Se että mies ei saa Suomessa yhteishuoltajuutta on hevonkukkua...
olen itse mies. Avioliittomme päätyi eroon, syistä joita en tässä ala ruotimaan. Ennakko-oletukseni lähinnä iltalehtien keskustelupalstojen pohjalta oli että lastenvalvojat on aina vain äitien puolella ja että miehen on turhaa edes yrittää mitään. Olin väärässä. Lastenvalvojat kunnassamme (kaikki naisia) ovat tapaamissopimuksen ja ensisijaisesti vuoroviikkovanhemmuuden kannalla ja tapaamissopimuksen tekeminen oli mutkatonta alusta saakka. Vaimoani suoraan sanottuna painostettiin tekemään virallinen tapaamissopimus. Me sovimme siitä että näen lapsia viikonloppuisin ja lomilla pidemmin, sillä työpaikkani sijainnin takia vuoroviikkovanhemmuus ei sovi minulle tällä hetkellä, mutta myöhemmin saatan harkita myös sitä vaihtoehtoa.
Eronneet miehet, jos täällä palstailette, nähkää vaivaa tapaamissoppareiden eteen ja olkaa viranomaisiin avoimesti yhteydessä ennemmin kuin luovutatte joidenkin ennakkokäsitysten pohjalta.
Kommentit (6)
Tiedän tapauksenkin, missä mies on saanut yksinhuoltajuuden tuosta vain.
Kuka sinulle on muka väittänyt ettei sitä saa?
Suurinosa ihmisistä on yhteishuoltajia.
Yksinhuoltajia miehiä on vähemmän.
Samoin lähivanhempina, yhteishuoltajina. Siinä näkyy usein kuinka lastenvalvojat pitävät naisen puolta. Ei isoissa kaupungeissa kuten Helsinki tai Tampere, mutta pienemmissä on ammattitaidottomuutta ja puolueellisuutta (esim. Joensuu) jota isojen kaupunkien naispuoliset lastenvalvojatkin ihmettelee.
Eronneet miehet, jos täällä palstailette, nähkää vaivaa tapaamissoppareiden eteen ja olkaa viranomaisiin avoimesti yhteydessä ennemmin kuin luovutatte joidenkin ennakkokäsitysten pohjalta.
Espoossa on (oli) kuitenkin tilanne toinen. Meidän erossamme piti naisen vakuutaa tapaamisoppari, että saatiin vuoroviikkosysteemi. Muuten olisi mies jäänyt pelkän tapaamisoikeuden varaan. Eukä ollut ihan helppo tehtävä. Viime sanoikseen tapaamisessa oppari sanoi:"Mitäs minä tässä sitten, kun kerran eivät neuvot kelpaa." Niin vahvasti se oli sillä kannalla, että lapsen kasvattaminen kuuluu naiselle.
Kuka sinulle on muka väittänyt ettei sitä saa?
Suurinosa ihmisistä on yhteishuoltajia.Yksinhuoltajia miehiä on vähemmän.
Samoin lähivanhempina, yhteishuoltajina. Siinä näkyy usein kuinka lastenvalvojat pitävät naisen puolta. Ei isoissa kaupungeissa kuten Helsinki tai Tampere, mutta pienemmissä on ammattitaidottomuutta ja puolueellisuutta (esim. Joensuu) jota isojen kaupunkien naispuoliset lastenvalvojatkin ihmettelee.
lapset vain aseeksi osoittaessaan valtaa ex-puolisoa kohtaan mutta nainen on ollut lapsista yksin vastuussa koko avioliiton ajan.
Tiedän yhden tuollaisen tapauksen jossa mies sai lopulta vuoroviikkovanhemmuuden mutta arjen koittaessa lopulta kyllästyikin muutaman kuukauden päästä kun ei ollut ikinä oikeasti lasten kanssa viettänyt aikaa ja nykyisin ei tapaa lapsia ollenkaan.
peliriippuvuus niin on helpompaa selitellä huoltajuusneuvotteluissa epäonnistumista syyttelemällä muita kuin tunnustaa että itsessä olisi oikeasti jotain vikaa. Esim. alkoholistit ovat mestareita peittelemään tosiasioita ja keksimään tekosyitä.
Jos ehtii oman etunsa valvomisen ohella, siis...