Hathajooga, onko se kunnon liikuntaa? Tuleeko edes hiki ja nouseeko kunto?
Kommentit (15)
Just loin eilen hathayogassa ja kyllä mulla on lihakset kipeät. Kun liikkeet tekee oikein ja kunnolla niin kyllä se vaan auttaa. Vastapainoksi sitten käyn juoksemassa ja pyöräilemässä.
ei pilates ole muuten sen kummoisempaa. Yhtä rauhallista.
Hiki ei ole käsittääkseni hathassa tarkoitus tulla.
Hathaa on montaa tyyliä, yleensä rauhallista ja kehonhuoltomaisempaa omasta kokemuksestani.
Astangassa tulee taatusti hiki!
se aerobista liikuntaa ole eli ei siinä mielessä "kunto" kohoa. Mutta toki lihaskunto, kehonhallinta ja notkeus.
...jos tarkoitetaan hengityselimistön kuntoa. Hathajooga parantaa koordinaatiokykyä (kehon hallintaa) ja notkeutta. Se rentouttaa, lieventää unettomuutta ja auttaa hengitysteiden ongelmissa. Moniin kehon ongelmiin on olemassa "täsmäliikkeitä".
Jos ajatellaan joogaa puhtaasti liikuntana (mitä se ei ole), jooga on hyvä kumppani esimerkiksi juoksulle, koska siinä venytellään lihaksia ja vahvistetaan esim. nilkkoja. Hyvästä hengitystekniikastakin on hyötyä missä tahansa liikuntalajissa.
Joogassa on kuitenkin aina myös keskittymisen ja hiljentymisen ulottuvuus: liikkeitä ei runnota läpi, vaan tehdään siihen asti kuin itsestä tuntuu sopivalta. Uskontoa jooga ei kuitenkaan ole.
tahdon nostaa kuntoa, en rentoutua :)
hathajoogaa, senioreiden tuolijumppaa ja pilatesia.
Enkä tahdo mennä merta edemmäs kalaan. Pilates sopii noista varmasti minulle parhaiten.
ap
Itse aloittamassa ensimmäistä kertaa elämässäni joogaa, joten kysyisinki teiltä viisaammilta kun kuvauksessa lukee että ota mukaan tyyny tai vastaava(kyseessä siis hatha) niin pitääkö ostaa joogaliikkeestä kallis 60e tyyny vai käykö jokin muu koska en vielä tiedä pidänkö edes joogasta niin ei haluaisi tuhlata kauheasti, maton kyllä tietenkin ostin.. Eli mitä sillä tyynyllä tehdään jotain asennon säätelyä ilmeisesti, käykö ihan perustyyny sängystä tai sohvankoristetyyny tai jokin..?:D
Kiitos etukäteen vastauksesta, t:tyhmeliini
mutta lisää kyllä notkeutta ja siitä on hyvä aloittaa jos jooga on uusi laji. Jatkotason hathassa kyllä on aika vaativiakin liikkeitä. Kaikkein rankinta on bikram/hot-jooga, jos haluat hikoilla niin kokeilepa sitä. Itse huomasin jo kk:n jälkeen että pari kiloa lähti ja reidet ovat kiinteytyneet tosi paljon.
Itse aloittamassa ensimmäistä kertaa elämässäni joogaa, joten kysyisinki teiltä viisaammilta kun kuvauksessa lukee että ota mukaan tyyny tai vastaava(kyseessä siis hatha) niin pitääkö ostaa joogaliikkeestä kallis 60e tyyny vai käykö jokin muu koska en vielä tiedä pidänkö edes joogasta niin ei haluaisi tuhlata kauheasti, maton kyllä tietenkin ostin.. Eli mitä sillä tyynyllä tehdään jotain asennon säätelyä ilmeisesti, käykö ihan perustyyny sängystä tai sohvankoristetyyny tai jokin..?:D
Kiitos etukäteen vastauksesta, t:tyhmeliini
sitä varmaan pidetään takapuolen alla istumalikkeiden aikana että selkä ja istumaluut on oikeassa asennossa.
Kannattaa ottaa pieni ja litteä mukaan, ei mikään "unityyny" vaan esim. pieni koristetyyny. Myös pieni pyyhe ajaa usein saman asian kun se tyyny, joten ota pyyhe jos pientä tyynyä ei ole.
yhdyn edelliseen kirjoittajaan. Ei tietty kannata ainoaksi liikunnaksi jättää, mutta tukee superhyvin kyllä kaikkia muita lajeja! kehonhallintaa ei voi koskaan treenata liikaa :) http://www.fressi.fi/palvelut/ryhmaliikuntapalvelut/hathajooga/
Tietenkin jos ei ole aikaisemmin mitään liikuntaa harrastanut niin tämä riittää hyvin jos rinnalle lisätään kävelyä :) en nyt sano että se olisi mitenkään yhtä tehokasta kun tunnin hikijumppa mutta on se parempi kun vaan maata sohvalla :)
Riippuu todella paljon ohjaajasta ja vaativuustasosta. Voi olla ihan venyttelyhipsuttelua, tai sitten todella rankkaa ja vaativaa niin että hikikin tulee.
Haluaisin aloittaa hathajoogan Tampereella. Mitä paikkaa suosittelette ?