Minun normaalit syömisen ja liikkumiset, mikä vikana?
Aamupala: Kaurapuuro, marjoja. Puuro keitetty kevytmaitoon, marjoihin en lisää sokeria. Annos normaali yhden ihmisen annoskoko
Lounas: Tuoresalaatti. Siis ihan salaattia, punakaalta, tomaattia, kurkkua, porkkanaa, sipulia, paprikaa, anananasta, vesimelonia... Ei kastikkeita, ei lisukkeita. Isohko annos.
Päivällinen: Normaali kotiruoka, lautasmallin mukaan, yksi normaali / isohko annos
Illalla: Yksi hedelmä (yleensä appelsiini, päärynä tai omena) ja marjarahka (tehty niin, että koko satsissa on 3 prk maitorahkaa, 1prk Flora vanillaa ja paljon marjoja) Teen aina ison satsin, josta koko perhe syö, itse otan pienen jälkiruokakulhollisen. Rahkan voi korvata viili + marjat.
Lisäksi juon paljon (2 l vähintään) vettä ja herkuttelen 2-3x viikossa jäätelötuutilla.
Liikunta:
3 x viikossa 1t -1,5t rivakka kävelylenkki
1x viikossa 30min rasvanpolttojumppa
Ja siis, tiedän, että syön reilusti, eikä ole tarkoituskaan näivettyä kovalla dieetillä, vaan tarkoitus oli elämäntaparemontin avulla laihtua.
Olen elänyt näin nyt 8 viikkoa, ja paino on tippunut 4,3kg. Mikä siis on ihan surkean vähän!
BMI on lähes 32, eli on kyllä mistä lähteä.
Kommentit (8)
Puolisen kiloa viikossa on ihan optimaalinen painonpudotustahti, sillä silloin pudotuksessa ei mene juurikaan lihaskudosta, vaan rasvaa. Jos laihduttaa nopeampaan tahtiin, menetetyn lihaskudoksen osuus kasvaa, eli ei tosiaan kannata pyrkiä mihinkään maksimaaliseen nopeuteen laihdutuksessa.
Minusta tuo kuulostaa oikein hyvältä syömiseltä ja laihtumistahdilta. Miksi se haittaa että se laihtuminen kestää vähän kauemmin, kun et kerran kiduta itseäsi millään ankealla ääridieetillä sitä aikaa?
mutta minusta syöt kyllä aika vähän.
jatkat vaan samaan malliin, kyllä se paino siitä tippuu! Kaikkihan on kiinni kaloreista. Jos kulutat suunnilleen semmoiset 2000 kaloria päivässä ja syöt hmm pikaisesti katsottuna varmaan suunnilleen 1500 kcal päivässä, eli jää n. 500 kalorin vaje. Kilon tippumiseen tarvitaan 7000 kalorin vaje, ja tuo vaje sinulle tulee noin 14 päivässä, eli tiputat puoli kiloa per viikko. Niinkun näkyy, taisin laskea aika hyvin!:D 8 vk = 4 kg. Tsemppiä, hitaasty hyvä tulee!
Ja säännöllinen jäätelönsyönti pois. Viikon aikana pari jäätelöä voi tuntua vähältä mutta säännöllisesti vedettynä se on liikaa jos haluat pudottaa painoa nopeammin.
Toinen juttu, kokeile korvata kaurapuuro jollain muulla. Toki puuro antaa energiaa päivään mutta siinä on paljon energiaa kulutettavaksi. Turkkilaista jogurttia, ruisleipää (huom oikeaa ruisleipää eikä mitään puolivehnäisiä).
Ja säännöllinen jäätelönsyönti pois. Viikon aikana pari jäätelöä voi tuntua vähältä mutta säännöllisesti vedettynä se on liikaa jos haluat pudottaa painoa nopeammin.
Toinen juttu, kokeile korvata kaurapuuro jollain muulla. Toki puuro antaa energiaa päivään mutta siinä on paljon energiaa kulutettavaksi. Turkkilaista jogurttia, ruisleipää (huom oikeaa ruisleipää eikä mitään puolivehnäisiä).
Toki ne parin jäätelön poisjättö ihan vähän nopeammin laihduttaa, mutta kannattaa todellakin miettiä onko se vähän nopeampi laihtuminen sen arvoista. Omalta kohdaltani sanoisin että tasan ei olisi minulle. Kohtuullinen pari-kolme kertaa viikossa herkuttelu voi itse asiassa parantaa laihdutuksen onnistumsien todennäköisyyttä, kun ei ole tunneta ankeasta kieltäymyksestä.
Vähän hullua on myös suositella erittäin runsasenergista 10% rasvaa turkkilaista jogurttia ja leipää puuron tilalle, kun ihan taatusti siinä kaurapuurossa on vähemmän energiaa kulutettavaksi.
Ihan oikeasti ap, älä tiukenna tuosta ruokavaliota. Itse melkein lisäisin tuohon lounassalaattiin vielä öljykastikkeen hyvien rasvojen saamiseksi, en suinkaan vähentäisi mitään. Tuommoinen noin 1500 kcal on tosi hyvä kaloritaso laihduttaa, sitä suosittaa esim. Kiloklubi ja monet asiantuntijat.
1. Jos paino on tippunut 4,3 kg 8 viikossa niin se on kuitenkin juuri siinä ihanne tiputus nopeuden minimissä 0,5 kg / viikko (käytännössä toki saisi olla vaikka 0,5-1,5 kg etenkin jos on mistä ottaa)
2. Ainoa joka minulle tulee mieleen on aineenvaihdunnan hitaus. Syöt kyllä kuituja puurossa, mutta et siis muuten. Vettä juot onneksi riittävästi. Voisit tietysti kokeilla esim. pellavarouheen lisäämistä vaikka siihen rahkaan niin se ainakin yleensä auttaa vatsan toimintaan.
3. Liikuntasi on sinällään ok, mutta jos halaut laihtua nopeammin ja et halua tinkiä syömisistä enempää liikuntaa pitää saada tehoja lisää. Helpoiten se onnistuu joko aloittamalla varovainen hölkkääminen kävelyn ohessa tai ottamalla sauvat mukaan. Lisäksi jumppaa kannattaisi tehdä useammin (vaikka joka päivä perusliikkeitä aerobisen liikunnan päälle tai sitten pari kertaa viikkoon 0,5-1 h jumppa) Liikunnan osalta sykemittari on oikeati aika mielenkiintoinen apuväline koska alkuun se auttaa hahmottamaan kuluttamasi kalorit ja sen jälkeen parantamaan kuntoa. Lihaskuntoharjoituksissa sillä ei toki ole niin paljon väliä.
4. Kulutuksen ja energian saannin arviointiin kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota. Kalorivajeen tulee olla 1 laihdutus kiloa kohden 7000 kaloria. Eli voit oikeasti miettiä että jos päivittäinen klutuksesi olisi esim. 1800 kcal niin nipistämällä tuosta 300 kcl/pv se tekisi viikossa 2100 kcal. Jos siis haluat laihtua kilon niin sinun pitää kuluttaa vielä 4900 kcal / viikko liikunnalla joka tarkoittaisi 700 kcal /pv. Käytännössä tuo vaatisi n. tunnin juoksulenkkiä päivittäin. Se hikujumppa kuluttaa ehkä n. 200-300 kcal ja kävelylenkki n. 400-500. Eli tehoja ja määriä pitäisi olla paljon lisää jos syömisestä ei halua tinkiä.
Toivottavasti näistä oli apua.
lisäisin sinun aterioihisi jotakin. Ensinnäkin salaattiin ehdottomasti kastike ja se öljypohjaisena. Elimistö kun tarvitsee rasvaa. Lisäksi siihen salaattiin jotakin proteiinia. Kalaa/lihaa/juustoa/munaa/kanaa. Noista sitten valinnan mukaan. Kalorimääräsi ei mikään suuri nykyisellään etenkään jos pystyisit jäätelömäärää vähentämään.
Jos, niin olen suursyömäri itse. Minusta syöt tosi vähän.