Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa lapsenne kunnioittamaan toisten omaisuutta!

Vierailija
16.07.2012 |

En tiedä, olenko sitten vain herkkänahkainen nuukailija, mutta sama juttu joka vuosi: olen laittanut jonkin verran rahaa ja vaivaa mansikkamaahan, ei ole ollut helppoa hommaa mm. rastaiden takia. Asumme sukutilalla, jossa kesäälomaa viettää lapsia mummolassa, ja oikeasti olen aika kypsä siihen, että nämä lapset keräävät meidän marjat :( Siis vanhempiensa luvalla, nämä kehuvat oikein näiden ahkeruutta. Ja ihan hyvin tietävät, että maa ei ole mummolan ja vaikka olisikin, ehkä siltä mummoltakin voisi kysyä LUVAN. Eivät ole mitään sinänsä huonosti käyttäytyviä lapsia, mutta vanhempiensa opettamina tietävät, että täällä maalla kaikki on ilmaista ja mansikoitakin tulee pilvin pimein kesät talvet, joten ihan hyvinhän niitä voi muutaman viikon heinäkuussa kerätä vadillisen päivässä :( En oikeasti osaa sanoa asiasta mitään, kun vanhemmilla ei kertakaikkiaan järki leikkaa. Ovat sinänsä kivoja, höveleitä ihmisiä, mutta ihan oikeasti haluaisin syödä omia mansikoita ja pakastaa niitä talven iloksi, siksi olen mansikkamaan perustanut! En ole mikään Superäiti, mutta en oikeasti osaisi iloisena nauraa ja kehua, jos omat lapseni veisivät muiden omaisuutta. Sen ymmärrän, jos pari marjaa, mutta siis kaikki...

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina kun näet mansikkarosvon itse teossa, menet siihen paikalle ja sanot, että nuo mansikat on tarkoitettu meidän perheelle, voitte toki muutaman ottaa maistiaisiksi, mutta lopuista teen hilloa perheelleni.

MIkä siinä olisi niin ihan kamalaa?

Vierailija
22/29 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käly (veljen avovaimo) muutti veljeni luokse tilalle, jonka omistaa äitini + kuolinpesä eli minä ja veli kumpikin 1/8 tilasta. Käly huseeraa siellä kuin omallaan, tekee mansikkamaita ja kukkapenkkejä kuin omaan pihaansa eikä kunnioita lainkaan sitä, että äitini omistaa suurimman osan tilasta ja myös pihasta.

Asiasta on puhuttu, turhaan. Niinpä äitini on ottanut sen kannan, että oli siellä pihassa sitten ruusuja tai mansikoita, kaikki ovat otettavissa ja käytettävissä. Niinpä minun lapseni keräsivät viikonloppuna mansikkamaalta kaikki marjat, koska kälyn sanoin "näin isossa pihassa voi jokainen tehdä, mitä tahtoo". Hän tahtoi mansikkamaan, minun lapseni ne maksikat.

Veli ei viljele tilaa, joten turha natista, että kun sitä viljelevät jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitkohan velvoittaa lapsia tai lasten vanhempia hoitamaan mansikoita kanssasi?

Näkisivät millainen vaiva niiden kasvattamisessa on, ja voisitte (tilan salliessa) yhdessä laittaa taimia enemmän.

Vierailija
24/29 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välit sukulaisiin on kumminkin tärkeämmät kuin marjat, joten pitäisi pystyä asia sanomaan niin, ettei kukaan todella loukkaannu. Nämä vanhemmat ovat kivoja ihmisiä, tarjoavat hekin meillä kestitystä ym. auttavat, ja mekin heille. Mutta yleensä ihminen kai itse päättää, mitä tarjoaa ja mitä ei. Lapsia en syytäkään, aikuiset opettavat. Ja tietty lapsille on voinut ollakin epäselvää, kenen ne marjat ovat, mutta aikuisille ei, joten olen oikeasti aika järkyttynyt tuosta ASENTEESTA, että toisten omaisuutta voi viedä, eli kyse ei ole nyt vain niistä marjoista. Juuri siksi mun onkin vaikea ottaa asia puheeksi, kun kyse ei ole mistään epäselvyydestä tai erehdyksestä, ja jos sanon kauniisti, että "perustinpa tuon mansikkamaan silloin ja silloin..." tms. vihjailevaa, eivät todellakaan ymmärrä, mitä tarkoitan, koska tottakai he tietävät, että se on minun. Ehkä joidenkin on helppo sanoa tällaista, mutta ei minun :(

Vierailija
25/29 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun mummon tiluksilla hengaa ventovieraita ihmisiä???

Vierailija
26/29 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenen on maa? mutta joka tapauksessa voisit laittaa miehesi asiasta sanomaan sukulaisilleen. Tai sitten lopetat mansikan viljelyn ja laitat tiedän omalle pihalle omat marjapensaat yms. ja aidan ympärille.

Sukutila tai ei mutta en minäkään antaisi vieraiden mielin määrin marjojani kerätä. Lopettaisin viljelyn jos ei sanaani uskota.

Vierailija
27/29 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka hemmetin vuosi siihen tulee joku perhe keräämään marjoja vedoten jokamiehenoikuteen, koska pensaat eivät ole pihapiirissä. Pihassa on kuulemma siisti nurmikko, meidän puutarha on hoitamaton ja siksi sieltä saa kaikki käydä keräämässä marjoja. Näin muuten lukee ympäristöministeriön sivullakin eli omistajan käsitys pihasta ei tee siitä omaa pihaa.

Vierailija
28/29 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätättehän sen verran, että saan säilöttyä suunnittelemani määrän."

Vierailija
29/29 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan mielenkiinnosta: omistatko sen maksikkamaan maan vai onko niin, että sen maan omistaa joku toinen, joka antaa sinut mansikoita kasvattaa, mutta vuokrana ottaa sadon.

Harva sukutilalla asuva miniä on tilaa maksanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi