Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kannattaisi hyödyntää/sijoittaa säästöt?

Vierailija
17.07.2012 |

Mulla makaa säästötilillä parikymmentä tuhatta euroa säästöjä. Asuntolainaa on 30 vuodeksi, tosin nyt kun korot ovat matalat, laina-aika on just tällä hetkellä vain 20 vuotta. Pitenee sitten, kun/jos korot nousevat. Mulle toi 30 vuoden laina-aika on ihan ok, koska pääasia on, että kun jään eläkkeelle, olisi asunto velaton. Olen kahden lapsen yh.

Haluaisin, että noi säästöt tuottaisivat edes vähän enemmän rahaa kuin tuolla säästötilillä tuottavat. En kuitenkaan halua ottaa mitään riskejä sen suhteen, että menettäisin rahaa. Mulla ei ole mitään tavoitteita, mihin nuo säästöt aion käyttää. Lähinnä haluan pitää ne ns. pahan päivän varalta. Mietin, pitäiskö lyhentää kerralla enemmän tuota lainaa, mutta joku pankki-ihminen sanoi mulle, ettei kannata. Pankista ehdottavat varmaan jotain eläkesäästämistä, mutta en tiedä niistä mitään, enkä halua, että mua "huijataan". Eläkeikään on aikaa n. 30 vuotta ja työelämässä olen ollut vasta viitisen vuotta.

Jos joku palstalainen tietää ihan oikeasti, miten noi rahat kannattaa hyödyntää/sijoittaa, ottaisin ilolla vastaan vinkkejä! Pankkiin olen menossa asiasta juttelemaan, mutta haluaisin kuulla muidenkin mielipiteitä kuin pankkivirkailijan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeen omistaja saa varautua 400-800€ laskuun neliötä kohti.

Vierailija
2/15 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on just niin vaikeaa. Osa on sitä mieltä, että kannattaa lyhentää enemmän lainaa ja osa sitä mieltä, ettei missään nimessä kannata. Siis ei pelkästään AV:lla vaan muuallakin. Mitään sijoitusasuntoa en ole edes ajatellut. Ihan hassu ajatus, vaikka varmaan olisikin tosi fiksu idea.

ap

joita olen lukenut, sanovat yksiselitteisesti, että niin kauan kuin on lainaa, mikä tahansa sijoitus on ampumista jalkaan.

Viimeksi luin tämän jonkun sijoitusgurun osakesijoittamiskirjasta, ei siis nettimutuilua.

Kirja oli vielä 90-luvun lopulta, joka oli vakaampaa aikaa kuin oma, täysin kaoottiseksi muuttunut sijoitustodellisuutemme.

Tällä hetkellä vramoja sijoituksia ei ole, eivät edes pitkäaikaiset osakkett.

Tuurilla voit tienata osakkeilla, mutta ns. pienelle ihmiselle voit ttlla turpaan ja pahasti. Lue ihmisten kommentteja esim. TAloussanomien sivuilta.

Sijoituskämpästä on helvetisti hommaa. Kannattaako, jaksatko?

Lyhennä lainaa. Sitten myöhemmin on aika miettiä sijoituksia.

Nyt jos koskaan kukaan ei tiedä mitä kannattaisi tehdä. Euroopan tilanne on aivan liian epävakaa, ja se heijastuu kaikkialle muuallekin. Elämme USA:n pankkikriisin jälkimainingeissa. Kukaan ei tiedä, koska ne ovat ohi. Sitten onkin jo uuden kriisin aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2012/07/18/roubini-pitaa-kiinn…

"

New Yorkin yliopiston taloustieteen professori kertoi myrskyennusteestaan jo viime kesänä. Hänen mukaansa viisi asiaa johtaa maailmantalouden kriisiin.

Ensimmäinen on velkakriisin paheneminen Euroopassa. Toinen on taantuma Yhdysvalloissa, joka johtuu säästöistä ja veronkiristyksistä. Kolmas on Kiinan talouden voimakas jarruttaminen ja neljäs hidastuminen muissakin kehittyvissä talouksissa. Viides Roubinin ennusteen palikoista on aseellinen yhteenotto Iranin kanssa.

– [Osakkeissa] voi olla heikkoa nousua, kun ihmiset innostuvat Fedin määrällisestä elvytyksestä, mutta jos talous hidastuu, yritysten voittoihin kohdistuu painetta alaspäin, Roubini jatkoi. "

Vierailija
4/15 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvo pitää tilillä 5000€ ja lyhentää lainaa lopuilla rahoilla oli enemmän kuin järkevä.

Älä sekaannu sijoitusasuntoihin ennen kuin oma asunto on maksettu.

t. Laskentatoimen ekonomi

Vierailija
5/15 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ehdottomasti lyhennät sitä lainaasi. Jätät tilille 5000 ja lyhennät 15000.

Vierailija
7/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio ei sulata enää lainoja. Tämä toimi silloin, kun palkat nousivat enemmän kuin rahan arvo laski. Siis 70- ja 80-luvuilla. Ei koske meidän sukupolveamme!

Pienempi lainapääoma tarkoittaa myös pienempää korko-osuutta lainasi lyhennyksissä.

Säästötilisi korkotuotto ja korosta mahdollisesti maksamasi vero kannattaa laskea myös. Tuottaako tilisi enemmän kuin mitä inflaatio (kesäkuussa 2,8%)syö rahasi arvoa?

Oman asuntosi lainan maksaminen on vähiten riskitön tapa säästää sinulle. Sillä vahvistat perheesi taloudellista turvaa esim. sitä tilannetta ajatellen, että sairastut vakavasti, joudut työttömäksi, lapsesi tarvitsevat apua itsenäistymiseen tms. Tee testi pankin lainalaskurissa: Laske, kuinka pitkä laina-aika ja kuinka suuri kk-lyhennys jää jäljelle, jos hakisit nyt lainan sille summalle, joka sinulla nyt on ja josta vähentäisit vaikkapa sen 15 000 €, jota tuossa aiemmin ehdotettiin (huomioi mahd. eri korkomarginaalit olemassaolevassa ja teoreettisessa lainassasi). Mieti, mitä se tarkoittaisi teidän arjessanne tulevien vuosien aikana.

Vierailija
8/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoitusasunto

kohteesta riippuen 20tonttua voi olla ihan hyvä alku saisit esim. http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7312195

tingit vähän hintaa tai ostat takausta pankista ylemmä

näin tekisin itse jos olis kakskymppiä ylimäärästä

Vierailija
9/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoitusasunto

kohteesta riippuen 20tonttua voi olla ihan hyvä alku saisit esim. <a href="http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7312195" alt="http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7312195">http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7312195</a&gt;

tingit vähän hintaa tai ostat takausta pankista ylemmä

näin tekisin itse jos olis kakskymppiä ylimäärästä

Ja älä kuuntele noita paskanpuhujia. Inflaatio hoitaa kyllä lainat ihan siinä missä ennenkin. Edellytys tietysti on, että juuri sinä ja miehesi saatte pitää työpaikkanne eli tulonne säilyvät ennallaan.

Mutta ehdottomasti siis sijoitusasunto.

Vierailija
10/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio on 3% luokkaa ja asuntolainan korko puolet tuosta ja siitä saa vielä verovähennykset...

En lyhentäisi ainakaan lainaa

Vierailija
11/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on just niin vaikeaa. Osa on sitä mieltä, että kannattaa lyhentää enemmän lainaa ja osa sitä mieltä, ettei missään nimessä kannata. Siis ei pelkästään AV:lla vaan muuallakin. Mitään sijoitusasuntoa en ole edes ajatellut. Ihan hassu ajatus, vaikka varmaan olisikin tosi fiksu idea.

ap

Vierailija
12/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio ei todellakaan syö lainoja, koski 70-lukulaisia.

Hajauttaisin: osa varakassaan, ainakin kahden kuukauden palkan verran. Osa sijoituksiin, kysy, mitä pankissa tarjotaan ja ehdotetaan. Osalla lyhentäisin lainaa, joka lyhenee nyt matalien korkojen aikana helposti.

Jos säästät jatkossakin edes vähän, sijoittaisin sen pikkuhiljaa. Mutta aina varakassa täytenä.

Vierailija
13/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät tilille 5000 ja lyhennät 15000.

Vierailija
14/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuntolainaa lyhentää ne rahat on menneitä.

Inflaatio hoitaa asuntolainat ei niitä kannata ylim. lyhentää.

Laita vaikka vuodeksi korkeakorkoiselle tilille tai sijoita matalan riskin rahastoon.

Vierailija
15/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuntolainaa lyhentää ne rahat on menneitä.

Inflaatio hoitaa asuntolainat ei niitä kannata ylim. lyhentää.

Laita vaikka vuodeksi korkeakorkoiselle tilille tai sijoita matalan riskin rahastoon.

mistä sä sen korkeakorkoisen tilin löydät?