Iskiaskivun yhteydessä puutuu jalka,
pitäisikö mennä lääkäriin, onko jollain tietoa tai kokemusta asiasta? Mulla on ollut iskiasta jo viitisen vuotta aina silloin tällöin, se alkoi ekan raskauden aikana. En ole käynyt sen takia lääkärissä ikinä, koska se aina vaivaa vain jonkin aikaa, lähinnä raskaana ollessa, ja sitten paranee. Olen itse ajatellut sen olevan iskiasta, koska se säteilee lanneselästä oikeaan jalkaan, joskus ihan varpaisiin saakka ja tuntuu sähköiskumaisena kipuna joissain asennoissa ja pahenee istuessa. Miehellä on ollut hankala iskias ja tämä on samantyyppistä, tosin lievää.
No, nyt olen loman aikana kantanut paljon painavia laukkuja ym ja kipu on taas ilmaantunut. Mutta tällä kertaa pahempana kuin ennen, vaikken ole raskaanakaan, ja lisäksi oikea jalka on ajoittain hieman puutuneen, pistelevän oloinen, sellaista ei ole ollut aiemmin. Jalka toimii ihan hyvin ja tunto pelaa kyllä, jalka vain tuntuu hieman puutuneelta.
Pitäisiköhän mennä lääkäriin vai voinko taas seurailla tätä ja odotella paranemista? Kipu ei ole erityisen paha, vältän vain taakkojen kantamista ja muutaman Buranan olen joutunut ottamaan. En viitsisi ruveta mitään vastaanottoa varailemaan, jos tämä menisi itsekseenkin ohi.
Kommentit (4)
Lääkäriin pitää lähteä heti, jos jalka menee alta, mutta se on jo aika paha hermopinne.
Vastatkaa vielä muutkin, jos kokemusta :) ap
Iskias on pirullinen vaiva. Meillä se on suvussa ja kärsin itse ikävuodet 23-27 siitä.
Tuo jalkojen puutuminen tai paremminkin säteily jalkoihin kuuluu ihan asiaan. Ei ole vaarallista.
Itselläni vaiva alkoi niin pahana että jouduin menemään samana päivänä kipujen alkamisesta ambulanssilla päivystykseen koska en päässyt koko päivänä sängystä ylös. Kesti monta vuotta huonompina ja parempina kausina toipua.
Nyt en ole itse kärsinyt selästä moneen vuoteen koska välilevystä "puhjennut" kudosneste vuosien kuluessa kuivuu ja vetäytyy. Eli voin rohkaista että harvoin on kyse elinikäisestä vaivasta.
En ole siitä lääkärissä käynyt. Eihän se sille mitään osaisi tehdä. Puutuminen on kai ihan normaali oire.