Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohtuuttomasti vaativa lapsen kaveri, vai minunko syy?

Vierailija
07.07.2012 |

Meillä oli eilen yövieraana tytön kaveri, jolla on keliakia.

Laitoin hänelle erikseen aamuksi gluteenitonta pannaria, kun tytär sai tavallista. Banaanit kaveriksi. Söivät herättyään n. klo 10.

Sitten tein erikseen hänelle oman makaronilaatikon, kun muille taas oma. Söimme n. klo 14.

Sitten 2 tunnin päästä laitoin kummallekin 2 riisikakusta vaahtokarkeilla ja suklaalla täytetyt

smoret. Tietysti aina juomiset ja muut lisukkeet päälle. Vieras ei juo maitoa, siksi hänelle aina mehu.

Kun smoret oltiin syöty, vieras hetken päästä pyysi omenaa tai jotain muuta.

Tyttäreni sanoi, että syö se loppu makaronilaatikko, jos on nälkä. Itse en vielä kommentpinut mitää.

Sitten kun makaronilaatikko ei kelvannut, tuli minulta kinuamaan omenaa, johon sanoin, että eiköhän nyt olla hetki ilman ruokaa.

Siinä samassa vieras otti ja soitti äidilleen, että tulisi hakemaan pois. Onneksi kävikin tunnin kuluttua noutamassa nälässä pidetyn tytön pois.

Vielä tuon tunnin aikana, oli kinunnut tyttäreltäni, että voitaisko leipoa jotain? Omani sanoi, että mene itse kysymään, sinähän se haluat leipoa. No eipä tullut kyseleen.

Minusta ruokin tuota vierasta kyllä ihan tarpeeksi ja vastavierailulla heillä ei todellakaan tarjoilla jotakin jatkuvasti.

Vieraan vanhemmat ovat kuulemma tosi tiukkoja, ekalla kiellolla asian on mentävä perille.

Miksi ihmeessä tuo vieras meillä käyttäytyy noin, vai annanko todellakin liian vähän ruokaa?

Omat mahamme ovat ihan täynnä tuolla syömisellä.

Vieraskin on ihan hoikka tyttö.

Harmittaa, luulin olevani hyvä emäntä, mutten taaskaan ollut.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ajattelisin niin että jos lapsi olisi kovin allerginen ja menisi kyllään kaverille pistäsin omat ruuat mukaan..ei minun mielestä kenekään tarvitsisi kokata erikseen toisen lapselle eli tosi kiltti olet ollut..

Vierailija
2/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyselivät ennen yökylään tuloa lupaa saako tulla, silloin sanoinkin, että ota oma leipäsi mukaan, kun oli jo niin myöhä, etten viitsinyt kauppaan sen takia lähteä. Ajattelin että aamupalalla saa siitä tehtyä leivän. No eipä ainakaan näyttänyt mulle omaa leipää, siksi piti alkaa tekeen omaa pannaria vieraalle.

Meillä on ihan häntä varten ostettuna jauhoja...

Harmittaa :( ap.

kyllä ajattelisin niin että jos lapsi olisi kovin allerginen ja menisi kyllään kaverille pistäsin omat ruuat mukaan..ei minun mielestä kenekään tarvitsisi kokata erikseen toisen lapselle eli tosi kiltti olet ollut..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaronilaatikkoa?

Naurettavaa vääntöä sinun puoleltasi - minun mielestäni.

Vierailija
4/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyse vain yhdestä omenasta? Onko lapsi mielestäsi kohtuuttomasti vaativa, jos pyytää omenaa?

Vierailija
5/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan ne lapset sai suuhunsa ruokaa.

Tuo vieras taisi olla ainoa joka tunsi tarvitsevansa taas jotain, niinhän ap. kirjoitti. Ei varmasti ollut nälissään noilla syömisillä.

Kuinka paljon teillä syödään ja tarjoillaan vieraille lapsille, erikseen jos omat ei halua? Onko oikein kysellä ruoan perään? ohis

No mikset voinut antaa sitä omenaa tai jotakin muuta kuin makaronilaatikkoa?

No mikset voinut antaa sitä omenaa tai jotakin muuta kuin. Naurettavaa vääntöä sinun puoleltasi - minun mielestäni.

Vierailija
6/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lihaperunasoselaatikkoa, ja kaikille pannarin siitä gluteiinittomasta jauhosta?

Niin mä tekisin jos tulisi keliaakikko kylään, enkä alkaisi vääntämään erikseen kaksia ruokia koko aikaa.

Vierailija
7/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä olit kyllä huono emäntä. Toinen puoli asiasta on, että minusta vieraan vanhemmat olisivat voineet laittaa mukaan jotain evästä, edes gluteenitonta leipää.

Vierailija
8/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hankala juttu. Miehelläni on keliakia ja on puhuttu monesti, että määrällisesti hän joutuu syömään nykyään enemmän kuin ennen keliakaa. Valittaa koko ajan nälkää ja syö parin kolmen tunnin välein. Silti on laihtunut monta kiloa. Syödään niin monipuolisesti kuin normaalioloissa yleensäkin syödään.

Jos oma lapseni olisi keliaakikko, laittaisin omat eväät mukaan yökylään koska tiedän, että on vaativaa tehdä keliaakikolle kaikki ruoat erikseen. Varsinkaan jos ei ole tottunut siihen.

Olisin sen omenan ehkä antanut, vaikka vaikeapa tässä on alkaa arvostelemaan kun en tiedä miten olisin itse reagoinut sinun tilanteessasi.

Ehkä tyttö uskalsi teillä kinuta ruokaa koska kokee että olet lempeämpi kuin omat vanhemmat? Kuulostaa aika ankaralta, että lapsen pitää uskoa heti ensimmäisestä kerrasta, eikä sen jälkeen saa sanallakaan mainita asiasta. Tai että jos ruokaa annetaan vaan se tietty määrä, olipa nälkä miten iso tahansa. Ehkä tytöllä on kotonakin koko ajan vähän nälkä tai on jostain tärkeästä ravintoaineesta puutetta? Sehän esiintyy mielitekona.

Jos lapsi ei ole ylipainoinen, antaisin ruokaa kun lapsi ilmaisee olevansa nälkäinen. On sitten eri asia erottaako nälän ja tavan napsia koko ajan jotain.

Vierailija
9/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän juuri lopettivat toisen syömisen.

Minä olen ehdottomasti kieltänyt omien lasten kylässä kerjäämisen. Jos tarjotaan, otetaan ja ollaan tyytyväisiä siihen mitä saa. ap

Oliko kyse vain yhdestä omenasta? Onko lapsi mielestäsi kohtuuttomasti vaativa, jos pyytää omenaa?

Vierailija
10/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun samaa tahtia ja yhtä paljon söi tytärkin, joka oli ihan täynnä. Vierashan sai ihan samat sapuskat kuin muutkin, ei ollut pelkällä leipäpalalla, jota ei siis edes tuonut tullessaan...

Söi omaa makaronilaatikkoaan paljon enemmän kuin omani, silti kerjäsi lisää.

Ei kyse ole yhdestä omenasta, vaan siitä, että pitää vaan saada koko ajan jotakin, kun on kylässä.

Varmasti olisi tullut omenankin vuori, mutta ei meillä todellakaan syödä jatkuvasti jotakin. ap

aika hankala juttu. Miehelläni on keliakia ja on puhuttu monesti, että määrällisesti hän joutuu syömään nykyään enemmän kuin ennen keliakaa. Valittaa koko ajan nälkää ja syö parin kolmen tunnin välein. Silti on laihtunut monta kiloa. Syödään niin monipuolisesti kuin normaalioloissa yleensäkin syödään.

Jos oma lapseni olisi keliaakikko, laittaisin omat eväät mukaan yökylään koska tiedän, että on vaativaa tehdä keliaakikolle kaikki ruoat erikseen. Varsinkaan jos ei ole tottunut siihen.

Olisin sen omenan ehkä antanut, vaikka vaikeapa tässä on alkaa arvostelemaan kun en tiedä miten olisin itse reagoinut sinun tilanteessasi.

Ehkä tyttö uskalsi teillä kinuta ruokaa koska kokee että olet lempeämpi kuin omat vanhemmat? Kuulostaa aika ankaralta, että lapsen pitää uskoa heti ensimmäisestä kerrasta, eikä sen jälkeen saa sanallakaan mainita asiasta. Tai että jos ruokaa annetaan vaan se tietty määrä, olipa nälkä miten iso tahansa. Ehkä tytöllä on kotonakin koko ajan vähän nälkä tai on jostain tärkeästä ravintoaineesta puutetta? Sehän esiintyy mielitekona.

Jos lapsi ei ole ylipainoinen, antaisin ruokaa kun lapsi ilmaisee olevansa nälkäinen. On sitten eri asia erottaako nälän ja tavan napsia koko ajan jotain.

Vierailija
11/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei varmaan tykännyt sun laatikosta.

Olit kuitenkin kiltti, kun teit hänelle erillistä ruokaa.

Itse en tuohon suostuisi, enkä jaksaisi edes vääntää erikseen jollekkin vieraalle kersalle ruokaa.

Meille ei olisi tulemista kun omilla eväillä.

Musta lapsen äiti aika moukka, kun laittoi lapsen teille tyhjin käsin.

Mun lapsen kaverilla laktoositon ruokavalio ja en kyllä hänelle mitään erikseen osta, kun saattaa tupsahtaa ihan yllättäen.

Itse otan yökylään lapsia, joiden suhteen ei tarvitse nähdä suhteetonta vaivaa.

Tyrmistyttävää oli se, että lapsen piti lähteä kotiin, kun eoi saanut omenaa.

Vierailija
12/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se välttämättä riitä lapselle, olisi ihan hyvin voinut antaa vielä omenan tai muita hedelmiä lisäksi.

Ja ihan oikeasti, kun lapsi on (yö)kylässä - tai muuten sinun vastuullasi - niin ruoan pyytäminen ei ole kerjäämistä jos emäntä ei sitä oma-aloitteisesti ymmärrä tarpeeksi antaa. Omenan pyytäminen ei ole kerjäämistä, jonkun jälkiruoan tai karkin pyytämisen voisin ymmärtää kerjäämiseksi.

Samoin ymmärtäisin kerjäämiseksi, jos olisi teillä vain käymässä, asuisi naapurissa ja pyytäisi silloin jotain ruokaa. Meiltä tosin saa kaikki pidempään tai lyhemmän aikaa kylässä olevat lapset juomaa ja ruokaa.

Ei mikään ihme että lähti, lähtisin minäkin jos en saisi tarpeeksi ruokaa ja olisi nälkä...

Vierailija
13/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei ollut tiedossa tuon tytön vierailu etukäteen, makaronilaatikko oli listalla ja se sai niin olla.

Yksi pannari ei meillä riitä, sen syö jo oma perhe, siksi ihan hyvä tehdä vieraalle oma. Pakastan sille loput.. ap.

vaikka lihaperunasoselaatikkoa, ja kaikille pannarin siitä gluteiinittomasta jauhosta?

Niin mä tekisin jos tulisi keliaakikko kylään, enkä alkaisi vääntämään erikseen kaksia ruokia koko aikaa.

Vierailija
14/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että juuri tuota mietinkin, että jos on kyse siitä että koko ajan pitää olla vailla jotain niin olisin saattanut kieltäytyä antamasta omenaa. Tai ainakin olisin kysynyt että miten voi olla nälkä kun söi noin ison annoksen tms. Nälässä on kurja olla, mutta toisaalta taas kerjääminen ja jatkuva vailla oleminen/syöminen on ärsyttävää. Sinä varmaankin tiedät tilanteen parhaiten ja olet toiminut sen mukaan.

Vierailija
15/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se välttämättä riitä lapselle, olisi ihan hyvin voinut antaa vielä omenan tai muita hedelmiä lisäksi.

Ja ihan oikeasti, kun lapsi on (yö)kylässä - tai muuten sinun vastuullasi - niin ruoan pyytäminen ei ole kerjäämistä jos emäntä ei sitä oma-aloitteisesti ymmärrä tarpeeksi antaa. Omenan pyytäminen ei ole kerjäämistä, jonkun jälkiruoan tai karkin pyytämisen voisin ymmärtää kerjäämiseksi.

Samoin ymmärtäisin kerjäämiseksi, jos olisi teillä vain käymässä, asuisi naapurissa ja pyytäisi silloin jotain ruokaa. Meiltä tosin saa kaikki pidempään tai lyhemmän aikaa kylässä olevat lapset juomaa ja ruokaa.

Ei mikään ihme että lähti, lähtisin minäkin jos en saisi tarpeeksi ruokaa ja olisi nälkä...

Vierailija
16/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei varmaan tykännyt sun laatikosta.

Olit kuitenkin kiltti, kun teit hänelle erillistä ruokaa.

Itse en tuohon suostuisi, enkä jaksaisi edes vääntää erikseen jollekkin vieraalle kersalle ruokaa.

Meille ei olisi tulemista kun omilla eväillä.

Musta lapsen äiti aika moukka, kun laittoi lapsen teille tyhjin käsin.

Mun lapsen kaverilla laktoositon ruokavalio ja en kyllä hänelle mitään erikseen osta, kun saattaa tupsahtaa ihan yllättäen.

Itse otan yökylään lapsia, joiden suhteen ei tarvitse nähdä suhteetonta vaivaa.

Tyrmistyttävää oli se, että lapsen piti lähteä kotiin, kun eoi saanut omenaa.

Itse vieras suuttui kun ei saanut sitä omenaa, sitten kantikat paukkuen lähti ja soitti äidilleen.

Minusta tuo käytös kyllä on todella erikoista 12v tytöltä. ap

Vierailija
17/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö nyt ymmärrä, että hänellä oli NÄLKÄ ja lähti sen vuoksi pois?

Ja kehtaat vielä täällä märehtiä asiaa. Ei voi olla totta...

Vierailija
18/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ehdottomasti kieltänyt omien lasten kylässä kerjäämisen. Jos tarjotaan, otetaan ja ollaan tyytyväisiä siihen mitä saa. ap

Etenkin, jos lapsi on yökylässä, olen oikein tyytyväinen, jos tämä osaa itse ilmaista, jos jokin asia ei ole kunnossa (liian kylmä peitto, nälkä, jano tms.), koska turhahan se lapsenkaan on kärsiä siitä, ettei isäntäväki tiedä, ettei kaikki ole hyvin.

Tyhjänpäiväistä marinaa en siedä, enkä kiittämättömyyttä, mutta omien tarpeiden ilmaiseminen on vain tervettä. (Jatkuvasti marisevaa lasta sitten ei tarvitse uudelleen kutsua...)

Vierailija
19/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysyin omalta tytöltä kuinka paljon vieraan kotona oikeen saa ruokaa, siellä ei todellakaan syödä jatkuvasti. Välipaloja ei ole ollenkaan ja jos tyttäreni on heillä kylässä, ei tuo vieras koskaan kysele ruokaa, syö sen mitä tarjotaan.

Joskus omani on ollut heillä 6 tuntia ilman mitään suuhunpantavaa.

En keksi muuta, kuin sen että vieras koettaa käyttää meitä hyväkseen.

Meillä kun saavat usein leipoa ja tehdä keittiössä kaikkea kivaa. Nyt kun sitten se ei onnistunut, otti ja suuttui.

Viimeksi kun leipoivat, kaveri piti huolen että vei mennessään puolet siitä mitä tekivät.

Erikseen vielä mainitsi asiasta, että varmaan saa "omansa".

Enpä oikeen ymmärrä, leipoivat vielä tavallisista jauhoista! Eihän vieraan kuuluisi saada sitä syödä. EKlle ne piti viedä? ap

Etkö nyt ymmärrä, että hänellä oli NÄLKÄ ja lähti sen vuoksi pois?

Ja kehtaat vielä täällä märehtiä asiaa. Ei voi olla totta...

Vierailija
20/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, et todellakaan ollut huono emäntä ja tuossa kuulostaisi olevan ihan tarpeeksi ruokaa.