VOiko hartioiden "jämähtäminen" ja ryhtivirheet aiheuttaa oksettavaa oloa yms. ikäviä oireita?
Miten tästä tokenee taas kuntoon?
Kamala olo koko ajan, oksettaa, en kestä katsella esim. huvipuiston liikkuvia laitteita tai alkaa tuntua ikävältä päässä jne.
Mikä neuvoksi?
Kommentit (7)
Niska- ja hartiaseudun jäykkyydet ja jumit aiheuttavat useinkin päänsärkyjä, kuvotusta, huimausta ja muita varsin ikäviä ja pelottaviakin oireita. Minä olen saanut hyvän avun näihin Alexander-tekniikan opettajalta :) Uskoin jo että jo kyömy-noita-akkamuotoon ryytynyt yläselkäni esimerkiksi olisi parantumaton tapaus vaan ei ollutkaan.
Mutta jos sulla noita oireita on ensimmäistä kertaa ja ne on pahoja niin ehkä kannattaisi käydä lääkärissä, kun vakavammatkin asiat kuin niska- ja hartiajumi voivat noita oireita aiheuttaa? Ja toisaalta jotkut muut viattomat kuten asentohuimaus.
Varaa aika lääkärille ja pyydä lähete fysioterapeutille. Ensiksi pahin jumi pitää saada kuntoon ja sitten sun täytyy saada sopivat jumppaohjeet ja joku semmoinen liikuntamuoto, joka pitää jumin poissa.
Mies hieroi hartioita ja se tuntui auttavan ainakin hetkellisesti. Huono olo lieveni.
Minulla on ollut vastaavaa aiemminkin, yksi syy saattaa olla ruokatorven spasmit, joille ei ole löytynyt tutkimuksissa syytä. Syyt voivat olla hyvälaatuisia (stressi esim.) tai vakavia (neurologiset rappeumasairaudet esim.). Aiempina vuosina nuo spasmit eli ylimääräiset liikkeet, kuoristelu, on aiheuttanut aika samantapaisia oireita. Toisaalta samoihin aikoihin yläselkä ja hartiat ovat nekin olleet jumissa ja yläkroppa minullakin eteenpäin köyryllä, joten voi olla, että stressi provosoi niitä ja ne ruokatorvea liikehäiriöihin.
Pitää kokeilla hierontaa ja jumppaa, arvauskeskukseen en haluaisi mennä. Kolme vuotta meni viimeksi väärällä diagnoosilla ja lääkityksellä kunnes tajuttiin, että kyse olikin näistä spasmeista eikä refluksista. Spasmeihin en sitten saanutkaan mitään hoitoa, joten jotenkin tämän kanssa on itse pärjättävä. Niin ja olin siis loppujen lopuksi sekä yksityisellä että yliopistollisessa keskussairaalassa tutkimuksissa.
Pitää vaan toivoa, ettei tule lisää oireita ja löydy jokin aivojen rappeumasairaus :/
ap
HAH-oireyhtymältä. HAH = hyvälaatuinen asentohuimaus. Siihen auttavat tietyt jumppa- ja venyttelyliikkeet. Konsultoi fysioterapeuttia tai fysiatria! Olen kokenut HAHin ja oksentelinkin, kaikki pyöri silmissä eikä voinut edes nousta sängystä ylös kun "paiskauduin" ikäänkuin takaisin pitkäkseni. Se oli pelottava kokemus.
Alanpa selvittämään asiaa fysioterapeutin(kin) kautta.
ap
arvauskeskuksesta laitettiin korvienväli syyksi.
Apu löytyi naprapaatilta.
Tai no ei ihan yhtä paha, mutta sama ellotus ja kutina päässä ja niskassa. Mulla on tosi jumissa hartiat ja tähän oloon ei mikään särkylääke auta. Mies osaa hieroa tosi hyvin, lisäksi otan tarvittaessa lihaksia rentouttavan lääkkeen ja paras täsmälääke on hartiaseudun keppijumppa aamuin illoin.