onko epäkohteliasta tai huonoa käytöstä, jos
sanoo suoraan, ettei pidä eläimistä ja ei kiinnosta toisen tarinat heidän karvaturristaan?
vai pitääkö sitkeästi vain kuunnella ja kuunnella?
Kommentit (7)
sen ansainnut ja toi on tasan tarkkaan just niitä tilanteita.
Kai sitä nyt voi vähän kuunnella vaikka pitsin nypläämisestä (tyyyylsää), jos toinen siinä asioistaan juttelee. Tuon tason jyrkkyys on lapsellista käytöstä, voisi vähän ajatella toisenkin tunteita. Mieti joku itsellesi tärkeä asia ja miltä se tuntuu, kun sulle sanotaan että joo ei kiinnosta kuunnella, ole hiljaa.
en itsekään pidä kun kaveri saarnaa turreistaan, mutta kuuntelen koska se on sille tärkeää. Eli äläpä mene horisemaan ettei kiinnosta. Käytöstä!
on keskustelun toisen osapuolen mielestä tosi mielenkiintoista, niin voit harkita asiasta huomauttamista. Helpompaa ehkä kuitenkin ohjata keskustelu johonkin muuhun aiheeseen, joka mahdollisesti kiinnostaisi molempia. Ja jos on jotain akuuttia toisella mielen päällä, niin on se ihan kohteliasta kuunnellakin joskus. Varsinkin jos on hyvä ystävä.
Mua ei kiinnosta muiden tarinat niiden elukoista, kakaroista tai puutarhoista, mutta joskus niitäkin on vain kuunneltava, koska haluan, että joku kuuntelee, kun mä puhun omista kakaroistani ja puutarhasta. Ja joskus siitä elukastakin, kun sen aika perheessämme koittaa.
että sinulle sanotaan suoraan, että juttusi eivät kiinnosta. Olisiko helppo jatkaa keskustelua?
Sinuna ennemmin yrittäisin ohjailla keskustelua sellaiseen suuntaan, että molemmat voivat osallistua keskusteluun. Tai jos tuo juttu eläimistä jatkuu niin todeta esimerkiksi, että "niin, minulla ei ole tästä oikein mitään mielipidettä kun en harrasta tätä asiaa" tms.
Hymyily, myötäily ja nyökkäily, vaikka se kohteliasta onkin voi kannustaa toista osapuolta jatkamaan juttua maailman tappiin asti. Sinun siis pitää mielestäni kuunnella kohteliaasti vähän aikaa mutta ei mitään puolen tunnin monologia.
Omasta mielestäni sellainen tilanne on vaikea, jossa huomaan, että toista ei kiinnosta juttuni, mutta hän selvästi kuuntelee vain kohteliaisuuden vuoksi. On todella vaikea vaihtaa aihetta häntä kiinnostavaan aiheeseen tai ylipäätään tietää, kuinka kannattaisi toimia, jos toinen ei anna mitään vinkkiä mitä haluaisi puhua.
Ainoa mitä voi huomauttaa väliin, on vaikka todeta ettei itse ole ollenkaan koiraihmisiä, mutta ompa kiva että sulla on noin mukava harrastus.
Ystävyys on kiinnostusta toiseen ihmiseen, ei siihen koira-asiaan.
pitää
Ei muakaan kiinnosta muiden pitkät horinat harrastuksista tai jälkikasvusta. Mutta kuuntelen sujuvasti. Ei ne munkaan jutut mitään maailman mielenkiintoisimpia ole.