Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varaudutteko te muut tuleviin menoihin, esim. auton vaihtoon tai remontteihin?

12.07.2012 |

Vai otatteko te sit lainaa, kun ne tulee ajankohtaiseksi?

Mulla on ollut pidempään käytössä tämmöinen järjestely eli kun omistan asunnon, niin pistän yhtiövastikkeen verran kuussa säästöön omalle tilille ja makselen sit sieltä taloyhtiön mahdollisia remontteja.

Sit toinen sääntö on ollut, että olen laskenut aina autoille 400 e kuussa kulut ja jos se ei ole mennyt, niin loppurahat olen pistänyt syrjään. Tyyliin, jos jossain kuussa 150 e vakuutukset ja 150 e bensat, niin pistän 100 e kuussa syrjään uuden auton ostoa varten.

Olenkohan ainut, joka toimii näin ennakkoon?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee säästötilille jokaisesta miehen tilistä.

Mutta meillä auto on miehen työkalu ja kulut sen mukaiset ja myöskin hyvin vaihtelevat. Polttoaineisiin menee se mikä menee, ei niitä ole jaksettu laskea ennakkoon.

Sillä rahalla eletään mitä tilille jää, kovasti koitetaan pihistellä jatkuvasti.

Meillä on 20 000€:n luotto pankissa eli sieltäpä voi sitten ottaa, jos yllättävä meno tulee tai on autoa pakko vaihtaa.

Autoon meni sieltä rahaa jokunen vuosi sitten, kohta on koko summa taas käytettävissä muuhun. Se on meidän vararahasto.

Isossa perheessä ei viitsi ihan onnettoman tiukalle vetää arkista eloa. Lapset teinejä/aikuisia ja menotkin sen mukaiset. Todellista kitumisaikaa elettiin, kun lapset olivat pieniä ja asuntolainanlyhennys vei suurimman osan tuloista. Nyt on mukavampi, että edes johonkin pikkukivaan voi käyttää rahaa eikä aina ole pakko vaan sanoa ei.

Kaiken säästäminen ei ole aina ihan fiksua. Entäs jos kuoleekin äkisti ja eli sitten kurjan ja ankean elämän kituuttaen...

Vierailija
2/9 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksan luottokortilla jos tulee isompi meno ja makselen vähitellen korttiluoton pois.

Ja isompiin ostoihin kuten auto aina ihan lainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki lähtökohta on se, että rahaa pitää jäädä säästöön, jos ei ole poikkeusmenoja, muttei sitä ole jyvitetty noin tarkkaan.

Nyt muutetaan uudiskohteeseen, joten remonttikuluja ei pitäisi heti tulla ja autoa ei ole.

Vierailija
4/9 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt ole ihan normaalia, että esim. joka tilistä laitetaan vähän sivuun tai keräillään bonuksia tms. ja näillä rahoilla sitten tehdään isompia hankintoja, matkustetaan tai niitä jemmataan yllätyskuluja varten.

Tietenkään kaikki eivät säästä vaan osa ottaa lainaa, jos tarvii jotain hankkia. Mutta millä perusteella ap olettaa olevansa jotenkin ainoa, joka säästää?

Vierailija
5/9 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai otatteko te sit lainaa, kun ne tulee ajankohtaiseksi?

Mulla on ollut pidempään käytössä tämmöinen järjestely eli kun omistan asunnon, niin pistän yhtiövastikkeen verran kuussa säästöön omalle tilille ja makselen sit sieltä taloyhtiön mahdollisia remontteja.

Sit toinen sääntö on ollut, että olen laskenut aina autoille 400 e kuussa kulut ja jos se ei ole mennyt, niin loppurahat olen pistänyt syrjään. Tyyliin, jos jossain kuussa 150 e vakuutukset ja 150 e bensat, niin pistän 100 e kuussa syrjään uuden auton ostoa varten.

Olenkohan ainut, joka toimii näin ennakkoon?

Yhtään autolainaa ei ole vielä tarvinnut ottaa, kun ollaan säästetty... mutta ei se noin systemaattista ole. Tosin tällä hetkellä meillä menee n. 2500€/kk säästöön... Mutta ne vain menee säästöön eikä esim. että tämä raha autoon jne.

Vierailija
6/9 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin on vuoden aikana mennyt auton vaihtoon ja remonttiin 20 000 ja säästötililtä ne kaivettiin.

Vierailija
7/9 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pidän huolen, että säästötilillä olisi aina noin 3000€. jos joudun ottamaan sieltä niin sitten laitan sinne tilalle kunnes siellä taas on se kolmisen tonnia.

Lisäski on n. 9000€ rahastossa ja 10 000€ osakkeissa, mutta näitä en käytä jos ei ole ihan ihan pakko.

Vierailija
8/9 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä mitenkään luule, että olen ainoa säästäjä, mutta sitä just kyselen, että tekeekö joku muu näin korvamerkitysti tätä säästämistä. Sitä en ole kuullut muiden tekevän.

Vierailija
9/9 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne menee kerran kuussa vammaistuki (300e) ja lapsilisät 210e lisäksi omasta tilistä laitan aina 500e ja loput jää itselle käyttöön. Mies maksaa kaikki laskut kun hänellä on paremmat tulot.

Jos tileillä on rahaa kun seuraava palkka tulee, nämä menevät suoraan säästöön.

Meillä menee tällä hetkellä tosi paljon säästöön ja ollaan karsittu menoja että saisimme kunnon säästöt.

Säästöstä otetaan vain jos tulee monta yllättävää asiaa ensisijaisesti minä karsin omia menojani ja maksan jäljelle jääneellä palkallani yllättävät menot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä