Neuvola ja sf-mitta
Nyt vähän jo jänniittää ton tulevan lapsen koko.Tai ainakin neuvolan läkäri osas pelotella hyvin.Rv 27 ja sf oli 30 cm...No joo,on iso maha..Mutta,lääkäri pelotteli että on tulossa tyyliin maailman isoin vauva :/...Tämä on toinen raskauteni.Ensimmäisessä oli ihan sama juttu,sf-mitta huiteli jossain ihan omissa käyrissään ja silloinkin olin pelosta kankeana kun sanottiin että tulee iiiiiiiiiiiiiiiiiso lapsi..Ensimmäinen painoi sitten hurjat 3,6 kg... Onko muilla ollut korkea sf-mitta mutta lapsi ollut ns. normaalipainoinen...???Lääkäri jakoi minuun TAAS pelkoa :(
Kommentit (6)
sf-mitta 22 cm... Huolettaa tämäkin, isosta mitasta sentään tietää että lapsi kasvaa. Mua lähinnä epäilyttää, onko sillä raukalla edes lapsivettä lainkaan ja mihin se oikein kasvaa, kun ulospäin ei näy mitään. :(
Täälä tehdään ultrat viä tossa 37 viikolla.Ensimmäisen synnytyksen jälkeen ei kuuluis enää mut mullakin toi eka synnytys oli epäsaaäännöllinen ni pääsen siihen ultraan.
Juu ei se sf-mitta kaikkee kerro mut olipaha taas lääkärillä varmaan kivaa kun sai lietsottua muhun pelkoo.Piti mua muutenkin ihan uusavuttomana :D Mut silti kyl vähän mietityttää toi vauvan koko :/ -ap-
...on vetänyt aika monta mutkaa suoraksi.
S/f -mitta ei sinällään kerro välttämättä mitään sikiön koosta, vaikka YKSI syy suureen mittaan voikin olla suurikokoinen sikiö. Toinen paaaaaljon tavallisempi syy on äidin ylipaino: ei tarvitse olla kauhean lihava kun jo mahan päällä on monen sentin rasvakerros.
Kolmas syy voi olla sikiön erikoinen asento: punkeaa peppua tai päätä eteenpäin, on ehkä vähän niinkuin poikittain etu/taka -suunnassa.
Neljäs syy kohdun kallistuminen kovasti eteenpäin. Varsinkin toissynnyttäjällä saati useammankin kerran äidiksi tulleella tätä voi olla siksi että vatsalihakset ikäänkuin antavat heti raskauden alussa periksi... paljon kärsineet lihakset ;) Tai näin olen sen itselleni selittänyt, oppikirjoista tätä ei löydy.
Ja mittavirhekin on tavallinen: lääkäri voi aloittaa väärästä paikasta tai lopettaa väärään paikkaan, ei ole aivan yksinkertaista päättää mikä kohta siinä nyt on se kohdun perukka, varsinkin noin "varhaisilla" viikoilla (mittaamista ei kannata edes aloittaa ennen rv 24:ää). Tai ei kehtaa kauheasti etsiä häpyluuta toisen pikkuhousuista joten tulee aloittaneeksi väärästä kohdasta.
t. äitiysneuvolan terveydenhoitaja
Mun oma th kyl ronskisti koittaa missä häpyluu on (onneks,hyvä juttu siis) mut musta tuntu että tää lääkäri vaan tyyliin heitti mittanauhan mun mahan päälle..saa nähä mitä toi oma th saa luvuks seuraavalla käynnilla :) -ap-
Kerro vauvan koosta mitään. Mulle sanottiin ettei vauva synny alle 4-kiloisena, mut olikin sitten 2840 g...
vauvan asento mm. vaikuttaa mittaan niin ja mittaaja :) Kaikki vauvat ollu normaalikokoisia, siis pienin 3520g ja suurin 4066g ja lapsia on 5. Ja sf-mitta pompsahtanu aina puolivälin jälkeen ja sit väliin ei oo muuttunu mihinkään.. Mulle lääkäri sano, että mahan koko kertoo hyvin vähän vauvan koosta. Kai ne aika useilla paikoilla tekee niitä painoarvioita.. vaikkei ne täällä tee, jos ei jostain syystä joudu kontrolliin keskussairaalalle..