Naapuri jättää koirat päiväksi ulos häkkiin
Lähtee siis n. 8 töihin, tulevat joskus n. 18-19 aikoihin kotiin. Koirat haukkuvat koko tämän ajan.
Asumme siis omakotitalossa, kuten naapurikin.
Mitä asialle voi tehdä?
Olen yrittänyt ystävällisesti kysyä voisiko koirat jättää taloon sisälle. Ei kuulemma voi kun syövät seinät, ja naapurista haukkuminen on luontaista koirille.
Joo on se, mutta 8-10h putkeen on aika raskasta kuultavaa. Olen itse vielä viimeisilläni raskaana, ja edessä olisi ainakin vuosi kotona. Tämä koirien haukkuminen ahdistaa jo nyt.
Kommentit (71)
Miksi mä en usko, että haukkuvat taukoamatta? Ei ei ei, hiton paljon varmaan, mutta koko ajan?
Valitettavasti omakotialueella tuolle voi huonosti yhtään mitään. Meilläkin asuu naapurissa räksyttävä pystykorva joka on lähes aina ulkona aitauksessaan räksyttämässä. Asialle ei ilmeisesti vaan voi yhtään mitään, kun ei mikään laki kiellä sitä koiraa siinä sinänsä säännöt täyttävässä aitauksessa pitämästä, eikä jatkuva haukkuminenkaan ole kiellettyä, kun on omakotitalo eikä mikään taloyhtiö jolla olisi sääntönsä...
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:40"]
Eläinsuojeluilmoitus.
[/quote]
Tuosta on mitään apua vain, jos se koirien pitopaikka ei täytä eläinsuojelulain vaatimuksia. Jos taas täyttää, niin ilmoituksesta ei seuraa yhtään mitään ja koirat saavat edelleen räksyttää häkissään.
Sähän pääset vielä vähällä. Meidän naapurilla on 7 koiraa ja ne on ympäri vuorokauden ulkona räksyttämässä. On ne hiljaakin välillä, mutta jumalauta, jos orava juoksee yhden nenän edestä, niin koko lauma reipastuu sekunnissa ja taas kestää ennen kuin vaikenevat.
Eläinsuojeluilmoitusta on tehty, ei auta. Eläinlääkäri kävi tarkastamassa koirat ja olosuhteet on juuri ja juuri sallituissa rajoissa.
VIERAILIJA 20.11. klo 13:404/6
Miksi mä en usko, että haukkuvat taukoamatta? Ei ei ei, hiton paljon varmaan, mutta koko ajan?
Kyllä mun naapuri rakki nalkuttaa koko sen ajan kun on tarhassa. Itellänikin on koira, mutta opetettu oleen tarhassansakin hiljaa. Raivostuttavaa naapuri kiusaamista tollanen. Soita poliisille ja tee ilmotus kotirauhan rikkomisesta jos ei sanominen itse naapurille auta. Ja voi lisäks tehä sen eläinsuojeluilmon, ei koiran ole hyvä olla jos se haukkuu
Kyllä se haukkuminen on vähän rotukohtaistakin. Esim. pystykorva lintukoirana haukkuu kun vähänkin liikettä näkyy, oli ne sitten lintuja tai mitä vaan.
Vartioivan rotuiset koirat haukkuvat myöskin hanakasti, liikkui sitten lähistöllä ihmisiä tai eläimiä.
Ei sen koiran aina huono ole tarhassa, jos se haukkuu. Mieluumminkin pääsee luontaisia viettejään käyttämään.
Siihen kyllä yhdyn, että jatkuva koiranräksytys käy hermoille.
Minkä rotuisia koiria? Minkälainen häkki? Onko lämmin koppi talveksi?
Onko uusia naapureita?
Niin tarkoiin siis, että jos oikeasti haukku KOKO ajan niin sen ei ole asiat kunnossa. Tottakai on rotu kohtaistakin, mutta osaltaan myös opetus kysymys. Jos siitä tarhasta tekis sille pennusta asti oman paikan ei sen tarttis nalkuttaa koko päivää ihmistensä perään...
T: 8
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:53"]Minkä rotuisia koiria? Minkälainen häkki? Onko lämmin koppi talveksi?
Onko uusia naapureita?
[/quote]
Jotain pystykorvia ovat, en osaa sanoa tarkemmin kun en koiria tunne. Toinen hyvinkin tavallisen näköinen ja kokoinen, toinen on hyvin pieni ja pörröinen. Veikkaisin kopin olevan lämmitetty kun kerta pakkasellakin ovat olleet ulkona. Suht uusia ovat, tänä keväänä muuttivat. En ole aiemmin huomannut ongelmaa kun olen itsekin käynyt töissä. Toki satunnaisesti ovat jättäneet koiria koppiin ja silloinkin on räksytys on jatkunut kokoajan, mutta en olisi uskonut että lähes 10h päivässä.. Asiasta on tosiaan keskusteltu ja ovat tehneet selväksi että ei ole heidän ongelma, vaan minun (ja muiden naapureiden).
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:58"]Niin tarkoiin siis, että jos oikeasti haukku KOKO ajan niin sen ei ole asiat kunnossa. Tottakai on rotu kohtaistakin, mutta osaltaan myös opetus kysymys. Jos siitä tarhasta tekis sille pennusta asti oman paikan ei sen tarttis nalkuttaa koko päivää ihmistensä perään...
T: 8
[/quote]
Ohis mutta aloituksessa lukee että koirat syövät seinät jos jätetään sisälle, eli selvää eroahdistusta.
Ei hyvinvoiva koira hauku 10h putkeen häkissä.
niin? no eiks niillä oo sillon asiat huonosti jos on eroahdistusta? Mun mielestä ei ainakaan kunnossa...
t: 8
Mitä sä 8 skitsoat?
Juu samaa mieltä sun kanssa. Ei oo koirilla asiat hyvin.
Jos ovat pystykorvia, kestävät hyvin pakkasta. Maaseudulla ulkokoiria pidetään myös talvella häkeissään ja siellä on kyllä lämmitetyt koirankopit. Tuskin ne koirat koko aikaa siellä häkissä haukkuvat, sinusta vaan tuntuu siltä, kun stressaat asian kanssa. Voit toki mennä naapurille sanomaan, että tietääkö hän koirien haukkuvan koko sen ajan, kun on poissa. Mitään eläinsuojelurikosta tässä siis ei ole, ainoa ongelma on haukkuminen (joka on pystykorvarodulle ominaista).
Metsästyskoirat usein pidetään ulkona, ihan normihomma. Niillä on vaan paljon taportoitavaa ja havaintoja.
MINÄ Olen raskaana, naapurin koirat piikille.
T. Minä
Ihmettelin myös kerran kun vein lasta kaverille, kauniita uusia taloja siellä mutta kauhea koiranräksytys monesta pihasta. Ei olisi pystynyt keskustelemaan talojen pihoilla siinä metelissä. Menee mukavat asuinyhteisöt pilalle, kun pidetään koiria noin taitamattomasti. Ei siinä auta, kuin mennä suoraan kysymään naapurilta, että miksi tällainen meteli sallitaan.