Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mihin yhteiskuntaluokkaan katsot kuuluvasi?

Vierailija
08.07.2012 |

a. Työväenluokka

b. Alempi keskiluokka

c. Ylempi keskiluokka

d. Yläluokka

Nämä ovat ne viralliset suomalaisen yhteiskunnan yhteiskuntaluokkien määritelmät.

P.S. Virallisesti katsotaan, että vain 1% kuuluu yläluokkaan, mikä tiedoksi av-mammoille, joista varmaan joka toinen arvelee olevansa yläluokkainen.

Minä katson kuuluvani alempaan keskiluokkaan. Työskentelen mieheni kanssa taiteellisella alalla, olemme olleet yli 10 vuotta vakituisessa työsuhteessa, asumme omakotitalossa ja meillä on kaksi lasta sekä kaksi autoa. Emme ole akateemisia, emmekä matkustele Kanarialle, vaan kaupunkikohteissa. Kummallakaan ei ole tatuointeja, eikä minulla ole kananpersetukkaa, eikä miehellä leijonakoruja tai Kiitos-paitajuttuja.

Mitenkä muut? Mihin luokkaan katsot kuuluvasi ja mikä perheenne toimintatavoissa tukee tätä valintaasi?

Jokainen siis kuuluu johonkin luokkaan, piti siitä tai ei.

ap

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

*rikas ja laiska akateeminen kotiäiti*

Vierailija
2/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen, mutta asun asumisoikeusasunnossa enkä omista mitään omaisuutta paitsi autoni. En matkustele, mulla ei ole tonnin laukkuja eikä merkkivaatteita, enkä ole muutenkaan erityisen hieno ihminen. Ihan keskituloinen tavis vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hoitaja,22 vuotias,asun avoliitossa vuokralla,mieheni opiskelee ja minä tienaan keikkailemalla rahaa silloin tällöin paikkakuntani terveyskeskuksessa sekä vammaisten hoivakodissa. ei ole lapsia. mihin minä kuulun?

Vierailija
4/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen koulutus, iso rivarinpätkä Helsingissä, vähän keskivertoa paremmat tulot, ei kananperseitä eikä Kiitos-paitoja :D

Vierailija
5/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä lasten määrä vaikuta yhteiskuntaluokkaasi. Joka kolmas suomalainen kuuluu työväenluokkaan, käytännössä siis kaikki amikset nyt ainakin, elleivät ryhdy yrittäjiksi tms.

Vierailija
6/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

a. Työväenluokka

Teen palkkatyötä, olen opettaja

Vierailija
7/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on työtön, kirjoitti juuri valmiiksi väikkärinsä, olen lähihoitajatyöllä elättänyt meitä jo 3v, meille syntyi lapsi vuosi sitten, vuokralla asutaan.

Kunha mies saa töitä pyritään tohon alempaan keskiluokkaan =D

Vierailija
8/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilla akat. loppututkinto ja koulutusta vastaavat työpaikat ja ansiotaso. Minä tulen alemman keskiluokan perheestä, isovanhempani työväenluokasta (joskin ns. valkoisia luokkasodassa, maanviljelijöitä). Mieheni äiti on akateemisesti koulutettu, isänsä taas työväenluokkaa, mutta yrittäjä.

Vierailija
9/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaisin meidät ylempään keskiluokkaan. Olemme mieheni kanssa molemmat akateemisesti koulutettuja, johtavissa asiantuntijatehtävissä.

Työhuoneessa ison seinän kokoisessa kirjahyllyssä on kirjoja, kirjoja myös muualla. Lasten harrastuksiin satsataan. Keskustelemme kotona paljon yhteiskunnallisista asioista, politiikasta, kulttuurista. Pidämme matkustamisesta ja uusista kokemuksista.

Olemme molemmat kotoisin alemman keskiluokan toimihenkilö/virkamiesperheistä, joten kovaa perittyä kulttuuripääomaa meillä ei ehkä ole tarpeeksi. Taloudellisesti meillä menee heikommin kuin vahemmillamme.

Vierailija
10/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

*rikas ja laiska akateeminen kotiäiti*

Sen verran olen nyt tätä seurannut, että tunnistus tuli tässä. Sortsi, mutta mitäs levittelet asioitasi joka paikassa!

Vierailija
11/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat akateemisia, miehellä runsaasti perittyä omaisuutta ja minulla kansainvälinen työ. Asuntona vanha 13 huoneen hirsihuvila (Museoviraston suojelema), lapsilla kotona hoitaja. Lomalla ei mennä Kanarialle, meillä on Nizzassa "mökki".

Vierailija
12/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssäkäyvä opiskelija, vamistun merkonomiksi ja musta tulee tod.näk. jonkinasteinen kaupan kassa.

vanhempani sen sijaan kuuluvat ylempään keskiluokkaan.

Vierailija
13/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen (pätkissä tosin) yliopistolla opettajana ja teen väitöskirjaa. Vuosiansioni on noin 40000 euroa. Olen akateemisesta kodista lähtöisin ja asun velattomassa (pienessä tosin) kerrostaloasunnossa, joka on arvokiinteisö (jugendtalo keskustassa). Mieheni on akateeminen yrittäjä.

Vierailija
14/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis olen opiskelija, mutta alani on akateeminen ja kun valmistun, tulen itse kuulumaan alempaan keskiluokkaan. Mieheni on kuitenkin suht varakas ja suht hyväpalkkaisessa työssä, joten elämämme on sellaista ylempää keskiluokkaa.

Vierailija
15/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti googlettaa tarkemmin mitä yleensä pidetään luokittelevina tekijöinä.

Olen jostain ylemmän ja alemman keskiluokan väliltä. Ylempää keskiluokkaa, koska olen akateemisesti koulutettu, johtavassa asemassa, tienaan keskimääräistä enemmän, en polta enkä juo. Asun pääkaupunkiseudulla omakotitalossa.

Alempaan keskiluokkaan, koska mieheni on amiksen käynnyt (tosin tekee vaativampaa työtä), esikoiseni käy amista. En harrasta kulttuuria, enkä pukeudu tyylikkäästi. Alempaan keskiluokkaan myös koska lapsuudenkotini oli työväenluokkaa, enkä aina osaa hienoja käytöstapoja.

Vierailija
16/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylintä yläluokkaa. Hovimestari hakee juuri Petrusta linnan kellarista. Autonkuljettaja vahaa Bentleytä, joka palautui juuri kotiin, kun mies tuli riekkojahdista kotiin.

Vierailija
17/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylintä yläluokkaa. Hovimestari hakee juuri Petrusta linnan kellarista. Autonkuljettaja vahaa Bentleytä, joka palautui juuri kotiin, kun mies tuli riekkojahdista kotiin.

Kuka on Petrus? Vähämielinen kuopus, jota säilytetään kellarityrmässä?

Vierailija
18/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskiluokan ero? Mitkä ovat luokkien suuruusluokat? Mikä asioita otetaan huomioon?

-Koulutustausta

-Sosioekonominen asema

-Peritty pääoma (koulutus ja sosioekonominen)

Vierailija
19/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskiluokan ero? Mitkä ovat luokkien suuruusluokat? Mikä asioita otetaan huomioon?

-Koulutustausta

-Sosioekonominen asema

-Peritty pääoma (koulutus ja sosioekonominen)

Ylemmällä keskiluokalla akateeminen koulutus.

Vierailija
20/55 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia luokittelujaan kärsii äärimmäisen vakavasta alemmuuskompleksista ja on muutenkin häiriintynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan