Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkipaketti asuinkäyttöön?

Vierailija
20.07.2012 |

Tietääkö joku noista avaimet käteen-mökkipaketeista, kelpaako ne talviasuttavat asuinkäyttöön vai pitääkö tehdä muutoksia? Ja mikä olisi mahd. halpa valmistaja? Pitäisi rakentaa yhden ihmisen asuttava talo, mahdollisimman halvalla ja helpolla...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa mökkipaketeista on varustetasoltaan aika vaatimattomia, eli eivät sisällä kunnon keittiötä (juokseva vesi, viemäri) tai vessaa. Vertaile!

Ja muista, että haja-asutusalueella sähköjen vetäminen, jätevesijärjestelmän tekeminen, auraus yms. lisäävät aika lailla kustannuksia.

Jos halpaa asuntoa mielit, ostaisit mieluummin maaseudulta valmiin asunnon. Esim. rivareista voi löytyä todella halpoja, asumisvalmiita asuntoja.

Vierailija
2/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesämökeiksi tarkoitetuissa taloissa esim huonekorkeus ei ole riittävä että kelpaisi vakinaiseksi asunnoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niistä kuvauksistahan löydät paketin ominaisuudet. yhdelle ihmiselle on ihan turha rakentaa mitään isoa normitaloa, ja toisaalta ei mikään rivarinpätkä korvaa omaa taloa todellakaan, vaikka kuinka olisi maalla.

t. 60 neliön talossa asuva sinkkunainen (mun talo on tosin vanha, 1950-luvulla mökiksi rakennettu)

Vierailija
4/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Täällä ei ole saatavilla sopivia (sopivan hintaisia) taloja ja siksi pitäisi ostaa uusi. Vanha kävisi kyllä hyvin jos olisi... Varmaan joku 50-neliöinen olisi ihan sopiva! Ei ole vaan mitään käsitystä hintaluokasta mitä sellainen tulisi kokonaisuudessaan maksamaan. Voiko 70t + tontti, sähkö ja vesi saada valmista mökkiä? Onko kellään käsitystä?

Vierailija
5/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tulikin mulle uutisena. Oiskohan tuo kuntakohtaista, kannattaa siis kysyä rakennusvalvonnasta omassa kunnassaan.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=16909&lan=fi

Vesihuollosta, jätevesijärjestelmistä ja aurauksista voi nousta kynnyskysymyksiä, mutta en ole kuullut että huonekorkeuskin voi olla ratkaisutekijä.

-3-

Vierailija
6/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ehkä haluakaan riesakseen aurauksia, remontteja, kiinteistöveroja jne. Toisille taas on tärkeää, että naapurit ovat loitolla.

Vierailija
7/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Täällä ei ole saatavilla sopivia (sopivan hintaisia) taloja ja siksi pitäisi ostaa uusi. Vanha kävisi kyllä hyvin jos olisi... Varmaan joku 50-neliöinen olisi ihan sopiva! Ei ole vaan mitään käsitystä hintaluokasta mitä sellainen tulisi kokonaisuudessaan maksamaan. Voiko 70t + tontti, sähkö ja vesi saada valmista mökkiä? Onko kellään käsitystä?

Täällä se 60 neliön töllissä asuva... Minä asun 15 km Turusta ja maksoin töllistäni isoine tontteineen 70 000 euroa. Oli täysin peruskorjattu kun ostin. Vesi tulee sisälle ja sähkö mutta ainoa lämmitys on varaava takka, ja yhtenä kylmänä talvena makkariin ostamani irto-sähköpatteri; nämä riittää ihan hyvin näin pieneen torppaan kun en ole kylmänarka. Talo ei ole asemakaava-alueella.

Vierailija
8/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvänkin mökin saa. Täällä esim. salvoksen mökkejä:

http://www.salvos.fi/valmismokit/veistot/veisto-51-1/

http://www.salvos.fi/valmismokit/vuolu/vuolu-54-1/

http://www.salvos.fi/valmismokit/kara/kara-45-1/

(salvoksella on paljon noita malleja, selaa sivustoa enemmän. valmiina luovuttettavia mökkejä, siis)

-3-

Vierailija
9/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ehkä haluakaan riesakseen aurauksia, remontteja, kiinteistöveroja jne. Toisille taas on tärkeää, että naapurit ovat loitolla.

mutta siitä että ap kyselee nimenomaan vaihtoehtoa rakentaa itselleen pienen mökin ajattelin että hän on myös varmaan näitä jotka haluaisivat nimenomaan erillistalon, vaikka siitä vähän enemmän työtä onkin :)

Mulla niin onnellisesti että aurauksista ei tarvi huolehtia itse, taloni ohi kulkee tie jonka päässä asuva maajussi sen aina traktorillaan lumisateiden jälkeen ajelee puhtaaksi. Niistä muista töistä taas lähinnä nautin, varsinkin puutarhanhoidosta ja pienestä nikkaroinnista, ihanaa vastapainoa ajattelua vaativalle istumatyölle :)

t. 5

Vierailija
10/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa Salvoksen mökeissä lukee että 3 vuodenajan mökkejä, eli näköjään eivät sovi talvikäyttöön :( ehdin jo innostua... Onko tietoa muista mökkivalmistajista?

Vierailija
11/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesihuollosta, jätevesijärjestelmistä ja aurauksista voi nousta kynnyskysymyksiä, mutta en ole kuullut että huonekorkeuskin voi olla ratkaisutekijä.

Itse olen kuullut että kun jotkut ovat halunneet muuttaa vapaa-ajan asuntoonsa pysyvästi asumaan niin huonekorkeus ei ole ollut riittävä. Uusissa asuintaloissa se pitää olla vähintään 250 cm. Myös huoneessa pitää olla neliömetrejä vähintään 7.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Asunto

Vierailija
12/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa Salvoksen mökeissä lukee että 3 vuodenajan mökkejä, eli näköjään eivät sovi talvikäyttöön :( ehdin jo innostua... Onko tietoa muista mökkivalmistajista?

ollaan itse tutustuttu yhteen noista, ja kyllä se myytiin aivan talvilämpimäksi tehtynä. Oiskohan kyse siitä, ettei mökkeihin tule automaattisesti talvilämmitystä? Esim. vaarava takka on lisävaruste ja lisää hintaa. Kannattaa soittaa ja jutella suoraan.

-3-

Vierailija
13/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, kaikkea sitä pitääkin osata selvittää.

Kukaan ei tietenkään estä asumasta mökillä koko ajan ja ympäri vuoden, mutta sen asumisen perusteella ei voi siirtää kirjojaan ko. osoitteeseen.

-3-

Vierailija
14/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulle riittää se että lämmityksenä on varaava takka (jonka hankit lisävarusteena). Ne eivät sovi talviasumiseen vain näille nykyajan vellipöksyille, joilla täytyy olla tasaisen lämmintä 20-23 astetta sisällä joka nurkassa talvellakin ;-)

Vierailija
15/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siitä että ap kyselee nimenomaan vaihtoehtoa rakentaa itselleen pienen mökin ajattelin että hän on myös varmaan näitä jotka haluaisivat nimenomaan erillistalon, vaikka siitä vähän enemmän työtä onkin :) Mulla niin onnellisesti että aurauksista ei tarvi huolehtia itse, taloni ohi kulkee tie jonka päässä asuva maajussi sen aina traktorillaan lumisateiden jälkeen ajelee puhtaaksi. Niistä muista töistä taas lähinnä nautin, varsinkin puutarhanhoidosta ja pienestä nikkaroinnista, ihanaa vastapainoa ajattelua vaativalle istumatyölle :) t. 5

itsekin tuoreena (2v.) mökiomistajana nautin tuollaisista hommista, mutta naiselle voi joskus olla niissä kyllä tekemistä... toki jos ap ehdottomasti haluaa oman tuvan, se on tietysti sitten se ykkösvaihtoehto. Minä taas luulin, että hän hakee ennen kaikkea omaa asuntoa, mahd. huokealla.

Vierailija
16/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleva kontiotuotteen pyöröhirrsimökki. On kaikki mukavuudet kuten oktalossa. Mutta sinne ei saisi muuttaa asumaan jatkuvasti just tuon huonekorkeussäännön takia.

Tosin kuka sitä tietäs, kun ottas postilokero-osoitteen ja asuis mökillä.

Hyvin tuolla pystys asumaan 4 henkinen perhe.

Vierailija
17/22 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut että kun jotkut ovat halunneet muuttaa vapaa-ajan asuntoonsa pysyvästi asumaan niin huonekorkeus ei ole ollut riittävä. Uusissa asuintaloissa se pitää olla vähintään 250 cm. Myös huoneessa pitää olla neliömetrejä vähintään 7.

Siinä kyllä ollaan tarkkoja jos alat rakentaa tölliä käyttötarkoitukseen vakituinen asuinrakennus, niin ei varmasti onnistu missään jos ei täytä asuinrakennuksen ehtoja. Mutta jos rakentaa mökiksi ja muuttaa sinne myöhemmin kokonaan yleensä ei asiasta krympätä.

Mutta kun näköjänä tuollaistakin sääntönipotusta jossain esiintyy niin ei toki kannata riskeerata rakentamalla vakiasunnoksi kelpaamatonta. Kaikkeen ne hittolaiset kyllä sitten puuttuvatkin. Mitä hittoa se kellekään kuuluu minkälaisessa huonekorkeudessa aikuinen ihminen haluaa asua.

Vierailija
18/22 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.suomela.fi/uusi-mokki-vahalla-vaivalla-kontin-kokoinen-huvi…

Tää on ollut meille ainakin hyvä vaihtoehto!

Vierailija
19/22 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käyttää taloosi ihan mitä tahansa talon runkoja, eikä niissä maksa se runko vaan kaikki muu mitä talossa tarvitset. 

Asuin itsekin ns kesämökin runkoon rakennetussa lautaverhoillussa talossa ja jossa oli alakerta louhittu osinkallioon. En minä sitä edes tajunnut, kunnes tuli taloyhtiössä puhetta naapureiden kanssa. 

Vierailija
20/22 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salvoksen edustaja aktivoitunut. Eikö tuo nimi ole hieman harhaanjohtava, kun ei niissä lautahirrestä tehdyissä mökissä näytä olevan mitään salvoksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä