Aivan käsittämätöntä, miten näin kesäisin ihmiset
antavat lastensa möykätä pihoilla myöhään. Kaikilla kun ei ole mitään lomaa, niin herätys on aikaisin. Ikävää, kun on pidettävä makuuhuoneen ikkuna suljettuna kun hiki virtaa helteellä (meillä on hirvittävän kuuma!). Itseäni opastettiin lapsena näissä asioissa..että hiljaisuus koskee myös piha-alueita ja myös siitä, että sunnuntaisin perheet haluavat ehkä nukkua pitkään ja oven taakse mennään rimputtamaan vasta puolen päivän jälkeen.
Missä ovat käytöstavat nykyään? Miksei pennuille opeteta niitä?? Meidänkin pihoilla nuo möykkäävät apinat on jo jotain yli 10-vuotiaita esiteinejä.
Kommentit (25)
Itse ainakin noudatmamme sitä periaatetta, että lapset eivät mene ulos aamuisin ennen klo 10 ja illalla klo 22 olisi oltava suht hiljaista ulkona. Meillä lapset menevätkin nukkumaan n. klo 21. Poikkeuksia toki ovat juhlat ja muut satunnaiset tilaisuudet, mutta kyllä meitäkin on muutaman kerran ottanut päähän kun olisi kiva istua kesäiltaa omalla pihalla viiniä siemaillen, niin naapurin pihalla on järjetön möykkä.
Päivällä meteli on ok, yöllä ei.
Ei kyllä mahdu minun ajatusmaailmaani...
Toimiiko sama ajatusmaailma muiden ihmisten kohdalla siis, jos sinulla on töitä ja muilla lomaa niin muut saavat vapaasti häiritä untasi? Vai oletko lainkaan töissä?
Siis minun pitäisi käyttää korvatulppia, että muut saavat möykätä rauhassa pihoilla yöaikaan? Ap
Jos kesään kuuluva lisääntynyt äänten määrä on merkittävä ongelma, niin kyllä. Kesä ja loma on kuitenkin varsin lyhyt ajanjakso.
Toimiiko sama ajatusmaailma muiden ihmisten kohdalla siis, jos sinulla on töitä ja muilla lomaa niin muut saavat vapaasti häiritä untasi?
Kyllä. Ajattelen niin, että suon ihmisille oikeuden pitää joskus ääntä, kun itsekin sitä joskus teen. Minua eivät häiritse kerrostalon normaalit äänet, eivät edes satunnaiset juhlat yläkerrassa, kun ei se kuitenkaan ole jokapäiväistä vaan silloin tällöin tapahtuvaa. Ei siis mitään häiriköintiä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Mutta täytyy todeta, että kun nukun, minua ei saa kovin helposti hereille.
Monesti ukonilmat menevät minulta täysin ohi; aamulla joku vain kertoo, että oli mahtava jytke viime yönä. Minä vain nukun ja nukun enkä tiedä mistään mitään. :)
Ajattelen lähinnä sellaista normaalia kesäistä meininkiä, että joskus yöllä mopot pärisevät ja ihmisiä on liikkeellä ja heidän ääniään kuuluu. Varsinainen voimakas karjuminen ja örveltäminen on sitten asia erikseen, eikä sellaista ole hyvä seurata muutenkaan – sen paremmin kesällä kuin talvella. Mutta tietynlainen lisääntynyt toimeliaisuus mielestäni kuuluu kesäyön tunnelmaan.
Naapurien pienetkin lapset, siis jopa sellaiset, jotka kulkevat vaipassa, ovat ulkona kesäaikaan vielä klo 22-23! Vanhempia ei tietenkään näy missään. Meillä on yläkoululaisetkin jo nukkumassa tuohon aikaan.
Aina on jotain melua, jos ei muuta, niin liikenne sellaista. Ei sinun herkkäunisuutesi takia maailma hiljene. Toisaalta jos jotain liian meluisaa tapahtuu, niin senkun soitat poliisit, älä täällä itke hyvä mies!