Kierukka - kuinka paljon laittaminen sattuu?
Mulle on tarkoitus nyt syksyllä laittaa elämäni ensimmäinen kierukka. Keskustelin asiasta erään ystäväni kanssa, joka kehotti valmistautumaan samanlaisiin tuskiin kuin synnytyksessä; tekee kuulemma ihan äärettömän kipeää. Olin aika hölmistynyt koska en ollut tullut ajatelleeksi että se sattuisi -enkä ollut koskaan aiemmin kuullut niin kerrottavan.
Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko tosiaan niin että olen menossa vapaaehtoisesti lahtipenkkiin?
Kommentit (19)
Helppo toimenpide, tuntui lähinnä papa-kokeen kaltaiselta. Otin ohjeiden mukaiset esilääkitykset kipulääkkeitä. Olen synnyttänyt kaksi lasta, joista viimeisin 4 kk ennen kierukan laittoa.
Sain kierukan ilmaiseksi, kun Turussa on (tai oli silloin ainakin) sellainen käytäntö että elokuun aikana laitetaan x määrä kierukoita ilmaiseksi opetustilanteena.
Eli jos suostuu siihen että opiskelija laittaa sen, ja huoneessa on muitakin opiskelijoita, sen saa ilmaiseksi=)
No, "mun" lääkäri (mies) oli todella hyvä.
Ehkä tilannetta auttoi kun opettaja selosti koko ajan mitä tehsä, niin olin koko ajan itsekin varautunut.
Siinä oli hoitajakin joka piti minua kädestä =D
Kerran nipisti hiukan, ja sitten se oli ohi.
Ei ollut mitään kipua jälkeenpäin, ihan vähän vuotoa.
Mikäli olet alateitse synnyttänyt ei kierukan laitto satu juuri lainkaan.
Mikäli olet sektiolla synnyttänyt laitto todennäköisesti sattuu vähän. Kohdunkaulassa kuiten tapahtuu jo paljon hormonaalisia muutoksia raskauden aikana, mikä vaikuttaa siihen, että kanava on avoimempi.
Mikä et ole synnyttänyt niin varaudu siihen, että laitto sattuu! Hyvin harvoin kierukkaa synnyttämättömille juuri tämän takia laitetaan.
Emättimen koolla ei ole tuontaivaallista merkitystä kierukan laitossa. Kipu tulee kohdun kaulasta, jonka läpi kierukka täytyy viedä kohtu onteloon. Ei sitä kierukkaa sinne tuosta vaan tungeta vaan yleensä ensiksi otetaan dilataattori, tämän jälkeen pitää ottaa sondimitta ja vasta sen jälkeen asetetaan kierukka omalle paikalleen.
Googlen kuvahausta voi hakea sanan CERVIX niin ymmärrätte hieman enemmän anatomiaa.
Mutta en sanoisi että sattui. Tyttäreni on syntynyt sektiolla, joten alatiesynnytystä en ole kokenut. Gynekologi oli tosi hyvä ja meni nopeasti, minulla oli juuri silloin runsaat kuukautiset. Olivat sitten viimeiset sellaiset runsaat. Gynetuoli kyllä näytti jälkeenpäin siltä kun joku olisi siihen tapettu. Se laitettiin syksyllä 09, ja on vielä siellä ja toimii hyvin. Kuukautisia ei ole enää.
Ja kyllä se sattui sen verran, että huutokin pääsi, vaikka yleensä kestän kivun kuin kivun huutamatta. Mutta oli myös nopeasti ohi, koska laittaja mitä ilmeisimmin osasi asiansa. En saanut etukäteen neuvoa ottaa kipulääkkeitä, joten ihan ilman mitään lääkitystä tuo toimenpide tehtiin. Olin kierukkaan erittäin tyytyväinen, joten kyllä se lyhytkestoinen kipu kuitenkin kannatti kärsiä.
Mm. pahasti mädäntyneen hampaan poraaminen sattui enemmän kuin tuo kierukan laitto (puudutusaine ei vaikuttanut hermoon, koska se oli mädäntynyt). Lisäksi tilanne kesti paljon kauemmin, joten kokonaisuutena oli PALJON kauheampi kokemus. Mutta siitäkin selvisin lopulta.
en ole synnyttänyt. ensimmäisllä kerralla huusin, toisella itkin. kolmatta ei tule ilman puudutusta.
enkä ole todellakaan kovin kipuherkkä.
Eka kerralla sattui korkeintaan sen verran kuin sääsken pistäminen, eli juuri ja juuri tunsin asian.
Toisella kertaa kävi kyllä TOSI kipeää, mutta sitä kipua kesti arviolta 40 sekuntia, siis alle minuutti joka tapauksessa. Että kyllä sekin menettelee, kun tietää, että seuraavan kerran vasta 5v päästä :D
Kannattaa ottaa ennen lääkärille lähtöä vaikka Burana + Panadol, koska ekan kierukan laittamisen jälkeen on usein aika kovaakin jomotusta alamahalla sen päivän, kun kierukka laitetaan. Ja varaa side myös mukaan, vuotoa on alussa jonkun verran.
Olin kipeä koko sen illan, ikään kuin supisteli, ja vielä vähän myöhemminkin. Mutta ei kaikilla satu - niin paljon tai ei ollenkaan. JA kaiken kaikkiaan olen ollut niin tyytyväinen tähän, että kannattai kärsiäkin (kohta vuoden on ollut).
Mulle (synnyttämätön nainen, jonka alakerta on gynen mukaan pienehkö) se teki tosi kipeetä. Huusin ja kiroilin, mutta toimenpide ei kestänyt kauan. Särkylääkettä kannattaa ottaa etukäteen ja ihan reilusti.
En kuitenkaan usko, että se on synnytyksen verrattuna mikään kova kipu, etenkään lyhytkestoisuutensa takia. Kyllä sen kestää.
ei se sattunut, mutta itse ajatus kohdunkaulan venyttämisestä ällötti.
Tosin minulla ei synnytyskipujakaan ollut. Enkä edes tiedä, mitä ovat kuukautiskivut. Ehkä se korreloi asian kanssa?
Epämukava toimenpide, mutta nopeasti ohi. Mua neuvottiin ottamaan särkylääkettä ennen toimenpidettä. Otinkin kaksi panadolia noin puoli tuntia ennen lekurille lähtöä, kai siitä sitten oli apua, kun mun mielestä ei ollut paha. Hetken kirpaisi, mut ei sitä voinu synnytykseen verrata millään tavoin. Ja tosiaan, koko hommaan meni viitisen minuuttia, kirpein kohta kesti alle minuutin.
Mulle osui kohdalle joku amatööri, jolla asian suorittaminen kesti ja kesti. Kiipeilin jo lopulta suunnilleen seinille, kun yritin vaan alta pois sitä kipua. Vertailuna mainittakoon, että olen synnyttänyt kahdesti ilman kivunlievitystä, eikä se ollut niin kamalaa kuin kierukan laitto. huh.
SATTUI vaikka oli kohdunkaulan puudutus. Ei onneksi kestänyt kovin kauaa, mutta se tuntui niin tuskaiselta, että oli todella vaikeaa olla paikoillaan.
Lisäksi säikähdin tuota kohdunkaulanpuudutusta, se valautti mut ihan veltoks. Jaloista ja käsistä hävis kaikki voimat ja tunto ja verenpaine laski. Lääkärikin pomppas tuoliltaa puristelemaan mun käsiä nyrkkiin. Olen herkkis.
Mulle osui kohdalle joku amatööri, jolla asian suorittaminen kesti ja kesti. Kiipeilin jo lopulta suunnilleen seinille, kun yritin vaan alta pois sitä kipua. Vertailuna mainittakoon, että olen synnyttänyt kahdesti ilman kivunlievitystä, eikä se ollut niin kamalaa kuin kierukan laitto. huh.
Minäkin olen synnyttäny ilman kivunlievitystä, mut kierukan laitto oli siihen verrattuna ihan simppeli juttu. Tietty lääkäreissäkin on eroja. Ota ap särkylääkettä ennen toimenpidettä, ja koita rentoutua. Silloin sujuu helpommin.
Lääkärillä meinasi usko loppua, sillä minä en ole synnyttänyt "oikeasti", vaan minut on leikattu. Siksi kohdunsuu ei ole venynyt kunnolla kertaakaan.
Sattui, mutta sitä kesti vain hetken.
Minulla on matala kipukynnys, joten kestät kyllä.
Ja jos jostain syystä käykin niin ettei tee kamalan kipeää niin se on sitten juhlan paikka :)
Etukäteislääkitys ja side mukaan otetaan ilman muuta ;)
Kiitos teille!
Ap
ihan vaan nipisti. Olen synnyttänyt kaksi lasta. Ei mitään vuotoa sen laittamisen jälkeen. Kannattaa kuitenkin ottaa se burana ja olla vaan mahdollisimman rentona operaation ajan, miettimättä sitä, kuinka paljon tulee sattumaan.