Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä 13-vuotiaasi sanoo/tekee, jos käsket hänen heti siivota huoneensa?

Vierailija
10.07.2012 |

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kohta"

Vierailija
2/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja antaa ilmeellään ymmärtää, että olen pilannut hänen päivänsä. Alkaa hitaasti siivota, mutta patistamassa pitää käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistaudu taistoon.

Vierailija
4/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee yhtään mitään, jos en laita musiikkia pois päältä ja valmistaudu taistoon.

Vierailija
5/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulmat menee kurttuun ja huokaisten alkaa toimia siisteystason kohottamiseksi.

"Kohta" teinin suusta = ei tule tapahtumaan ikinä

Vierailija
6/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään enkä jaksa alkaa asiasta vänkkäämään kun tiedän että kyllä se yleensä omatoimisesti sitten yleensä viikonloppuma siivoaa kun tulee joku siivousinto alkaa putsaamaan jokasen nurkan

Vierailija
7/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään enkä jaksa alkaa asiasta vänkkäämään kun tiedän että kyllä se yleensä omatoimisesti sitten yleensä viikonloppuma siivoaa kun tulee joku siivousinto alkaa putsaamaan jokasen nurkan

"en jaksa alkaa asiasta vänkkäämään"

Vierailija
8/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuorelle pitäisi sanoa, että "heti"? Jos ihan mietitte itseänne, niin tajuatte kuinka sellainen nostaa heti vastarintaa. Täällä av:lla kirjoittelisitte ja miehenne tulisi sanomaan, että "heti siivoamaan keittiö!". Mä en ainakaan menis.

Nuorellekin voi ihan sanoa, että "kolmeen mennessä" tms. tai neuvotella ajan, joka sopii kaikille. Jos tästä ei sitten pidetä kiinni, niin ymmärrän ton "heti"-käskyn. Mutta sitten voikin ottaa etuisuuksia pois, kun toinenkaan ei ole hommiaan hoitanut.

Vierailija
9/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuorelle pitäisi sanoa, että "heti"? Jos ihan mietitte itseänne, niin tajuatte kuinka sellainen nostaa heti vastarintaa. Täällä av:lla kirjoittelisitte ja miehenne tulisi sanomaan, että "heti siivoamaan keittiö!". Mä en ainakaan menis. Nuorellekin voi ihan sanoa, että "kolmeen mennessä" tms. tai neuvotella ajan, joka sopii kaikille. Jos tästä ei sitten pidetä kiinni, niin ymmärrän ton "heti"-käskyn. Mutta sitten voikin ottaa etuisuuksia pois, kun toinenkaan ei ole hommiaan hoitanut.

se voi olla syy, miksi pitää "heti" siivota huone.

ap

Vierailija
10/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuorelle pitäisi sanoa, että "heti"? Jos ihan mietitte itseänne, niin tajuatte kuinka sellainen nostaa heti vastarintaa. Täällä av:lla kirjoittelisitte ja miehenne tulisi sanomaan, että "heti siivoamaan keittiö!". Mä en ainakaan menis. Nuorellekin voi ihan sanoa, että "kolmeen mennessä" tms. tai neuvotella ajan, joka sopii kaikille. Jos tästä ei sitten pidetä kiinni, niin ymmärrän ton "heti"-käskyn. Mutta sitten voikin ottaa etuisuuksia pois, kun toinenkaan ei ole hommiaan hoitanut.

se voi olla syy, miksi pitää "heti" siivota huone.

ap

Aa, ok, ymmärrän. Hankala tilanne, jos toinen vaan nyrpistelee nenäänsä. Entäs jos antaisit vaan itse kohdata sen vieraiden hämmennyksen sotkuisesta huoneesta? Mulle serkku sanoi kerran, että sun sänkysi on ihan hirveessä kunnossa (oli lakanat rullalla ja petauksesta ei tietoakaan), eikä sen jälkeen jäänyt sänky petaamatta kun oli vieraita tulossa. Siis sellaisia, jotka ylipäätään saattoivat poiketa mun huoneessa.

Tai sitten vaan sillä tyylillä, että tää on meidän yhteinen koti ja sinä siivoat nyt osuutesi. Jos et siivoa, niin nettipiuha/viikkoraha/ tms. jää väliin.

Vierailija
11/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhkailen, kiristän ja jopa lahjon lopulta. Mitään ei tapahdu. Lopulta minulta menee hermo ja haen jätesäkin ja aloitan itse siivoamisen. Huone täynnä likaisia astioita, hedelmien kuoria lattialla, karkkipapereita ym roskia joka paikka täynnä. Lattiaa ei edes näy tavaroiden alta. Likaiset vaatteet survottu puhtaiden kanssa samaan kaappiin. Viimeksikin pelkkiä roskia tuli jätesäkki täyteen. Siivouksen jälkeen tämä kehtaa vielä iloiten sanoa ettei tarvitse taas moneen viikkoon kuunnella äidin mäkätystä.

Kasvatuksesta ei ole kiinni koska veljensä pikkutarkka puunaaja jonka huoneesta varmasti saisi armeijassakin kehuja. Minun pakko siivota toisen huone lopulta koska muutoin valloittaa veljensä huoneen ja sotkee sen vuorostaan. Nuoremmalla itku kurkussa asian vuoksi monesti kun toinen käynyt syömässä sängyssä ja kaikki jätökset jätetty ympäriinsä ym. Samoin vanhempi kekannut että kun ei omaan huoneeseen enää tavaraa mahdu niin nehän voi heittää pikkuveljen huoneen ovesta sisään.

Viimeksi kun nuorempi palasi mummolasta niin minun oli pakko tehdä tarkastus hänen huoneeseensa ettei olisi järkyttävä kotiinpaluu.

Vierailija
12/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen huoneensa on aina siisti, joten joutuisin keksimään jonkun näennäisen siivottomuuden tyyliin tyyny vinossa.

Vierailija
13/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskan keskellä viihtyy ja kehtaa kaverinsakkin sinne viedä, niin olkoon niin.

Vierailija
14/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kyllä käskeä tarvitse, lapset on opetettu siivoamaan jälkensä pienestä pitäen.

Vierailija
15/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ilmoitan etukäteen edellisenä päivänä että huomenna sun on siivottava huone.

Sitten kun käsky on annettu, suljen korvani, koska aina tulee kitinää, rutinaa ja huutoa.

Kuitenkin he koko metelinsä ajan siivoaa. Lopulta huuto ja kitinä loppuu ja he siivoavat huoneensa siistiksi asti.

Meillä lasten on siivottava huone kunnolla kerran viikossa, muuten ei tule viikkorahaa senttiäkään. Mitään muuta rahaa ei viikon aikana tipu ja viikkorahakin on melko niukka lasten kavereiden viikkorahoihin verrattuna, eli tosiaan tarvitsevat rahansa. Tästä pidetään tiukasti kiinni. Sängyn alle ei saa tunkea kamaa piiloon vaan kaapitkin pitää olla tarkastusvalmiit.

Vierailija
16/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meillä ainakaan johdu esimerkin puutteesta, koska mieheni ja minä olemme erittäin siistejä.

uhkailen, kiristän ja jopa lahjon lopulta. Mitään ei tapahdu. Lopulta minulta menee hermo ja haen jätesäkin ja aloitan itse siivoamisen. Huone täynnä likaisia astioita, hedelmien kuoria lattialla, karkkipapereita ym roskia joka paikka täynnä. Lattiaa ei edes näy tavaroiden alta. Likaiset vaatteet survottu puhtaiden kanssa samaan kaappiin. Viimeksikin pelkkiä roskia tuli jätesäkki täyteen. Siivouksen jälkeen tämä kehtaa vielä iloiten sanoa ettei tarvitse taas moneen viikkoon kuunnella äidin mäkätystä.

Kasvatuksesta ei ole kiinni koska veljensä pikkutarkka puunaaja jonka huoneesta varmasti saisi armeijassakin kehuja. Minun pakko siivota toisen huone lopulta koska muutoin valloittaa veljensä huoneen ja sotkee sen vuorostaan. Nuoremmalla itku kurkussa asian vuoksi monesti kun toinen käynyt syömässä sängyssä ja kaikki jätökset jätetty ympäriinsä ym. Samoin vanhempi kekannut että kun ei omaan huoneeseen enää tavaraa mahdu niin nehän voi heittää pikkuveljen huoneen ovesta sisään.

Viimeksi kun nuorempi palasi mummolasta niin minun oli pakko tehdä tarkastus hänen huoneeseensa ettei olisi järkyttävä kotiinpaluu.

Vierailija
17/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse erikseen käskeä.Huone on aina siisti, astioita ei vie huoneeseensa ja likaiset pyykit vie pyykkikoppaan. Imuroi itse 2-3 krt. viikossa ja kerran viikossa vaihtaa petivaatteet.Joskus olen miettynyt että tuo ei ole ihan normaalia 14v. pojalle,mutta itse olen ollut ihan samanlainen.Me vaan tykätään et on siistiä mies on meidän perheen herra huoleton.

Vierailija
18/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aikanaan kun muutin opiskelemaan omaan kämppään, eikä vieraita juuri käynyt, oli se välillä aika pahassa kunnossa. Osasin siivota mutten viitsinyt, jos ketään ei ollut tulossa. Joku pölyjen pyyhkiminen varsinkin oli aivan ö-mapissa, mutta myös tiskaus, pyykkäys, imurointi tapahtui vasta kun oli ihan pakko.

Mieluummin raivasin kunnolla juuri jätesäkkimetodilla, harvoin, kuin olisin joka päivä tehnyt jotain (paljonhan se yksinasuvalta ei vaadi). Kyllä se tilanne siitä sitten toisaalta alkoi parantua, kun alkoi olla poikakaveria ja muitakin vieraita ja viimeistään nyt sitten kun on oma koti ja lapsikin...

Näin jälkeen päin ajatellen, jos olisin itse äitinä siinä tilanteessa, että lapsen huone alkaa olla kaatopaikkatasolla, niin puuttuisin asiaan ensimmäiseksi verottamalla siitä siivottavasta tavaramäärästä. Mielestäni se on nykyään melkeinpä tärkein asia oppia, se tavaramäärän rajoittaminen. Jos sitä ei osaa, niin huonosti käy, kun tällaisella köyhälläkin sitä roinaa vaan kertyy jostain. Siivous on teinille varmasti ihan mahdotonta, jos tavaraa on mielettömästi, kun se järjestely aikuisellekin on aika raskasta ja kunnollista säilytystilaa yleensä ihan liian vähän.

Eli ihan reilusti vähentäisin tavaraa, vaatetta jne. niin paljon, että niiden säilöminen huoneeseen on mahdollista ja ne pystyy yksi ihminen huoltamaan. Ja jos ne kamat ei ala pysyä suurin piirtein paikoillaan ja hyvässä kunnossa, ja jos vaatehuolto esimerkiksi ei onnistu järkevästi, niin kamaa vähennetään edelleen niin kauan, että tavarat alkavat pysyä paikoillaan ja pinnatkin vielä suht hyväkuntoisina. Aika vähällä sitä loppujen lopuksi pärjää, eikä myöskään sellaisessa kaaoksessa asuva montaa tavaraa tai vaatetta käytä, koska ne kaikki muut on hautautuneina tai pölyisinä jossain kasojen perillä.

Siitä sitten saa tavaraa takaisin, jos vielä haluaa ja jos järjestys säilyy. Varmaan se tavaroiden pois saaminen on tappelun takana ja teini sitä viimeiseen asti vastustaa, mutta harva ihminen niitä pois vietyjä tavaroita lopulta enää kaipaa. Se voi olla lopulta helpotuskin, että ei itse tarvitse jokaista rikkinäistä avaimenperää tai rumaa posliinieläintä punnita että onko tämä tärkeä vai ei.

Sinänsä pointti ei ole se että joka päivä pitäisi olla sotilaallinen kuri ja järjestys, mutta ainakin viikonlopuksi pitäisi tavarat saada paikoilleen ja pinnat sen verran puhtaaksi, että joku hygieniataso säilyypi.

Vierailija
19/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja homma tapahtuu joku toinen päivä.

Paitsi, jos tilanne on oikeasti akuutti, homma hoituu heti.

Vierailija
20/22 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa mikä on epäjärjestyksessä on vaatekaappi. Ei vaan viitsi laskostaa vaatteita takaisin kun kokeilee niitä päälleen. Muuten ei tykkää yhtään jos on sotkuista huoneessa.