Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisopiskelu amk:ssa työttömänä työnhakijana?

Vierailija
18.07.2012 |

Minua kiinnostaisi vielä opiskella, mutta minua ei enää huvittaisi jäädä opintotuelle ja nostaa opintolainaa (koska sitä on otettu jo rutosti).

Olen tällä hetkellä kodinhoidontuella pian 2 vuotta täyttävän lapsen yksinhuoltajana.

Jäin äitiyslomalle suoraan koulusta, joten ei ole mitään työtä mihin voisin palata ja työmarkkinat vaikuttavat huonolta (mitä niitä tässä olen kolmisen kuukautta seuraillut).

Mietin tuota vaihtoehtoa mennä opiskelemaan aikuisoppilaaksi työttömänä työnhakijana, mutta miten se sitten onnistuisi kun opinnot on iltaopintoja ja sitten voi tulla mahdollisesti vielä töitä lisäksi.

Onko kenelläkään tästä kokemusta? Olisi kiva tietää ajatuksia ja mielipiteitä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran ihan vähän kesken. Ja nosta sitä opintotukea tai vaikka opintolainaa, että saat tutkinnon valmiiksi.

ja opinnot ovat viivästyneet. Opinnoista niin vähän tekemättä, että yritin ilmoittautua alkuvuodesta työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi.

Opintotukea en nosta, koska opinnot niin vähän kesken, että ei kannata.

Työvoimatoimistosta ilmoitettiin, että AMK opiskelu katsotaan aian päätoimiseksi opiskeluksi, joten en voinut ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi.

Vierailija
2/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran ihan vähän kesken. Ja nosta sitä opintotukea tai vaikka opintolainaa, että saat tutkinnon valmiiksi.

ja opinnot ovat viivästyneet. Opinnoista niin vähän tekemättä, että yritin ilmoittautua alkuvuodesta työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi.

Työvoimatoimistosta ilmoitettiin, että AMK opiskelu katsotaan aian päätoimiseksi opiskeluksi, joten en voinut ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi.

mutta kiitos huolenpidosta kuitenkin. Teen teen.

Kompastuskivi tuli opinnäytetyöstä kun oli johtavassa asemassa olevan henkilön kanssa tavattu opinnäytetyön tiimoilta ja sovittu aihe, mutta eipä yhteistyötaho ole vastannut sähköposteihin enää ollenkaan.

Eli uuden aiheen hakeminen edessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompastuskivi tuli opinnäytetyöstä kun oli johtavassa asemassa olevan henkilön kanssa tavattu opinnäytetyön tiimoilta ja sovittu aihe, mutta eipä yhteistyötaho ole vastannut sähköposteihin enää ollenkaan.

Vierailija
4/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteistyöhön kykeneviä? Ota yhteyttä tai mene vaikka käymään paikan päällä. Ihan turhaa aloittaa ihan alusta.

Yhden hengen firmaan sitten päätit tehdä opinnäytetyön??? ;)

Vierailija
5/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko silloin mennä työttömäksi työnhakijaksi? Opintoja takana jo vuosi,mutta nyt ilmoittauduin poissaolevaksi ensi lukukaudelle.

on mahdollista jatkaa omaehtoisen opiskelun tuella. Ja opinnot keskseytyksissä eikä poissaolevana.

Vierailija
6/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silloin voi aloittaa kursseja eikä saada opintopisteitä joten miksei voisi olla työnhakijana siis?

AMK-opinnoista saa olla 2 vuotta poissaolevana.

Mulla on tässä semmoinen homma että nyt syksyllä alkavat kurssit jatkuvat kevääseen asti ja mä olen jo tammikuussa äitiyslomalla joten en senkään vuoksi voi opiskella eli vähän nyt pakko ilmoittautua poissaolevaksi

Vierailija
7/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin, mikset hakisi ns. nuorten koulutukseen? Itse opiskelen työttömän omaehtoisena koulutuksena/ ansiopäivärahalla AMK:ssa ihan päiväopinnoissa ("nuorten" linjalla), ja meitä on siellä monta 30-50-vuotiasta.

Vierailija
8/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin, mikset hakisi ns. nuorten koulutukseen? Itse opiskelen työttömän omaehtoisena koulutuksena/ ansiopäivärahalla AMK:ssa ihan päiväopinnoissa ("nuorten" linjalla), ja meitä on siellä monta 30-50-vuotiasta.

mutten ole löytänyt tietoa tuollaisesta.

Ap

Vierailija
9/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index…

http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esi…

Sinun ap pitäisi kuitenkin ihan ensin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistossa (työkkärissä), ennen kuin voit hakea oikeutta omaehtoisiin opintoihin. Päätös sen myöntämisesta pitää olla valmiina ennen kuin otat opiskelupaikan vastaan. Ja opiskella voi joko liiton päivärahalla tai työmarkkinatuella, riippuen siitä, kumpaan sinulla on oikeus. Päälle tulee veroton kulukorvaus 9 eur/ päivä jokaiselta opiskelupäivältä.

Ja siis opiskelemaan haetaan ihan normaalisti yhteishaussa, joko lukio/yo tai ammatillisen koulutuksen papereilla.

Ap

Vierailija
10/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index…" alt="http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index…">http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index…;

<a href="http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esi…" alt="http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esi…">http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esi…;

Sinun ap pitäisi kuitenkin ihan ensin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistossa (työkkärissä), ennen kuin voit hakea oikeutta omaehtoisiin opintoihin. Päätös sen myöntämisesta pitää olla valmiina ennen kuin otat opiskelupaikan vastaan. Ja opiskella voi joko liiton päivärahalla tai työmarkkinatuella, riippuen siitä, kumpaan sinulla on oikeus. Päälle tulee veroton kulukorvaus 9 eur/ päivä jokaiselta opiskelupäivältä.

Ja siis opiskelemaan haetaan ihan normaalisti yhteishaussa, joko lukio/yo tai ammatillisen koulutuksen papereilla.

Ap

Vierailija
11/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko silloin mennä työttömäksi työnhakijaksi?

Opintoja takana jo vuosi,mutta nyt ilmoittauduin poissaolevaksi ensi lukukaudelle.

Yliopisto-opinnoissa ainakin on niin, että jos kirjautuu vähintään kalenterivuodeksi pois opinnoista, pääsee työttömäksi, koska sen vuoden aikana ei pääse takas yliopistoon vaikka haluaisi.

Vierailija
12/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän firmasta löytyisi muitakin yhteistyöhön kykeneviä? Ota yhteyttä tai mene vaikka käymään paikan päällä. Ihan turhaa aloittaa ihan alusta.

Yhden hengen firmaan sitten päätit tehdä opinnäytetyön??? ;)

kyse on kunnallisesta tahosta ja tuo henkilö, joka ei vastaa s.posteihin, on tosiaan johtaja. Kun työstä on hänen kanssa sovittu ja palaveerattukin, niin tuskin voin rivityöntekijän kanssa alkaa hommaa työstämään.

Vierailija
13/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on opintopisteiden raja vuodessa jonka verran voit opintoja suorittaa työttömänä työnhakijana.

Aloitan tänä syksynä opettajakorkeakoulussa ja olen työtön. Opiskelu on monimuoto-opiskelua jossa vähän lähiopetusta.

Työvoimatoimistoon piti tehdä selvitys opinnoista, kesto ja laajuus ja odottelen päätöstä olenko kelpoinen saamaan ansiosidonnaista.

Uskon että olen koska opiskelu on sivutoimista ja ei ole oikeutta hakea opintotukea.

Vierailija
14/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ns. omaehtoinen opiskelu, jossa saat 500 päivää ansiosidonnaista, vaikka opiskelet.

Vierailija
15/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ns. omaehtoinen opiskelu, jossa saat 500 päivää ansiosidonnaista, vaikka opiskelet.

Itse olen ymmärtänyt, että ansiosidonnaista saa vain, jos on ollut tietyn ajan työelämässä.

Ap

Vierailija
16/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa omaehtoiseen opiskeluun työmarkkinatukea.

Mulla alkaa opinnot elokuun lopussa AMK:saa ja saan niihin työmarkkinatukea ja siihen liittyvät korotukset lapsista sekä ylläpitokorvauksen.

Vierailija
17/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa omaehtoiseen opiskeluun työmarkkinatukea.

Mulla alkaa opinnot elokuun lopussa AMK:saa ja saan niihin työmarkkinatukea ja siihen liittyvät korotukset lapsista sekä ylläpitokorvauksen.

mutta kuinkas sitten, jos työkkäri ohjaa minut työhaastatteluun ja pääsen töihin joita minun täytyy ruveta tekemään? Sehän olisi sitten mahdoton yhtälö, kun perheessä ei ole toista aikuista. Päivät töissä ja illat koulussa?

Ap

Vierailija
18/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi siitä vaan tulee.

Vierailija
19/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi siitä vaan tulee.

Milläs sitten ostetaan lapselle ruoka, kun tulee vain karenssi?

Vierailija
20/27 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae opiskelemaan aikuispuolelle. Voit opiskella samaa tahtia, eli pisteitä kertyy, mutta lähipäiviä ei ole kuin pari kuukaudessa, eli pystyt käymään töissä samalla jos töitä saat.