Muutama kysymys (äitiys ja työelämä)
Jos kuviteltais että mulla ois laskettu aika esim. 1.6. ja alottaisin äitiysloman 1.5. ja mulle ois kertyny täydet kesälomat niin miten niiden käy? Pidetäänkö ne ennen äitiyslomalle jäämistä, sieltä palatessa, säilyykö ne siihen asti että tulee takaisin töihin vai katoaako ne? Anteeksi tyhmä kysymys mutta ei voi tietää.
Entäs kun työpaikallani saa työkokemuslisää kun on ollut esim. 7 vuotta töissä ja lisää lomaa 10 vuoden jälkeen, niin kertyykö se aika kun on lapsen kanssa kotona? Kunnalla olen siis töissä.
Kiitos jos joku viitsii valaista :)
Kommentit (4)
työnantaja määrää vuosiloman ajankohdan eli teoriassa et itse saa päättää loman ajankohtaa. Käytännössä kuitenkin lähes aina saa valita pitääkö kesälomat esim. ennen äitiysloman alkamista tai sitten äitiysloman jälkeen. Itse sain jopa "säästää" lomani sekä ennen äitiysloman aikaa kertyneistä lomista että äitiysloman aikaisista lomista, ja nämä lomapäivät käytin työajan lyhentämiseen eli tein pitkän pätkän lyhennettyä työaikaa töihin palatessani.
Äitiyslomalla olo rinnastetaan työssäoloon eli se kerryttää lomia, siltä ajalta tulee TES korotus ja ikälisät karttuvat. Sen sijaan hoitovapaan aikana ei kerry/kartu lomia, palkkaa tai ikälisiä. Kunta TESsistä en ole ihan satavarma, olen itse yksityisellä puolella.
Eli lomat eivät "katoa" vaan työnantajan kanssa sovit milloin ne pidät vai jätätkö jemmaan (tähän ei työnantajan ole toki pakko suostua).
en edes ole raskaana. Enkä halua että lähtee huhut liikkeelle, tuntuu että vatsanseutuani tarkkaillaan muutenkin. Ehkä kysyn sitten kun asia on ajankohtaisempi.
ap
lisäksi kunta-alan TESit löytyvät netistä kun googlettelee vähän.
ja vauvalomaltahan kertyy myös vuosiloma. Hoitovapaalta taas ei. Lomat säilyvät siihen asti kun palaat töihin. Tai näin oli ainakin takavuosina. Työkokemuslisistä en tiedä kun meillä ei sellaisia ole. Voisin kuvitella, että jos olet ollut poissa niin siltä ajalta ei sellaisia kerry mutta voin olla aivan väärässä. Työsuhdehan sulla on kuitenkin edelleen.
Suosittelen että soitat teidän hr-osastolle ja varmistat miten asiat ovat.