Lapsen diabetes, auttakaa!
Poika pian 4v on alkanut vuoden kuivuuden jälkeen yökastelemaan noin pari viikkoa sitten. Oltiin lomalla reilun viikon ja lapsella pidettiin öisin vaippaa. Välillä vaippa oli kuiva. Nyt lapsi oli taas viime yönä kastellut sänkynsä. Lapsi on ollut kipeä ja söi korvatulehdukseen lääkekuurin viikko sitten. Lapsi syönyt huonosti koko 2 viikon loma-ajan. Janoinen ollut koko ajan. Nyt sitten heräsi epäilys diabeteksestä. Mitä teen, netin mukaan hoitoon pitää hakeutua heti. Herätänkö lapsen? Vienkö huomenna päivystykseen? Riittääkö jos maanantaina vien lääkäriin?? Lapsi ei ole ollut poikkeuksellisen väsynyt niin että olisin huomannut, on vaan ollut normaalia vilkkaampi ja agressiivisempi.
Kommentit (5)
Soita päivystykseen. Yleensä diabetes alkaa juurikin jonkin infektiotaudin jälkeen. Itse olen työskennellyt lastenosastolla, jossa on tuoreita dm-potilaita viikon hoitojaksolla ja huomannut tämän.
Ota kuitenkin nyt rauhallisesti, ei välttämättä ole kuitenkaan diabetestä.
Ja diabeteksen kanssa oppii elämään, vaikka se aluksi shokki onkin.
Ei mulle diabeteksen löytyminen shokki olisi mutta mietin vain onko oikeasti kiire?? Mulla on vaikeasti kehitysvammainen lapsi myös jolla on kaikenlaista remppaa ollut sydänleikkauksista lähtien joten tiedän ettei niin vakavaa ole. Tämä lapsi on vaan aina ollut ns. terve. Kiitos vastauksesta kuitenkin,
Ja ehtinyt ketoaineitakin tulla, silloin laitetaan suoraan insuliini ja sokeritippaan.. Onhan se hengenvaarallinen tila. Valitettavasti en voi antaa netin kautta hoidontarpeenarviota. Suosittelen soittamaan päivystykseen. Onko teillä miten lähellä lähin sairaala/tk?
Janoisuus ja yökastelu ainoat oireet. Ei mitään hätää. Anna lapsen rauhassa nukkua ja katsotte huomenna mikä on tilanne. Tuo pelkkä kipeänä oo ja lääkekuuri ovat voineet aiheuttaa yökastelun ja janon, ei ole välttämättä diabetesta. Mutta siis jos lapsi muuten voi hyvin, niin anna nukkua rauhassa, ja huomenna harkitse lähdettekö päivystykseen vai riittäisikö maanantaina lääkärissä käynti.
Vilkkaus ja aggressiivisuus voivat olla oireita hyperista