Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tarvitsen mielipiteitä lasten huoltajuudesta ja tapaamisista

Vierailija
11.07.2012 |

Erosimme viime syksynä. Ehdotin jo tuolloin, että menisimme lastenvalvojalle sopimaan lasten tapaamiset. Ex miehelleni tämä ei käynyt.

Minua neuvottiin menemään oikeuteen, koska muuten ex voi pitkittää sopimuksen tekoa vaikka kuinka kauan.

Hankin asianajajan ja veimme asian oikeuteen. Samalla hain yksinhuoltajuutta, koska ex ei hirveästi lapsiaan tavannut. Ex sai lapset aina luokseen kuin halusi. Eli noin kerran tai kaksi kahden kuun aikana.

Viimein pääsimme oikeuteen. Oikeudessa päätettiin väliaikaisesti, että lapset ovat joka toinen viikonloppu isällään. Isän elatusapu on 0 €, koska on työtön. Todellisuudessa ei ole työtön, ei edes paperilla. Oikeus tätä ei kumminkaan tarkastanut.

Oikeudessa päätettiin myös, että siirrymme sovitteluun. Jossa hyvässä hengessä päätämme loput tapaamiset, elatuksen suuruuden ja lastenhuollosta. Tämä sovittelu tapahtuu aikanaan, joskus syksyllä.

Ex väittää saavansa töitä elokuussa. Tulee tienaamaan noin 2000 €. En tiedä onko brutto vai netto.

Nyt mietin, että kannattaako minun vetää koko juttu pois viranomaisilta. Koska minä saan nyt KELAlta elatusavustuksen, mitä ennen en saanut. Eikä isä osallistunut mitenkään lasten menoihin tai elatukseen. Kun ex menee oikeisiin töihin, hän tienaa niin vähän, ettei elatuksen määrä nouse yli KELAn tuen.

Minä voin hyvin pitää lapset, niin kuin tähänkin asti ja hän tapaa kun tapaa. Sovittelun päätöksestä isä vain saisi lapsia useimmin luokseen. Eikä hän ole tehnyt mitään asian eteen, että näkisi lapsiaan useimmin. Vaikka väittää halukkuutensa tavata lapsia viikottain.

Minä teen kaiken exälle valmiiksi. Hänen ei tarvitse tehdä mitään lasten houltajuuden, tapaamisten tai elatusten eteen. Exälle vain kerrotaan, että näin on päätetty. Ja hän ottaa kaiken ilolla vastaan. Minähän tässä menetän aikaani lasten kanssa ja omaa energiaani pähkäilemällä asioita.

Yksinhuoltajuutta en ilmeisesti tulisi saamaan, koska ex on ainakin omasta mielestään kiinnostunut lapsistaan. Ei ole juoppo tai narkkari.

Mitä mieltä olette? Jatkanko sovitteluun vai vedänkö koko jutun pois. Ex voi sitten itse alkaa selvittää miten jutut menee sen jälkeen.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallinen, kirjallinen sopimus on kuitenkin tehtävä niin elatusmaksuista kuin tapaamisestakin. Jos ette tee sitä sovittelijan kautta ja kanssa, teette sen lastenvalvojalla. Se sopimus on teidän kahden sopimus, ei mikään sovittelijan määräämä, ja tavotehan on tämä,. Ei se, että oikeus määrää, vaan että te kaksi sovitte asiat keskenänne ja asiat esim. lastenvalvojalla saavat lainmukaisen vahvistuksen.

Seuraavakin sopimus voi olla aivan hvyin määräaikainen.

Jos arvelet, että yksinhuoltajuutta et saa, sinä voisit sovittelussa tai lastenv:lla tuoda miehelle allekirjoitettavaksi valtakirjan, joka on voimassa lasten täysi-ikäisyyteen asti, ja joka antaa sinulle luvan hoitaa lasten pankkiasiat, passin ja henkilökortin hankinnat ym. sellaiset mihin tarvitaan toisenkin huoltajan allekirjoitus. Ettei sinun tarvitse vääntää kättä että viitsiikö mies allekirjoittaa hakemusta ajallaan vai ei. Olisi se valtakirja. Kysy lakimieheltäsi.

Missä sanotaan, että tapaamiset pitää olla merkattuna päivä ja kesto? Ja että se olisi joku tyhmä joka toinen viikonloppu? tapaamisten suhteen voitte kirjata, että sovitte niistä erikseen riippuen miehen ja sinun työvuoroista.

Elareitten 0-sopimus tehdään aina määräaikaiseksi ja edellyttää että elatusvelvollinen on lähes tuloton tai elätettäviä on useita.

Joten senkin suhteen kannattaa tehdä määräaikainen sopimus, jossa tarkistetaan niin lasten tapaamiset kuin elareitten suuruus.

Jos mies ei maksa elareita, saat ne kyllä kelalta, mutta ulosmittaavat sitten mieheltä.

meillä on miehen kanssa ihan keskinäisessä ja hyvässä yhteisymmärryksessä sopimus, että tapaa lapsia keskinäisen ja erillisen sopimuksen mukaan, koska miehen vuorotyön takia ei voida tehdään mitään tiettyjä päiviä ja se sopimus kuitenkin turvaa lapsen oikeuden tavata isäänsä, jos minä siis haluaisin estää, olisi lapsilla ja miehellä oikeus puolellaan.

elarit tulee 0-sopimuksella ja sopimus menee umpeen maaliskuussa 2013. On varattava uusi aika tuolloin.

Vierailija
2/2 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt yhteishuoltajuus, koska lapset ovat syntyneet avioliitossa.

Tähänkin asti olen lasten kaikki menot maksanut, että en niitä elareita edes KELAlta tarvitse.

Jos minä nyt vetäydyn, voi ex aina itse halutessaan varata aikaa lastenvalvojalle ja selvittää asioita.

Itsellä alkaa olla takki tyhjä vaan tämän eron kanssa. Lapset asuvat luonani, tapaavat isää harvoin. Kesällä ovat olleet viikon exällä ja toisen viikon ovat vielä kuun lopussa. Sinäänsä sopimus ei minun tilannettani muuta. Mutta exälle se on isompi asia, vaikka minä sopimukset ensin halusin, eikä hän.

Tuo valtakirja oli hyvä vinkki. Sen voisin tehdä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla