Lääkeasioista tietävät!
Miten on lääkkeiden vanhenemisen kanssa. Huomasin vasta tänään, että olen ottanut satunnaisesti erästä lääkettä (unilääke), joka on vanhentunut jo huhtikuussa. Teho on kyllä ollut sama, mutta kuinkahan kauan noita voi vielä käyttää, on vielä useampi tabletti jäljellä.3
Kommentit (4)
Et voi tietää missä vaiheessa niiden koostumus muuttuu.
osan koostumus muuttuu hyvin pian vanhenemisen jälkeen ja joskus muuttunut koostumus onkin vaarallinen. Usein lääkkeiden teho vain laimenee, mutta joissain tapauksissa tapahtuukin jotain ihan muuta vanhenemisen myötä.
Tutustuin erääseen lääkkeiden vanhenemista tutkineeseen mieheen taannoin ja saimme aiheesta hyvin mielenkiintoisen keskustelun aikaiseksi.
Yleensä kuitenkin vanheneminen aiheuttaa vain lääkeaineen laimenemista. Poikkeuksiakin on ja jos et aihetta ole tutkinut työksesi, et voi lähteä leikkimään terveydelläsi.
Itse tein joskus niin että kun minulla oli joku tarvitsemani lääke mennyt pari kuukautta aiemmin vanhaksi, niin soitin myrkytystietokeskukseen ja sanoin ottaneeni vahingossa sitä vanhentunutta lääkettä ja sieltä sitten kerrottiin pienen tutkinnan jälkeen että se oli turvallista ottaa vielä.
useita vuosia (vaikkapa valmistettu vuonna 2001, vanhenee vuonna 2010) niin kuukausi, pari sinne tänne ei muuta lääkkeen koostumusta mihinkään suuntaan. Jos taas lääke (silmätippa tai nenäsuihke esimerkiksi) vanhenee 28 päivää foliopakkauksen avaamisesta, niin sitä en uskaltaisi enää käyttää kaksi kuukautta vanhenemispäivän jälkeen.
tuskin muuttuu myrkyksi. silti uusisin reseptin, helpostihan senkin luulisi tapahtuvan.