4v jäi itkemään mummonsa perään, joka ei sanonut heii
Äitini on aikoinaan ollut väkivaltainen minua kohtaan, lähinnä kun olin lapsi ja teini. Häneltä on katkennut myös välit kaikkiin sukulaisiin, ystäviin ja jopa naapureihin. Olen käynyt terapiassa ja terapeuttini sanoi, että äidissäni on paljon narsistisia piirteitä.
Olen kuitenkin myös säälinyt äitiäni ja halunnut antaa hänelle mahdollisuuden, koska nykyisin hän osaa olla mukavakin. Mm. on joskus katsonut lapsia kun olen käynyt asioilla.
Noh, 2 viikkoa sitten mieheni oli työmatkalla ja äitini tuli käymään. Meillä on vauva ja 4v lapsi. Taloyhtiötämme/taloamme maalasi 3 nuorta naista. Yhtäkkiä äidilläni pimahti ja hän alkoi v##tuilla noille naisille "tämä on vähän sama kuin montako insinööriä tarvitaan vaihtamaan lamppu, kuulepas neiti, milloin tämä oikein valmistuu" jne todella veemäisellä äänellä. Vauvani itki ja purin hammasta, hävetti äitini käytös minun kodissa.
Sisällä sanoin äidilleni että älä enää sano niille mitään. Äitini alkoi huutaa 4v:n kuullen, että "mitä sä vittuilet mulle, hoida pääsi kuntoon" jne.. Yritin sopertaa että mun mielestä tuntemattomille ei pitäis aukoa päätä. Äitini lähti ja sanoin ovella että sano edes pojalle heippa. Poikani sanoi heippa mummo, ei vastannut. Poika juoksi ulos ja huusi monta kertaa heippa mutta mummo ei vastannut :(. Poika itki jonkun aikaa että olisi vain halunnut sanoa heippa.
Äitini tuntien tiedän ettei hän tule pahoittelemaan tapahtunutta. Voi olla, ettei hän ota kuukausiin yhteyttä. Mitä mun pitäis ajatella tästä? Mitä teen?
Kommentit (15)
Hirveen kamala trauma tuli! Ennemmin ihmettelisin sitä, että kaiken kokemasi jälkeen haluat olla äitisi kanssa tekemisissä ja haluat, että lapsesi ovat... Ainakin jos hän noin arvaamattomat kimpoileva on käytöksessään. Mitäpä, jos ette olisi lainkaan yhteyksissä? Tai otat Rohkeasti yhteyttä häneen ja kerrot suoraan, mitä moisesta käytöksestä ajattelet. Jonkun vanhemmat nimittäin käyttäytyvät lapsellisemmin kuin omat lapset. Nim. Omaa äitiä ojentanut.
Hirveen kamala trauma tuli! Ennemmin ihmettelisin sitä, että kaiken kokemasi jälkeen haluat olla äitisi kanssa tekemisissä ja haluat, että lapsesi ovat... Ainakin jos hän noin arvaamattomat kimpoileva on käytöksessään. Mitäpä, jos ette olisi lainkaan yhteyksissä? Tai otat Rohkeasti yhteyttä häneen ja kerrot suoraan, mitä moisesta käytöksestä ajattelet. Jonkun vanhemmat nimittäin käyttäytyvät lapsellisemmin kuin omat lapset. Nim. Omaa äitiä ojentanut.
Mulla on täysin samanlaisia kokemuksia isästäni kuin ap:llä äidistään. Silti tänä päivänä on lämpimät välit. Osasin antaa anteeksi ja jätin katkeruuden taakse. Isäni puolestaan muuttui paljon lempeämpään suuntaan, jopa mukavaksi.
Isä on kuitenkin aina isä, enkä aio tätä hylätä.
Kyllä pitää peruskäytöstavat kuitenkin hallita aikuisen ihmisen, olipa miten kipeä päästään hyvänsä.
Äitisi on sairas. Älä pidä yhteyttä. Kerro lapsillesi että mummo on sairas mutta ei itse ymmärrä sitä.
Mulla on täysin samanlaisia kokemuksia isästäni kuin ap:llä äidistään. Silti tänä päivänä on lämpimät välit. Osasin antaa anteeksi ja jätin katkeruuden taakse. Isäni puolestaan muuttui paljon lempeämpään suuntaan, jopa mukavaksi.
Isä on kuitenkin aina isä, enkä aio tätä hylätä.
mieltä, että on ihmisiä, joita ei olisi alun alkaenkasn tarkoitettu vanhemmiksi. Ja niin makaa kuin petaa. Traumojen sijaan kannattaa mennä elämässä eteenpäin, käsitellä asiat ja hylätä ns. toimimattomay ihmissuhteet. Ikuiset ymmärtävät saattavat saada myös pelkkää paskaa niskaa ilman toivoa toisen osapuolen muutoksesta....
Jos soitat ja pyydät lapsesi sanomaan mummolle hei!
Kuollut. Senkin takia olen yrittänyt pitää välit äitiini. Tällaisia kohtauksia on noin kerran kuukaudessa mutta tämä oli eka kerta kun hän sotki lapsen siihen noin selvästi. Minua hän on mitätöinyt lähes aina. Negatiivinen, katkera hän on perusolemukseltaan aina.
kannattanu alkaa vaatia mitään heippaa lapselle. Olisit antanut äidin mennä, ja selittänyt lapselle, että mummilla oli paha mieli, eikä liittynyt mitenkään lapseen, että lähti niin äkisti. Ja sanonut että joskus ihmiset käyttäytyy tyhmästi kun niillä on paha mieli, ei kannata välittää. Voit myös sanoa, että mummu on vähän sellainen, että sille tulee joskus paha mieli turhasta, mutta tykkää silti lapsesta.
enkä takuulla jättäisi ainakaan lapsia ko. henkilön kanssa olematta itse paikalla.
Äidilläsi on kyllä jotain ongelmaa mielenterveyden kanssa, johon olisi varmaan syytä hakea apua.
Äitisi on sairas. Älä pidä yhteyttä. Kerro lapsillesi että mummo on sairas mutta ei itse ymmärrä sitä.
ai että sairaisiin ei tarvi pitää yhteyttä? Mun mielestä toisin päin, vaikkakin tuossa tilanteessa tuntuu aika vaikealta, että miten etenis... Mummu pitäisi saada jutteleen jollekin mielenterveyshoitajalle, joka osaisi sitte ehkä ohjata jatkohoitoon / terapeutille..
Ei se siitä parane, että kaikki välttelee, on pitämättä yhteyttä.
Koita sinä toimia esimerkkinä tasapainoisesta vanhemmuudesta lapsellesi.
Ja välillä napakasti että hänen pitäisi hakea apua. Äitini on sanonut että ei varmasti, hän vie ongelmansa hautaan asti, kaikki ihmiset on paskoja, myös ammattiauttajat jne.. Toivotonta. Olen vuosia tuntenut surua siitä että mulla ei ole normaalia äitiä, mutta että nyt hän tavallaan satuttaa lastani on vielä monin verroin pahempaa.
Äitisi on ihan hirveä. Ihme, että sulla on ollut noin pitkä pinna tuon ihmisen kanssa.
Ja välillä napakasti että hänen pitäisi hakea apua. Äitini on sanonut että ei varmasti, hän vie ongelmansa hautaan asti, kaikki ihmiset on paskoja, myös ammattiauttajat jne.. Toivotonta. Olen vuosia tuntenut surua siitä että mulla ei ole normaalia äitiä, mutta että nyt hän tavallaan satuttaa lastani on vielä monin verroin pahempaa.
Kyllä on kurjaa käytöstä poikaasi kohtaan. Tuon pitäisi olla anteeksiantamatonta tai ainakin hänen pitäisi pahoitella syvästi tapahtunutta piakkoin. Sinua kohtaan käytös nyt vielä menettelee, mutta lapsen kanssa ei. Ottakoon opiksi, älä ota yhteyttä ja tee selväksi ettei voi toistua lapsen seurassa, jos vielä yhteyttä ottaa.