Kun Suomen talous romahtaa, työt menee ja lainan ottaneet on kusessa
Kommentit (15)
ja sitten me kaikki kuollaankin nälkään ja lämmön puutteeseen, kun ei ole ruokaa, sähköä, lämpöä, terveydenhoitoa eikä mitään muutakaan. Amen.
Ihan kaikki työt eivät häviä, joten kaikki lainan ottaneet eivät ole kusessa.
Meillä on iso laina, ja miehellä on tällä hetkellä epävarma työ eli todennäköisesti menee alta seuraavan vuoden/vuosien aikana. Täytyy toivoa, että oma työpaikka on vakaammalla pohjalla (ja onkin tällä hetkellä). Meillä on säästöjä ja mies saa ansiosidonnaista eli emme ole pitkään aikaan edes missään pulassa. Tämän lisäksi omistamme mökin, jonka voimme yrittää myydä hissukseen sen parin vuoden aikana, kun mies saa ansiosidonnaista. Tämän lisäksi mies on osakkaana eräässä firmassa ja voisi ehkä sieltä saada lisätuloja.
Meillä on lainaa jäljellä vielä 12 vuoden ajan, ja ainakin pari vuotta selviäisimme ihan normaaleista lyhennyksistä. Sen jälkeen varmaan se mökin myynti, ja niillä rahoilla lainaa jäisi jäljelle enää hyvin vähän. Ainakaan mikään iso romahdus ei ole meidän perheelle toistaiseksi tiedossa.
ja sairaanhoitajalle ei Suomessa ole töitä, niin ihme on. Nyt kun voimme ihan itse valita, missä työskentelemme. Ja töitä olisi ulkoimaillakin vaikka kuinka. Eipä pelota, ei.
Velallset pelastetaan jollain konstilla
Satuin juuri tänään ottamaan 360 000 euron lainan. Hitto, olis kannattanut tsekata AV ennen sitä!
Eli työt ei todellakaan lopu. Olen vielä YH. Olen juuri ottamassa uutta isoa asuntolainaa ja eri pankit suorastaan kilpailevat, että saavat minut asiakkaaksi. Nyt kolmesta eri pankista tarjoukset, vielä kahdessa käyn. Lainan ottaminen ei pelota. Tarkoituksena ottaa 250 000€ ja 20 vuoden laina. Lainan lyhennyksiin menee n. 1500€/kk ja voisin hyvin maksaa aina ad. 2500€/kk saakka, jos korot nousee. Järkevillä asuntokaupoilla saa melko hyvin voittoa kun valitsee kohteen oikein. Olen nyt 36v. ja olen ostamassa neljättä omistusasuntoa. Voittoa edellisten kolmen asunnon kaupoilla olen tehnyt n. 185 000€. Lisäksi säästän n. 300€/kk matalan riskin rahastoihin sairastuminen ym varalta. Eli ei pelota iso laina!
Satuin juuri tänään ottamaan 360 000 euron lainan. Hitto, olis kannattanut tsekata AV ennen sitä!
eli ottaa isohkon lainan, koska inflaatio syö sen merkittävästi. Lainanottaja hyötyy ilman muuta.
Kuuluisat viimeiset sanat. Ei ne hinnat kerralla romahda, on siellä aikaa myydä. Ostajat vaan katoaa, ja aikaa on sitten sitäkin enemmän.
No elämässä voi sattua kaikenlaista. Nautiskellaan nyt vielä kumminki taloista, autoista ja maista. Surraan vasta sitten kun osuu kohdalle, tai ei surra sittekään. Rahaa tulee ja menee, upporikasta ja rutiköyhää. Jos aina pelkää, ei koskaan saa mitään.
ja jos korot nousee = inflaatio alkaa laukata, niin se sitten syö lainaa.
Eli ihan sama miten käy.
Tosin mulla on luja usko omaan työpaikaani, nykyinen taloustilanne ei nimittäis ole vaikuttanut mitenkään, töitä joutuu paiskimaan vällillä lomallakin.
Entäs jos ansioisidonnaista ei tule talouden romahduksen takia ja pankki alkaa vaatia rahaa? Lainan otto aiheuttanut monille 90-luvulla velkaantumisen ja köyhyyden. Ainoa rikkaus on velattomuus ja pesämuna.
Mies nyt työttömänä, minä töissä ja pärjätään. Eri asia olisikin sitten jos minäkin joutuisin työttömäksi.
Jos talous romahtaa, niin kyllä kaikki täällä on kusessa. Vai meinaatko, että valtio jatkaa sossutukien, lapsilisien, työttömyysrahojen maksua?
Kyllä taitaa puntti tutista pahemmin siellä vuokraslummissa.
Minä en usko mihinkään valtaviin Suomen talouden totaaliromahduksiin jotka veisivät asuntojen hinnat olemattomiin. Jos itseltä menee työ, mutta muuten markkinat ei ole ihan romahtaneet, voi sen asunnon mihin iso laina on, vain myydä ja kuitata velat pois.
Mutta istukaa te rommarit vaan vuokra-neukkukuutioissanne odottamassa romahdusta, todennäköisesti olette tehneet niin jo kauan, ja alkaa jo vähän harmittaa kun ei sitä romahdusta ole tullutkaan ;)