset liiasta/turhasta abtibiootin syömisestä tulee.
Ei tullut eli ei saatu lääkkeitäkään, mutta rengas on tärkeä oire.
soitin julkiselle ja sanoivat, jos punkkia ei ole kiinni, niin ei se sitten ole se. - ja minä uskoin. Kun eivät lääkäriaikaa antaneet, ei mennyt.
Jälkeenpäin nyt olen saanut kuulla olleeni hullu, kun en mennyt yksityiselle. Sulla on varmasti borreoloosi yms.
Onko se siis aina pakko, kun julkiselle yrittää ja ei pääse, niin kuitenkin sitten mentävä yksityiselle oman terveytensä varmistamiseksi?
vittu!
Soitin sinne terveyskeskukseen ja puhelimeen vastannut henkilö kyseli esim. miksi luulen punkin puremaksi, onko punkki vielä ihossa, missä olemme olleet, kun luulen punkin purreen.
Sitten käski odottaa ja palattuaan puhelimeen selitti, että monet nyt pelkäävät tätä borrelioosia ja jokainen punkki ei sitä kanna. Tavallaan sai minut kuulostamaan hysteeriseltä äidiltä, vaikka ihan asiallisesti kuvailin iho-oiretta.
-ap
soitin julkiselle ja sanoivat, jos punkkia ei ole kiinni, niin ei se sitten ole se. - ja minä uskoin. Kun eivät lääkäriaikaa antaneet, ei mennyt.
Jälkeenpäin nyt olen saanut kuulla olleeni hullu, kun en mennyt yksityiselle. Sulla on varmasti borreoloosi yms.
Onko se siis aina pakko, kun julkiselle yrittää ja ei pääse, niin kuitenkin sitten mentävä yksityiselle oman terveytensä varmistamiseksi?
vittu!
Mistä ne siellä yksityisellä tietää onko punkki tai borrelioosia, määräävät vaan turhaan antibioottia joka naarmuun
Ap kuva siitä. Haluaisin nähdä miltä se näyttää että tiedän jos omille lapsille tulee..
miltä se punkin puraisu rengas näyttää. Jos lapsellasi semmoinen, niin lääkäriin. Googlaa myös mäkäräisen purema yms.
Meillä tulee lapselle ihan hyttysenkin puremasta ja minkä tahansa ötökän pistosta/puremasta aina punainen "rengas" puremakohdan ympärille.
Mutta en tosiaan joka näpystä lähtis lääkäriin. Mutta jos selkeesti oireet on, niin menisin ihan miettimättä.
Ite olen muutaman punkin lapsista ottanut ja kyllä ne tosiaan aika nopeasti ja napakasti ovat kiinni ihossa.
vittu!
Mistä ne siellä yksityisellä tietää onko punkki tai borrelioosia, määräävät vaan turhaan antibioottia joka naarmuun
Olisko yllättävää?!
Minulla oli samanlainen ihomuutos punkin pureman jälkeen.Kävin heti lääkärissä, en saanut läääkitystä ja kun vihdoin sain ei auttanut mitään vääärä antibiootti.Nyt kahden vuoden pääästä olen huonossa kunnosssa, kumpa olisin silloin saanut oikean antibiootin HETI