Pyöräileviltä perheiltä vinkkejä arkeen?
Ollaan muutettu alueelle, jossa kaikki (koulut, työpaikat, päiväkodit, kaupat, neuvolat jne.) on kävelymatkan päässä. Päätettiin myydä auto. Arjen helpottamiseksi ajateltiin kuitenkin käyttää pyöriä kulkemiseen, niin matkat menee vielä nopeammin ja on helpompi kuljettaa tavaraa.
Julkiset kyllä kulkee, mutta reitit on sellaiset, että ihan kotiovelta ei pääse, vaan pitää kuitenkin kävellä noin puoli kilometriä.
Kaipaan vinkkejä pyöräileviltä perheiltä arkeen.
- Voiko ukkosella pyöräillä? Itse olen tosi arka liikkumaan ukkosella ulkona, mutta nythän sitten on pakko, jos pitäisi hakea lapsi päiväkodista ja on ukkonen. Tai jos lasten pitäisi lähteä koulusta ja on ukkonen. (Aikaisemmin toinen tuli bussilla kotiin ja toinen jäi iltapäivähoitoon, mistä haettiin autolla. Päiväkodista haettiin myös autolla.)
- Miten reput ja laukut suojataan sateella? Kaatosateessa koulureput ja läppärilaukut kastuu, vaikka matkaan ei monta minuuttia menekään, eikä aikataulu jousta niin, että voisi odottaa parempaa keliä.
- Miten märkiä sadevaatteita voisi käsitellä työpaikalla? Meillä on kyllä jokin pukuhuone, mutta pääasiassa ulkovaatteiden säilytys on jokaisen omassa työhuoneessa.
- Millaiset systeemit kauppakassien kuljettamiseen on parhaat? Meillä ei ole peräkärryä pyörään, koska nuorinkin lapsi pyöräilee jo itse. Käydään kyllä täydennysostoksilla lähikaupassa, mutta isommat ostokset olisi kiva tehdä isommassa ja halvemmassa marketissa kauempana.
- Miten säilytätte pyörää työpaikalla, jotta voi olla varma, että se on siellä vielä, kun pitäisi lähteä kotiin? Onko jotain lisälukkoja tai muuta?
Muistakin asioista saa kertoa. Ikinä elämässäni ei ole aikaisemmin ollut tilannetta, jossa perheelläni ei ole autoa, minkä varmaan huomaakin. Kiitos kuitenkin kaikille ystävällisille vastaajille!
Kommentit (34)
sanoi että vettähylkivä tuulipuku ei todellakaan pidä rankkasadetta vaan ainoastaan vähän hylkii tihkua.
-Itse suosin repun sijaan polkupyörälähettien ns. messengerlaukkua, olan yli menevä tilava olkalaukku, tulee vielä yhdellä remmilla vartalon ympäri kiinni.
hyvältä, mistä voi hankkia ja onko kovin kallis?
sinne menee reppukin alle. Goreasu käy pienemmässä sateessa mutta jos vettä oikeasti tulee kuin aisaa, on viitta kiva ja menee pieneen tilaan aina mukaan (esim satulan alle/taakse voi ostaa/tehdä pussukan sitä varten).
kauppareissuille satulalaukut tai peräkärry. Itse olen ajellut joitain vuosia peräpyörän (lapsen kuljetukseen) kanssa ja se on kyllä mukava. Näin olle harkitsisin yksipyöräistä kärryä tyyliin http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR6HrumsRfiYfKczleVUfZ7Q1k_gNrz…. Saksan eBaystä näitä saa noin 50 e+postitus.
niin kastuvat DrymaxX ym. kalvopuvut läpi muutaman kilometrin matkalla? Vai pitääkö ne oikeasti tuulipukuja paremmin vettä?
meillä on yksi auto, joka on miehen työn vuoksi hänellä käytössä, minä ja lapset sitten pyöräilemme, nuorin kulkee vielä peräkärryssä, joten sillä on kätevä kuljettaa myös ostokset, meillä työ-ja hoitomatkaa on reilut 2km ja näin kesällä se menee ihan kivasti satoi tai paistoi, MUTTA talvella.
Muutaman kerran olen pyöräillyt töihin -32 pakkasella ja voin sanoa, että ei ole kiva ei, puhumattakaan miten kuljetat lapset noilla keleillä, kävellenkin jäätyy tosi nopsaan. Toki kylmänkestävyys paranee kun siihen tottuu, mutta omat lapseni (kouluikäinen)ovat pyöräilleet max -25 asteessa, sitten kävelleen ja (luojan kiitos) päässeet isännän kyydillä autolla, päiväkoti-ikäiset ovat olleet pyörän peräkärryssä hyvin peiteltyinä 27 asteenkin pakkasessa, mutta ilman mitään suojaa (kävellen tai pyöräillen) en ihan pieniä päästäisi enää hengästymään yli 20asteen pakkaseen.
Joten talveksi kannattaa kuitenkin miettiä jokin kulkuneuvo ainakin lapsille.
Täällä Pk-seudulla ei kovin monta päivää talvessa ole, jolloin pakkasta olisi yli 20 astetta.
meillä on yksi auto, joka on miehen työn vuoksi hänellä käytössä, minä ja lapset sitten pyöräilemme, nuorin kulkee vielä peräkärryssä, joten sillä on kätevä kuljettaa myös ostokset, meillä työ-ja hoitomatkaa on reilut 2km ja näin kesällä se menee ihan kivasti satoi tai paistoi, MUTTA talvella.
Muutaman kerran olen pyöräillyt töihin -32 pakkasella ja voin sanoa, että ei ole kiva ei, puhumattakaan miten kuljetat lapset noilla keleillä, kävellenkin jäätyy tosi nopsaan. Toki kylmänkestävyys paranee kun siihen tottuu, mutta omat lapseni (kouluikäinen)ovat pyöräilleet max -25 asteessa, sitten kävelleen ja (luojan kiitos) päässeet isännän kyydillä autolla, päiväkoti-ikäiset ovat olleet pyörän peräkärryssä hyvin peiteltyinä 27 asteenkin pakkasessa, mutta ilman mitään suojaa (kävellen tai pyöräillen) en ihan pieniä päästäisi enää hengästymään yli 20asteen pakkaseen.
Joten talveksi kannattaa kuitenkin miettiä jokin kulkuneuvo ainakin lapsille.
Mautta sateet voivat olla kovia pääkaupunkiseudullakin. Miten saatte Tavarat ja itsenne pysymään kuivana jos sataa saavista kaatamalla?
loputtomasti. Muovinen sadeviitta on silloin ihan ehdoton. Kalvopuku alkaa ensimmäiseksi päästää läpi niistä kohdista, joihin kohdistuu painetta: olkapäistä repun hihnojen alta ja takapuolesta (pahimillaan liian lyhyt takki uittaa veden juurikin takapuolen päälle josta se valuu satulan reunoille. Loputtomasti ei voi välttyä kastumasta, ennemmin pitää olla kuivat vaihtovaatteet koulussa/töissä.
Kalvopuku alkaa ensimmäiseksi päästää läpi niistä kohdista, joihin kohdistuu painetta: olkapäistä repun hihnojen alta ja takapuolesta (pahimillaan liian lyhyt takki uittaa veden juurikin takapuolen päälle josta se valuu satulan reunoille.
Puhutko juuri DrymaxX-puvusta?
sama tekniikka kaikissa eli polyuretaanilaminointi kankaassa ja teipatut saumat (useissa tuulipuvuissa teippaus puuttuu, jolloin puku vuotaa ekana saumoista vaikka kangas kosteutta vähän kestäisikin). Näitä markkinoidaan useilla -tec tai -tex nimillä sekä DrymaxXina. Polyuretaanikalvossa on huokosia (=reikiä) joiden kautta kosteus haihtuu mutta joista vesi ei "mahdu" sisään. Paine saa veden tunkeutumaan näistä huokosista. Vaikka kalvopukukaan ei kaikkea kestä, se on mukavuudeltaan huomattavasti kumipukuja kivampi, vain ihan kaatosateessa viitta on mielestäni ykkönen.
Kalvopuku on varmasti hyvä kompromissiratkaisu kun ei sada aivan kaatamalla. Ei tarvitse olla kuin vähän reippaampi sade niin se imeytyy nopeasti kalvottoman tuulipuvun läpi niin saumoista kuin kankaastakin jolloin ilman kalvopukua olisi pakko käyttää sadeviittaa joka sateessa.
Siinä kastuu niin helposti. Kaikkein kiusallisempia ovat juuri nämä sataa-paistaa päivät. Tässä hiljattain esimerkiksi pyöräilin poutasäällä kaupungille. Kotimatkalle lähtiessä alkoi kuitenkin ihan kamala rankkasade. Vaikka olin varautunut vettähylkivällä tuulipuvulla niin kastuin hetkessä täysin läpimäräksi. Onni oli että se kävi kotimatkalla eikä mennessä etten joutunut menemään asioille litimärissä vaatteissa mutta kyllä silti ärsytti.