Jäikö sinulle traumat synnyttäneinen osastosta, mikä sairaala?
Itsellä ikävät muistot TAYS:sta: ahtaat kolmen hengen huoneet, joissa ei saanut nukuttua, osa kätilöistä selvästi leipääntyneitä, imetysohjaus ylimalkaista. Vaipan vaihto ja vauvan käsittely näytettiin peräti kerran, rintojen lypsämiseen ei meinannut saada ohjeita kuin ruinaamalla.
Enkä odottanut mitään hotellia, mutta pikkaisen enemmän opastusta ja malttia henkilökunnalta.
Kommentit (27)
Täydet 4-hengen huoneet. Minulla ei ole mitään etnisiä ryhmiä vastaan, mutta heillä on hieman eri tavat kuin meillä alkuperäisväestöön kuuluvilla... Esim. koko suku viettää ahtaassa, kuumassa huoneessa koko päivän. Lapset juoksivat ja törmäilivät muiden äitien sänkyihin ja pitivät kauheaa meteliä. Itselläni ei ollut voimia puuttua asiaan ja kätilöjä ei ilmeisesti kiinnostanut. Sairaalassa olo oli kamalaa!
Sain kuopuksemme Taysissa, ja täytyy sanoa, että Tyks, jossa esikoinen syntyi, oli kyllä aivan toisella tasolla. Ne kolmen hengen huoneet on järkyttäviä!!! Tosi intiimi tunnelma.
Koska kerran en ollut ensisynnyttäjä, TAYSissa mitään ei neuvottu, ellei erikseen pyytänyt. Onneksi älysin pyytää. Olettivat, että heidän käytäntönsä on tuttu, ja pitkin hampain neuvottiin, miten siellä toimitaan. Esim. rintapumpun käyttöä ei ehtinyt kukaan neuvoa, vaikka pyysin.
Ja suihkutilat oli kuvottavat, kiva peilailla siinä itseä ja toisia, tosi hehkeää. Lisäksi yksi hoitaja tivasi kellonaikoja, milloin vauva on kakannut tai syönyt, ja oli ihan pahana, kun en tiennyt. Kun ei ollut edes viikonpäivästä tai vuorokaudenajasta selvyyttä...
Jos pyysi apua, kiukkuinen hoitsu tuli iskemään vauvan tissiin kiinni ja häipyi matkoihinsa. Kukaan ei neuvonut miten saisin itse vauvan ottamaan kunnon otteen, vaan kaikki piti opetella kantapään kautta yksin kotona. Edes istuen en osannut imettää, kun kotiutettiin sairaalasta :(.
Ja kolmen hengen huoneissa yöunet jäivät joka yö noin neljään tuntiin.
negatiivista sanottavaa ainoastaan siinä mielessä, että imetykseen ei saanut tarvittavaa tukea. Muuten ok, vaikka ei olekaan kokemusta muista paikoista.
Kyllä täytyy olla onnellinen että oma synnärini oli KYS, suorastaan paratiisi noihin verrattuna! Osastolle ei pääse vierailemaan kuin isät ja vauvojen sisarukset. Muille voi näyttää vauvaa osaston lasioven läpi. Ihanan rauhallista!!!
ainoa traumani osastoajalta oli ensimmäisen yön huonetoverini... Huohottava, läähättävä ja kuorsaava viidennen poikansa synnyttänyt äiti, joka haki vauvalleen koko ajan lisämaitoa ja sitten poika pulautteli niin että lattiat lainehti, ja taas haettiin lisää maitoa...
Itse synnytin esikoiseni ulkomailla. Kolmeksi vuorokaudeksi meille oli yksityishuone varattu, mutta lähdettiin 12h synnytyksen jälkeen kotiin.
Yöhoitaja kertoi osastolle saavuttaessa lyhyesti miten vauvaa imetetään ja mistä hoitajat löytyy jos jotain tarvitaan. Päivällä hoitaja kävi kaksi kertaa mittaamassa vauvalta sokerit ja kysyi onko kysyttävää. No ei ollut muuta kun että saako lähtee kotiin ;). Sai. Antoivat vaan numerot mukaan minne soitella jos tulee kysyttävää.
Hyvä mieli jäi ja myöhemmin kuulin, että harva siellä sairaalassa meitä pitempään on.
en saanut mitään imetysohjausta.
hoitaja kävi neuvomassa jotain, ja seuraava sitten sätti että näin ei saa tehdä, ihan väärin, tämä on lapselle pahasta ja etkö osaa.
huonekaveri oli tupakoiva teiniäiti, jonka vauva huusi koko ajan ja sillä meni hermot ja sitten se ramppasi tupakalla, kauhea lemu, ja sitten huudatti vielä telkkaria yöt ja päivät sen vauvansa lisäksi. lepää siinä sitten.
ja sitten tuli se teiniäidin hoito käymään, se mies haisi niin pahalle että otin vauvan kainaloon ja vietin päivän osaston aulassa.
hoitajat oli ilkeitä, jos painoin kutsumisnappia ja kysyin vaikka jotain niin niitä ei olisi voinut vähempi kiinnostaa, tiuskimista sain kuulla.
synnytys oli aika hirveä kokemus, kätilö ei todellakaan auttanut asiaa vaan suoraan sanottuna vittuili vieressä. pyysin epiduraalia, uudestaan ja uudestaan viiden tunnin ajan, ja aina kätilö oli sitä mieltä että et sä sitä tarvii.
sitten seuraavana päivänä synnytyksestä kävi osastolla vielä varta vasten vittuilemassa minulle kun olin ollut niin surkea synnyttäjä, sen kuulemma kuuluukin sattua kun lapsi syntyy.
lapseni oli aivan keltainen, mutta tästä ei sanottu mitään, myöhemmin vasta tajusin että imetys saattoi tästäkin syystä epäonnistua kun tyttö ei jaksanut imeä :(
hyvä KYS, en varmasti enää tule sinne ikinä!
-10-
Tästä ketjusta saa kuvan että Taysin synnytysosasto on kuin helvetti, EI TODELLAKAAN ole. Minulle on varmaan sitten sattunut kolme kertaa vain hyvä säkä? Todella mukavat ja auttavaiset kätilöt, ruoka oli hyvää, naapuri ei häirinnyt, oli HYVÄ olla!
Että pistää vihaksi että pitää leimata koko hemmetin synnäri jos nyt ei yksin pääse suihkuun, voi kamalaa, kylläpä sulle on nyt sattunu kamalia!
Vierailija:
Tästä ketjusta saa kuvan että Taysin synnytysosasto on kuin helvetti,
Kuka noin on väittänyt?! Itse totesin vain, että imetysohjausta ei saanut ja YHTENÄ yönä pystyin nukkumaan neljä tuntia. Nuo ovat pelkkiä faktoja, tulkinnasta riippuu tekeekö tämä osastosta " helvetin" .
Vierailija:
Hyvä mieli jäi ja myöhemmin kuulin, että harva siellä sairaalassa meitä pitempään on.
Vietin osastolla neljä päivää ja joka päivä toivoin, että pääsisin jo kotiin. En voinut tajuta, kun hoitsut hokivat, että nauti nyt ja lepää, kun saat olla täällä (TAYS). Kotona nukuin kuin tukki univelkojani pois.
No onpa erilaiset kokemukset samasta sairaalasta! Mulle sattu ihanat kätilöt (kaksi kätilöä, jotka vuorojensa mukaan vaihtuivat kaksivuorokautta kestäneen synnytykseni aikana). Ja osastolla mun huoneen vastuuhoitaja oli nuori, aivan älyttömän ihana kätilö. Imetysohjausta sain salista lähtien.
kolmen hengen huoneet, tylyjä hoitajia, lastenhuonekin oli silloin remontissa, enkä saanut ohjausta, eikä kukaan neuvonut ilman kysymistä, mistä löytyy lapselle hoitotarvikkeita, vaippoja tai vaatteita. Ja suoraan sanottiin, että hoidat sitten lapsen itse, sitä ei oteta tuonne hoitajien luokse yöllä edes hetkeksikään... mutta samassa huoneessa ollutta sektioäitiä passattiin ja hyysättiin ja sen vauva suurinpiirtein hoidettiin valmiiksi.
Pistelipä vihaksi, sitten se huonekavein penskä huusi alkuyöt ja kun se rauhottui, niin äiti alkoi kuorsaamaan, ja se kanssa kuorsasi aamuun asti.
Niin että olin ihan rättipoikkiväsynyt, kun pääsin pois kolmen päivän jälkeen. Eivät aikaisemmin päästäneet kotiin, vaikka itse olisin halunnut ja vauva voi hyvin!
Vierailija:
Vierailija:
Hyvä mieli jäi ja myöhemmin kuulin, että harva siellä sairaalassa meitä pitempään on.Vietin osastolla neljä päivää ja joka päivä toivoin, että pääsisin jo kotiin. En voinut tajuta, kun hoitsut hokivat, että nauti nyt ja lepää, kun saat olla täällä (TAYS). Kotona nukuin kuin tukki univelkojani pois.
Sanoivat, että tulkaa käymään/soittakaa jos tulee ongelmia tai alkaa kellertää. 5 päivää myöhemminkävi kotiterveydenhoitaja ja vauva oli vähän kellertävä vielä 3vko tarkastuksessa. Myös synnytys oli " vaikea" , ponnistusvaihe yli 1,5h, epparin ja imukupin avulla vauva lopulta tuli ulos. Mut kotona on tosiaankin kivempaa kuin sairaalassa. Tuntuu, että Suomessa ollaan ylivarovaisia (asuinmaani sijoittuu Suomea paremmin synnytys- ja lapsikuolleisuus ym. tilastoissa) tai sitten äidit ei vaan saa suutaan auki ja vaadi kotiin pääsyä.
Olen kolme lasta saanut Taysissa ja aina sattunut hyvä hoito. Ensimmäinen syntyi Jorvissa ja kyllä Tays vetää voiton mennen tullen. Sairaala ei ole HOTELLI! Ja vauvan kanssa kai KUULUUKIN valvoa alussa. Luulen, että on enemmän epänormaalia jos lapsen kanssa saa nukuttua. Oma asenne on tärkein! Nykyään vaan joka asiasta valitetaan!
ja minulla ei ollut valituksen aihetta. Synnytyksessä tosin ehti olla mukana vissiin 4 kätilöä kun se kesti ja kesti, eikä ne kolmen hengen huoneet tosiaan hirveän rauhallisia ole, mutta itse nukuin kyllä kuin tukki imetysvälit. Jouduin olemaan sairaalassa viikon kun poika oli antibioottikuurilla teho-osastolla, eikä sinä aikana ehtinyt univelkaa tulla vaikka jouduin hyppimään osastojen väliä jopa monta kertaa yössä. Hoitajatkin olivat ihan mukavia. En muista enää osaston numeroa, ja nythän siellä on remontti tehty joten olot muutenkin ovat paremmat kuin ennen remonttia.
Huono imetysohjaus tai melkein voisi sanoa, että ei lainkaan ohjausta.
Osastoa ei esitelty minulle lainkaan. Kätilöitä näki vain muutaman minuutin päivässä, kun nopsaan kurkkasivat ovenraosta onko kaikki ok.