Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ööö... mix ihmisill on vako nenän alla, mihin sitä tarvii???

Vierailija
16.07.2012 |

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihmisen pään kehityksen viimeisiä askeleita. Kaks sellasta laattamaista aluetta yhdistyy keskellä naamaa ja niiden "saumakohtaan" jää tuo vako. Voit tuntea sen jatkuvan tuolla kitalaessa, ja joillain se jatkuu vielä leukakuopassa.. Ne joilla se yhdistyminen ei ole tapahtunut oikein, tulee kitalaki- tai huulihalkio, jota sitten kirurgisesti korjaillaan.

Vierailija
2/11 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoitusta tiedä vaolle nenän alla, mutta se muodostuu kasvoille viimeisenä ja on luuultavasti vain merkki siitä. Eli kun sikiö on n.9 viikon ikäinen kasvot ovat kehittyneet täysin. Kasvot uodostuvat sivuilta päin omina puoliskoinaan ja yhdistyvät keskeltä yhteen ja sulkeutuvat täydellisiksi kasvoiksi viimeisenä ylähuulen päältä. Siksi kai vako jää joillakin pienenpänä toisella suurempana. Koska kasvot kehittyvät omina puoliskoinaan, voi sen vuoksi toinen silmä olla suurempi kuin toinen silmä tai toinen korva alempana kuin toinen...tästä johtuvat nämä toispuoleiset erot :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan ja tosi se onkin,

että juuri ennen meidän syntymäämme

enkeli painaa sormensa huulillemme ja sanoo

"hys hiljaa, vaikene siitä minkä tiedät".

Tästä johtuu, että meillä on syntyessämme

kuoppa ylähuulessamme

emmekä muista mitään mistä tulimme.

(Roderick Macleish)

Vierailija
4/11 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulikin jo pari vastausta. Mä oon jostain kuullut että se olisi enkelin siiven hipaisusta johtuva :). Ihana mun mielestä.

Vierailija
5/11 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan ja tosi se onkin,

että juuri ennen meidän syntymäämme

enkeli painaa sormensa huulillemme ja sanoo

"hys hiljaa, vaikene siitä minkä tiedät".

Tästä johtuu, että meillä on syntyessämme

kuoppa ylähuulessamme

emmekä muista mitään mistä tulimme.

(Roderick Macleish)

Mä muistin ihan väärin.

t.5

Vierailija
6/11 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se o räkäkouru

Vierailija
7/11 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vaon puuttumisesta näkee, että onko äiti ryypännyt raskausaikana.

Vierailija
8/11 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

FAS-ihmisillä on muistaakseni sileä ylähuuli. Jännää, että mistä sekin johtuu. En tiedä. FAS on siis oireyhtymä, joka johtuu äidin runsaasta alkoholinkäytöstä raskauden aikana.

9/11 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini ei juonut koskaan ja kuitenkin minulta puuttuu tuo vako. Mistä muusta se voi johtua???

Vierailija
10/11 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia kertoo että kyseessä on lähinnä evoluution jäänne. Koirilla ja muilla nenänsä varassa enemmän elelevillä nisäkkäillä sen tarkoitus on siirtää suusta kosteutta nenään kapillaari-ilmiön avulla, koska märkä nenä haistaa paremmin. 

Siellä myös kerrotaan, että autisteilla se rako on monesti leveämpi.

Vierailija
11/11 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä1973 kirjoitti:

Minun äitini ei juonut koskaan ja kuitenkin minulta puuttuu tuo vako. Mistä muusta se voi johtua???

A flattened or smooth philtrum may be a symptom of fetal alcohol syndrome or Prader–Willi syndrome.

Eli FAS:in lisäksi vaihtoehdoiksi esitetään Prader-Willin oireyhtymää :

Syndrooman keskeisimpiä piirteitä ovat hidastunut kehitys, polyfagia eli ylensyönti, oppimisvaikeudet, lihasten heikkous, poikkeuksellinen lyhytkasvuisuus, tietyt kasvonpiirteet sekä vajaasti kehittyneet sukupuolielimet.

Prader–Willin syndrooman takana on hyvin harvoin periytyvä mutaatio, joten perheeseen ei todennäköisesti synny useampia PWS-lapsia. Potilaiden erityispiirteitä ovat monesti mantelin muotoiset silmät ja taipumus skolioosiin. Oireyhtymästä kärsivillä esiintyy myös psykooseja runsaammin kuin normaaliväestöllä.

Onnea! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi