Muuttuuko ruoansulatus 35-v iässä?
Olen synnyttänyt kaksi lasta ja olen nyt 35 v.
Syön terveellisesti ja liikun minkä ehdin, esim. astangajoogaa ja kävelyä.
Mutta MIKSI olen näistä elämäntavoista huolimatta pari kiloa painavampi? Muuttuuko ruoansulatus vai mikä nyt on kyseessä?
Äitini lihoi myös hieman lasten synnyttyä, voiko olla perinnöllistä vai tarvitseeko nainen yksinkertaisesti vähemmän ruokaa tässä iässä?
Näyttää nyt siltä että joudun valitsemaan: 1) kunnon elämäntaparemontti tai 2) muutama kilo liikaa. En vain tiedä miten voisin syödä terveellisemmin... Mutta ylipainoiseksi EN halua!!
Kiitos etukäteen!
Kommentit (14)
mutta lihasmassaa katoaa koko ajan hitaasti ja noin peruskulutus pienenee.
Toisaalta jos kyse on vain muutaman kilon tulosta se voi olla ihan terveellistäkin ja lisäksi ehkäisee ryppyjä. Itse painan nykyisin 37-vuotiaana 5 kg enemmän kuin kaksikymppisenä (48 kg -> 53 kg) enkä kyllä haluaisikaan enää alle 50-kiloiseksi vaikka sitten pientä makkaraa vatsalle istuessa tuleekin.
Painan 46kg ja ennen lapsia painoin 42kg. Lisää saisi tulla. Sukumme naiset ovat pieniä ja siroja vaikka syövät kuin hevoset.
Voi tietysti olla lihasmassasta kyse, kiitos siitä viestistä!
Täytyypä alkaa tarkastella ruokavaliota ja liikuntaa vielä tarkemmin...
Huomasin saman muutaman vuoden sinua myöhemmin. Ennen ei tarvinnut koskaan kiinnittää mitään huomiota syömisiin, nyt (43v.) täytyy. :-( Onneksi lähtötilanteeni oli niin hoikka, että vieläkin olen pysynyt normaalipainon hoikemmalla laidalla.
ja ikää jo 45 vuotta.
Muutama vuosi sitten tosin lihoin, mutta se johtui vain liiasta ruokahalusta :) Laihdutin, lisäsin liikuntaa ja sittemmin paino on pysynyt 52 korvilla.
Tosin tuntuu kyllä siltä, että parikymppisenä saattoi syödä mahdottomia määriä ilman, että se olisi vaikuttanut painoon.
aineenvaihdunnassa. Ihan saman verran painan kuin 20 vuotta sitten. Kaksi lasta. Olen hoikka ja urheilen paljon, joten voin syödä oikeastaan ihan mitä vaan.
Minun on oikeastaan vaikea tietää varmasti että ruokamäärä on sama kuin esim. 5 v sitten. Olen ollut 2 kertaa raskaana ja imettänyt molempia lapsia reilun vuoden. Sekä raskaudet että imetykset ovat nostaneet ruokahalua mutta olen tietoisesti vähentänyt syömistä imetysten jälkeen.
Sitten on myös se tosiasia että ennen lapsia söin vähemmän aterioita kuin nyt, nyt täytyy lasten takia istua ruokapöydässä useammin.
Nyt olen myös joutunut gluteenittomalle ruokavaliolle joka tietysti on sekoittanut pakkaa jonkun verran. En pidä gluteenittomista leivästä joten olen tällaiset hiilarit jättänyt kokonaan pois.
Ehkä tässä on kyse sekä iästä että ehkä (?) ruokailutottumusten muutoksesta.
Olen iloinen että havahduin tähän nyt enkä 10 kg myöhemmin...!
Täsmälleen samat speksit minulla, 35 v., 2 lasta ja kiloja kertynyt ylimääräisiä parissa vuodessa hiipien noin 5 kg.
Urheilen paljon (juoksua, body pumpia ja spinningiä). Jotenkin tuntuu, että kaikki jämähtää helpommin kiinni kroppaan. Aikaisemmin lomasyömiset ja muut "suli" hetkessä, nyt ei. Pakko alkaa vahtia syömisiä tarkemmin kuin ennen, koska ylipainoinen en suostu olemaan minäkään. Nyt mitat 170 cm ja 68 kg, ennen noin 62-64 kg. Mutta siis, että kohtalotoveri täällä.
Itselläni on töistä tullessa tosi kova nälkä ja yleensä syön lasten kanssa samaa ns. lämmintä ruokaa. Se on ruokavaliossani oikeastaan ainoa muutos aikaisempaan. En vain enää jaksaisi arkiruoanlaiton lisäksi alkaa vääntää itselleni salaattia erikseen. Pakko ehkä pian jaksaa...
Mikään elämässäni ei muuttunut mutta aloin lihoa pikkuhiljaa ja peilistä katsoi vanhemman näköinen naamavärkki kuin ennen.
vielä tuossa iässä, jos sitä ylläpitää. Se vain vaatii enemmän työtä kuin ennen.
Itsekin kyllä olen lihonut nyt vajaa nelikymppisenä, vaikka kulutus/treeni ja ruokavalio on samaa luokkaa kuin ennen.
että yli 35-v jos on ollut rankkaakin ripulia tai oksennustautia niin ei kilot kuitenkaan siitä huolimatta karise. Nuorempana sitä oli heti vatsa kuopalla ja kilot karisi silmissä jos pari päivää oksenteli.
Mulla pituutta 169. Paino aina ollut 54-57kg. Nyt kahden lapsen jälkeen yli 35-v painan 67kg. Olen jättänyt kokiksen, sipsit, keksit, suklaat ja karkit ruokavaliostani (söin niitä tosi paljon) mutta siitä huolimatta lihon vaan.
että yli 35-v jos on ollut rankkaakin ripulia tai oksennustautia niin ei kilot kuitenkaan siitä huolimatta karise. Nuorempana sitä oli heti vatsa kuopalla ja kilot karisi silmissä jos pari päivää oksenteli.
Mulla pituutta 169. Paino aina ollut 54-57kg. Nyt kahden lapsen jälkeen yli 35-v painan 67kg. Olen jättänyt kokiksen, sipsit, keksit, suklaat ja karkit ruokavaliostani (söin niitä tosi paljon) mutta siitä huolimatta lihon vaan.
Vajaan kymmenen kiloa olen lihonut 35- muutama vuosi. Treenaaminen ja ruokavalio ei tehoa ei enää samalla tavalla kuin ennen.
Onpa meitä monta samassa tilanteessa, jotenkin lohduttavaa!
Perheessäni on diabetes 2:sta jonka vuoksi nämä muutama ekstra kilo mietityttävät erityisesti. Pelkään että diabetes ja/tai muut sairaudet tulevat ennen pitkää ellen pidä itsestäni huolta ja pitäydy normaalipainossa.
Pituutta minulla 155cm, painoa nyt 55,5kg kun se oli ennen 52-53kg. Ei ole paljon painonnousua, mutta pituuteen nähden sen kyllä huomaa!
Täytyypä googlata asiaa jos tulisi vastaan jotain tutkimustietoa.
Kiitos vastanneille!
Hirvittää ajatella millaisia määriä vetelin nuorempana ruokaa ja minkälaista se safka oli... Pitsapäivä oli usein ja mässymäärät ihan älyttömiä. Liikuntani oli koiran kanssa laiskaa kävelyä. Painoani en koskaan joutunut sen kummemmin ajattelemaan, 168cm/ 59-63kg siinä se pyöri.
Mutta appajee kun alkoi 30v häämöttää, niin johan alkoi paino kipuamaan yhä ylöspäin. Vaikka hyötyliikunta pysyi varmasti vähintään samalla tasolla ja ruoka oli säännöllistä kotiruokaa painoin 33 vuotiaana lopulta melkein 90kg.
Aloitin silloin tiukan kuntokuurin ja nyt 35v olen painan 65kg.
Saan painoni tiukalla kurilla pysymään tässä, 1 lämmin kotiruoka ateria, muuten salaattia ja rahkaa, pari real viipaletta aamulla ei muuta leipää. 4-5krt viikossa 10km hölkkä. Talvisin 3krt viikossa kuntosali, jolloin poltan vähintään 700 kaloria/ krt.
Paljon , paljon kovemman työntakana pysyä normaalipainoisena kuin nuorempana.