Minkä ikäisenä lapset osaavat tehdä kaikki iltatoimet itse?
Niin, että kun sanotaan, että nyt on aika mennä nukkumaan, hoitavat itse hampaidenpesun, yöpuvun laittamisen ja sänkyynmenon.
Kommentit (12)
Hampaiden pesussa on hyvä auttaa niin kauan, kunnes lapsi oppii "kaunokirjoituksen, eli n.10vuotiaaksi.
Syödään iltapala yhdessä, hampaiden pesu, pyjaman vaihto, luetaan iltasatu. Lapset 12v. ja 13v.
että menepäs pesemään hampaat ja laita sitten yökkäri päälle, niin tulen lukemaan Risto Räppääjää.
Hyvin sujuu :)
Syödään iltapala yhdessä, hampaiden pesu, pyjaman vaihto, luetaan iltasatu. Lapset 12v. ja 13v.
iltasatukin?
kyllä mä sille iltapalan nenän eteen laitan ja pesen sen hampaat edelleen (en usko, että lapsi osaa itse vielä kunnolla pestä niin, että tulee puhdasta). Yökkärin pukee tietenkin, kun huikkaan että nyt yöpuku päälle.
Iltasatuun, silittelyyn ja peittelyyn sitten päättyy ilta meillä.
Tarkistettiin vielä hammaslääkäriltä, että tuli varmasti puhdasta (muksu pesi hampaat itse ennen hammastarkastusta)
Noin muuten ovat kaksi vanhinta noin 5-vuotiaasta hoitaneet iltahommat itse. Tosin luen koko sakille iltasadut "edelleen" (vanhin nyt 9v, nuorin 3v) ja peittelen sen isoimmankin, jos niin haluaa.
meillä 3-vuotias olisi osannut, muttei koskaan halunnut hoitaa koko härdelliä yksin.pahimpaankin minä ite -aikaan käytiin vähintään peittelemässä.
Nyt 5vk värkkää iltapalan ja vaatteet itse, hammaspesussa pitää vähän tarkistella ja iltasatu on ehdottomasti saatava...eli oli aiemmin jopa omatoimisempi :)
iltasatukin?
Ihan noita "lukukirjoja" luetaan. Fantasiaa ja etsiväromaaneja on nyt vuorossa.
Eli iltapisut ja pesut, omalla sähköhammasharjalla pesee hampaansa, itse vaihtaa yöpukuun ja menee sänkyyn. Ja kaiken tämän jälkeen äiti tulee lukemaan iltasadun. Eli ei se lapsi yksin joudu menemään unten maille, mutta periaatteessa voisi mennä. Hän on hyvin omatoiminen muutenkin, tekisi iltapalankin, jos en menisi apuun.
No iltasatu ei tietenkään ole mikään kuvakirja...
iltasatukin?
Ihan noita "lukukirjoja" luetaan. Fantasiaa ja etsiväromaaneja on nyt vuorossa.
Joskin välillä täytyy vähän avitella iltapalan kanssa.