Teinin hiusten värjääminen, kyllä vai ei?!
Tyttö on 14-vuotias, hiusten luonnollinen väri on se yleinen suomalainen maantienruskea. Hyvälaatuinen ja paksu tukka on. Tyttö menee nyt syksyllä kahdeksannelle luokalle, ja on 13.v asti kinunut hiusten värjäystä. Haluaisi sellaiset, vähän nykyistä tummemmat keskiruskeat hiukset. Mulla mielipiteet vähän ristiriitaiset.. Toisaalta on teini, joo, kaikki kaverit värjää, eiköhän se kuulu jo tuonkin ikäisen elämään, mutten ole varma. Kertokaa te hiuksianne värjäävät, kannattaisiko tehdä se kotona vai kampaamossa? Onko tosi epäterveellistä tuon ikäiselle jne? Ollaan jollain markettiväreillä laitettu ennenkin, mutta se oli levittynyt vain pienelle alueelle päätä, ikään kuin raitoja ois laitettu.. Lisäks lähti tosi nopeesti kulumaan pois.
Kommentit (30)
Ei myrkkyjä teinin päähän. Ainakaan minä en anna omien teinieni värjätä. En kotona enkä kampaamossa.
Onhan niitä lastenkin värjäysaineita olemassa, mutta ne ei oo niin voimaikkaita kuin aikuisten. Tänään kävin kampaamossa värjäämässä tukkani violetiksi, vaikka oon 14-vuotta
Suosittelen miettimään tarkasti hiusten värjäystä sillä jossain vaiheessa alkaa juurikasvu ja jos kokoajan värjää niin hiukset eivät tykkää hyvää mutta 6lk ekaa kertaa mulla oli väri päässä joten korkea aika värjätä :)
Itse olen saanut muutaman raidan henna värillä 5 vuotiaana (kun 10v vanhempi veljeni halusi värjätä sillä niin tietenkin munki piti saada testata) ja sitten 9 vuotiaana vaalennussuihkeella jtn latvoja. 10 vuotiaana värjäsin kevytväreillä punaiseksi ja kun se ei kovin hyvin tarttunut niin sain vaihtaa jossain vaiheessa kestoväriin. Mustaksi sain värjätä vasta 13 vuotiaana. En ole antanut hiusteni kasvaa enää omalle sävylleen yli kymmeneen vuoteen mitä olen hiuksiani värjännyt.
Toki värjäys vaurioittaa hiuksia, mutta nykyään suurin osa väreistä on näitä ammoniakittomia värejä jotka eivät riko hiusta niin pahasti. Ja jos pelkää allergioita, niin kannattaa tehdä se allergiatesti, jonka ohjeet tulee joka markettiväri paketissa. Ja värjäys kannattaa lopettaa, jos päänahkaa alkaa kirvellä ja kuumottaa, vaikka itse en oikeastaan koskaan ole niin tehnyt.
😜😜😜Itse olen 12 v ja äitini ei anna laittaa hiuksiini raitoja.haluaisin niin värjätä kun kaveritkin värjää! Harmittaa vaa! Tiedättekö miten äitin saisi leppymään ja taivutettua hiustenvärjäykseen???
Harmissaan oleva 12 v tyttö kirjoitti:
😜😜😜Itse olen 12 v ja äitini ei anna laittaa hiuksiini raitoja.haluaisin niin värjätä kun kaveritkin värjää! Harmittaa vaa! Tiedättekö miten äitin saisi leppymään ja taivutettua hiustenvärjäykseen???
Ehdota, että teet kotitöitä värjäyksen eteen? Raidoittaminen ei ole terveydelle haitallista, koska väri ei ole kosketuksissa päänahan kanssa.
Olen 11vuotias tyttö ja haluaisin värjätä katuvani mutta en tiedä millä värillä minulla on tumman ruskeat hiukset täytän 2kk päästä 12vuotta ossausitteko te auttaa
Oman väriset hiukset on minusta aina tyylikkäät, koska se on ihmisen oma väri. Hyvällä leikkauksella, kampauksilla, leteillä ja koristeilla voi vaihdella tyyliä, ja vaatteiden värien valinnalla korostaa omaa värimaailmaansa.
En missään nimessä antaisi alaikäisen alkaa läträtä turhien kemikaalien kanssa, kyllä niitä saa kaikkialta muualtakin. Aivan turhaa altistamista. Pidä pääsi, vie tyttö hyvälle kampaajalle ja keksikää hyvä hiusmalli! Hakekaa myös tytölle hänen omat värinsä, joissa iho hehkuu!
Minulla itselläni on 14 vuotias tytär, ja hän on värjännyt hiuksensa liilaksi kaksi kertaa, kun hän oli 13.v, nyt hän haluaa punaiset hiukset. En ole kokenut tuota ongelmana, olen antanut värjätä. Siinä ei ole mitään ongelmaa, jos vai hoitaa hiuksiaan hyvin värjäyksen jälkeen. Itse olen värjännyt hänen hiuksensa.
ikärajan värjäämiselle, usein se on tuo 16-v mikä on EU:ssa määritelty alaikärajaksi (vaikka ei mikään "laki" olekaan) kampaamoissakin.
Itse en antaisi värjätä koko päätä, mutta raitojen laittaminen on ok. Kampaaja (ja varmasti osa kotivärjääjistäkin) osaa laittaa raidat niin, ettei väri kosketa päänahkaa. Käytännössä hiukset ovat kuollutta ainetta, ei _hiusten_ kautta mitään imeydy elimistöön. Ne (mahdollisesti haitalliset aineet) imeytyvät ihon (=päänahan) kautta ja/tai hengitettynä elimistöön.
Joten kyllä: antasin laittaa raitoja, mutta en värjätä koko päätä.
Kannattaa muistaa sekin, että värjäämiseen jää usein koukkuun, eli kerran kun värjää niin sitten muutaman viikon välein on värjättävä juurikasvua. Harva kasvattaa oman värin yks kaks takaisin, varsinkin jos on pitkät hiukset/hyvin selvä ero värin ja oman hiiusten värin välillä.