Kuinka paljon testamentin tekeminen yleensä maksaa?
Olen naimisissa, ilman avioehtoa, mutta koko omaisuutemme on miehen nimissä. Olen katsellut nyt muutamia todella pahoja perintöriitoja ja alkanut miettimään omaa testamenttia. Jos sen tekee jo nyt nuorena, niin sittenhän ei jää unohduksiin eikä lasteni tarvitse tapella verisesti perinnöstään. Lapseni ovat vielä taaperoikäisiä, joten puolisoitakaan ei voi loukata, jos jo nyt laittaa ehdoksi, että puolisot rajataan testamentista ulos.
Kommentit (12)
täytyy jutella pankista asiasta. Kiitti vastauksesta.
Ap
Minä en ainakaan noin yksinkertaista paperia kenelläkään alkaisi teettämään. Etenkin jos tilanne on täysin tavallinen ja siihen löytyy valmiita pohjia. Helpoimmillaan valmiiseen tekstiin lätkii nimet paikalleen ja todistajilta nimet alle.
Pitää tietysti ottaa selvää siitä mitä on tekemässä, mutta minusta ihan järkevää ottaa selvää joka tapauksessa vaikka sen teettäisi jollain ulkopuolisella. Täytyy se itse ymmärtää kunnolla joka tapauksessa. Tai minä ainakin haluan tietää mihin nimeni alle laitan.
Minulla suurin ongelma on keksiä kenelle jätän ja paljonko ja kenet sitouttaisin perinnön kautta hoitamaan asiat. Ja jos joku haluaa kieltäytyä, voiko laittaa seuraavan ehdokkaan tyrkylle. Eli oletettavasti on maksettava.
Mielummin maksaa siitä muutaman kympin että menee varmasti oikein. Ne yksinkertaisetkin paperit voi mennä todella pieleen
Suvussa oli oikein pankin juristin tekemä testamentti, jossa suljettiin rintaperillisiä pois, eli joutuivat sitten tekemään jonkun valituksen, koska lakiosan poisjättämistä ei voi ihan noin vain määrätä.
Jos ei ole rintaperillisiä, niin saa ihan itse määrätä kaikesta jälkeensä jättämästä, ja kannattaakin.
Mitä järkeä lähteä tekemään testamenttia ellei aio suosia/sulkea ulos yhtä tai useamaa lasta
Vierailija kirjoitti:
Mielummin maksaa siitä muutaman kympin että menee varmasti oikein. Ne yksinkertaisetkin paperit voi mennä todella pieleen
enemmän menee pieleen tekemällä se testamentti ku jättää tekemättä. ja noin muuten testamentti maksaa semmoisen 200+ egee..
Pankeilla tietty saattaa olla oma kiinnostus tietää asiakkaan varallisuus ja siksi erikoisdiili, mutta.
Asiantuntijankin avustuksella testamentista voi tulla ihan älytön. Appivanhemmilleni perintöasioihin erikoistuneessa lakitoimistossa varatuomari teki testamentin, jossa eloonjäänyt puoliso saa hallintaoikeuden kaikkeen omaisuuteen. Tällä oli tarkoitus minimoida perintöverot (hallintaoikeus pienentää niitä).
Tarkoitus oli varmaan hyvä, mutta lopputulos oli se, että anopin kuoltua jokainen neljästä lapsesta sai maksettavakseen viisinumeroisen summan perintöveroja, vaikka perintöä ei ole tulossa senttiäkään ennen kuin myös appiukko kuolee. Tarkoituksena oli varmaan alunperin ollut se, että leski maksaa perintöverot lasten puolesta. Se ei kuitenkaan onnistu, koska leski on dementian vuoksi edunvalvonnassa. Testamentti oli myös laadittu siten, että jos lapsi vaatii lakiosaansa ensimmäisen puolison kuoltua, hän myös saa vain lakiosansa eli menettää puolet siitä perinnöstä, joka hänelle muuten olisi tulossa. Niinpä lasten ei auttanut muu kuin jokaisen etsiä yli kymppitonni perintöverojen maksuun omista varoistaan.
Testamentti maksaa yleensä 100-200 euroa, mutta rahastus tapahtuu usein siinä vaiheessa, kun testamentin tekijä kuolee. Varokaa laittamasta testamennttiin määräystä testamentin toimeenpanijasta, jos sille ei ole erityistä tarvetta (esim. perusteltu pelko siitä, että joku perillisistä yrittää jotenkin huijata). Jos testamentissa on määrätty toimeenpanija, voi hän helposti laskuttaa tuhansia euroja perukirjan ja perinnönjakosopimuksen tekemisestä. Meillä meni yli 7000 euroa, vaikka kysymys oli suhteellisen suoraviivaisesta tapauksesta, perillisten kesken ei ollut pienintäkään riitaa mistään ja hankimme itse kaikki tarpeelliset paperit (esim. virkatodistukset ja pankkien tiliotteet ja muut omaisuustiedot).
Testamentteja laativat lakimiehet tarjoavat hyvin helposti itseään testamentin toimeenpanijaksi.
Tee luonnos ja mene sen kanssa vaikka pankin juristin luo. Ei maksa paljon. Uusia testamentteja voit tehdä sitten tarpeen mukaan, uusi kumoaa aina edellisen.