Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä en ala lapsilleni pedata helppoa elämää ja säästää

Vierailija
24.11.2005 |

heidän tileilleen kauheita summia. Tiedä millaisia ovat 18-vuotiaana ja sitten saavat humputella rahansa miten tykkäävät ja luulevat että puusta putoo seteleitä. Ollaan samaa mieltä miehen kanssa. Kesätöihin ja itse tienaan niin ilokin on siitä aivan eriluokkaa. Opintolainaa saa sitä varten että pystyy opiskeleen ja ajokorttilaina kanssa saatavilla. Minusta on hullua kun yksi kaverinikin valittaa kooajan rajhapulaa mutta samaan aikaan esittelee lapsensa säästötiliä, huh. Meillä saattais kyllä olla varaakin säästellä vaikka useampi saturainen mutta ei lapsentilille, omalle laitan joskus. Toki avustan joskus vähäsen mutta mitään tuhansien eurojen lahjotusta ei tule saamaan. Onko muita joilla sama periaate, tuntuu et on sääntö enemmän kuin poikkeus et lapselle aletaan säästään heti kun hän on maailmassa tai jo ennemminkin?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä tulevaisuudessa sit joskus kun oma tilanne paranee.

Vierailija
22/26 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä ei ole noin mustavalkoista, parahin ap

sain kotoa muuttaessa huomattavat sijoitukset käyttööni - niiden avulla pystyin kalustamaan ja sisustamaan kotini ja opiskelemaan niin, ettei tarvinnut ottaa opintolainaa.

En silti kuvittele, että raha kasvaa puussa =)

Lapsille pitää jo lapsuudessa opettaa rahan arvo, on hyvin mahdollista, että törsäävät rahat nuorina aikuisina _jos_kotona ei lapsuudesta asti ole opetettu raha-asioista mitään.

Minulle opetettiin pienestä pitäen, ettei raha kasva puussa ja että sen eteen tulee tehdä töitä. Siksipä nuo sijoitukset saadessani harkitsinkin todella tarkkaan, mihin rahaa käytän, ainoat ns. ei välttämättömät taisivat olla muutama ulkomaan matka. Ja pidin tarkkaa kirjaa menoista.

Ja nykyisin olen jo valmistunut ja ollut useamman vuoden työelämässä - ja elätän itseni. Ja niistä silloin saamistani sijoituksistani on edelleen rahaa jäljellä =)

Opeta lapsillesi rahankäyttöä ja rahanarvoa silloin kun pitää - silloin ei tarvitse murehtia, että eivät osaa käyttää sitä aikuisenakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kotoa muuttaa pois täytyy myös siipien kantaa.

Vierailija
24/26 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä naimakauppa,huh. Vanhemmat siis ajatteli siirtävänsä vastuun tulevalle puolisolle. Kuinkas kävikään, otin rutiköyhän mutta ihanan ja kiltin miehen ja yhdessä olemme rakentaneet kelpo elämän. Vanhempani nieleskelevät vieläkin, mokomat ahneet paskiaiset.

Vierailija
25/26 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa omaisuutta kartutamme kyllä koko ajan mm. osakkeisiin ja eläkevakuutuksiin, meillä on kyllä varaa maksaa sitten niitä tarpeellisia ajokortteja sun muita.

Itse asiassa on ihan tutkittu, että miljonääreiksi aikuisiällä tulleita yhdistää se, että he eivät yleensä ole saaneet rahaa lahjaksi vanhemmiltaan.

Vierailija
26/26 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortin olin jo kotoa saanut. Tilillä olleet rahat olimme säästäneet yhdessä. Minä ehkä n. 20-25% siitä, vanhemmat loput. Rahat kuluivat opintoihin ja muutamaan matkaan. Ei tarvinnut ottaa lainaa kuin viimeisenä yliopistovuotena. Opintoni ajoittuivat lama-aikaan,jolloin ei niin vain saanutkaan töitä.

Minä säästäisin mielelläni lapsilleni, vaan juuri tällä hetkellä se ei onnistu. Mutta toivon, että pystyn avustaan sitten, kun tarvitsevat.