Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaunein tietämäsi sukunimi?

Vierailija
05.07.2012 |

Olen vaihtamassa sukunimeä avioeron vuoksi. En halua ottaa takaisin tyttönimeäni, joten ehdottakaa kauniita vaihtoehtoja uudeksi nimekseni.

Kriteerit: ei ääkkösiä tai nimeä jota tarvitsee tavata jatkuvasti. Ei mielellään nen-päätteinen, eikä kaikkein yleisin, mutta todella harvinaistakaan en halua. Pidän ruotsinkielisistä nimistä paljon.

Kiitos avustanne AV!

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukunimen, joka esiintyy lähisuvussasi (olisko kaukaisin nimi tyyliin isoäidin tyttönimi) tai sitten keksiä kokonaan uuden. Ihan mitä tahansa sukunimeä et voi ottaa, koska kaikki sukunimet on suojattuja.

Vierailija
2/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ottaa MITÄÄN jo käytössä olevaa sukunimeä, ellei se löydy kahden sukupolven päästä omasta suvustasi. Et siis voi ryhtyä noin vain Virtaseksikaan, vaikka se onkin tavissukunimi. Sellainen kuin "suojattu nimi" on vanha käsite ajalta, jolloin suomennettiin ruotsinkielisiä sukunimiä. Eli nyt on laki, jonka mukaan voit ottaa uudeksi sukunimeksesi vain sellaisen, joka ei ole kellään muulla käytössä (itse keksimäsi) tai joka on ollut kauan sitten (en muista tarkkaa vuosimäärää) käytössä, mutta kaikki nimen kantajat ovat jo kuolleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jotain siihen perään. Ihan mitä vaan, mielikuvitus on rajana, ja ootte niiin fiininä.

Vierailija
4/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susi on aikas kiva kanssa:)

Vierailija
5/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humulinnaa.

Vierailija
6/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että en voi ottaa ihan mitä tahansa nimeä, siksi rajasinkin toiveillani pois todella harvinaiset nimet. Kuitenkaan KAIKKI sukunimet eivät ole suojattuja, vaan vain osa. Eli suojattuja sukunimiä ei tarvitse ehdottaa.

Valitettavasti lähisuvussani ei ole sopivia nimiä tarjolla, joten siksi kuulisin mielelläni ehdotuksia.

T:ap

Vierailija
7/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että en voi ottaa ihan mitä tahansa nimeä, siksi rajasinkin toiveillani pois todella harvinaiset nimet. Kuitenkaan KAIKKI sukunimet eivät ole suojattuja, vaan vain osa. Eli suojattuja sukunimiä ei tarvitse ehdottaa.

Valitettavasti lähisuvussani ei ole sopivia nimiä tarjolla, joten siksi kuulisin mielelläni ehdotuksia.

KAIKKI sukunimet on suojattuja Virtasesta Von Zweygberkiin.

Vierailija
8/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin alat elää siinä käsityksessä, että mikä vaan vastaan tuleva kivalta tuntuva nimi käy:

http://www.genealogia.fi/nimet/nimi0694s.htm

Vierailija
9/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutustunut nimilakiin ja tiedän käytännön. Tulkintasi nimilaista on vajavainen, joten muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Aion kuitenkin hakea uutta sukunimeä ja kaipaisin edelleen ehdotuksia siihen.

Vierailija
10/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän ruotsinkielisistä nimistä paljon.

Miksi? Ja miksi haluaisit senllaisen, kun oletettavasti olet suomenkielinen?

Vierailija
11/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et suvustasi löydä mieleistä, niin keksi uusi nimi. Se pitää myös perustella nimilautakunnalle, miksi haluat juuri sen nimen (jonka olet keksinyt).

Kokemusta on, kun vaihdoimme perheemme sukunimen 6 vuotta sitten. Nimi on täysin uusi, koska emme halunneet kummankaan suvusta nimeä perheellemme.

Vierailija
12/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainausmerkit tekstisi lainauksesta jäivät pois, sorry.

Vierailija
13/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilöllä voi olla ruotsinkielinen sukunimi, ei se edellytä että olisi kaksikielisestä perheestä. Ruotsinkielinen sukunimi ei ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia, mutta useat ruotsinkieliset nimet ovat soinnukkaampia kuin suomenkieliset. Joten jos asia häiritsee sinua, niin voithan ehdotella minulle kauniita suomenkielisiä nimiä. Kuulisin niistä miellelläni.

Vierailija
14/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutustunut nimilakiin ja tiedän käytännön. Tulkintasi nimilaista on vajavainen, joten muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Aion kuitenkin hakea uutta sukunimeä ja kaipaisin edelleen ehdotuksia siihen.

Et tiedä käytäntöä, jos luulet että jotain suojattuja (erikoisemmat) ja suojaamattomia (korhoset ja lahtiset jne.) sukunimiä on olemassa. ET VOI ottaa mitään jo käytössä olevaa sukunimeä, ellei se ole omasta suvustasi kahden sukupolven päästä enintään. Näin on näreet.

Vierailija
15/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytössä väestörekisterin mukaan 11 henkilöllä.

Vierailija
16/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoinen lähtökohta nimenvalinnalle. En haluaisi itse sellaista nimeä, joka ei merkitse itselleni mitään. En ottaisi nimeä kauneuden vuoksi. Mutta ehkä olen jäävi sanomaan, koska nykyinen nimeni on kaunis.

Olen itse ollut sukunimistön kanssa tekemisissä ja jos jätetään pois Virtaset ja Lahtiset niin monilla nimillä on historia eli monen nimen kohdalla tulee myös mukana se, mistä on lähtöisin. Otetuissa nimissä ei ole tuota. Varsinkin karjalaiset tuntuvat olevan ylpeitä nimistään, joista monista tietää, että ovat sieltä.

Vierailija
17/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän nimestä. Pidän vedestä, merestä, järvestä.

Virta vie, virta tuo.

Virtanen....

Kuvastaa myös energiaa

Vierailija
18/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jotain siihen perään. Ihan mitä vaan, mielikuvitus on rajana, ja ootte niiin fiininä.

Vierailija
19/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt viitsi kertoa sitä nimeä, mutta nimi on luontoon liittyvä.

Vierailija
20/79 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vaihtoehtoisesti omasta suvustasi nimen suoraan alenevasti viidenteen sukupolveen asti. Joten jos haluat ruotsinkielisen nimen, niin silloinhan sinun pitäisi ottaa sanakirja käteen ja keksiä sieltä. Tai vaihtoehtoisesti vanha ruotsinkielinen nimi, joka ei ole ollut käytössä pitkään aikaan (en muista, oliko se 50 vai 100 vuotta).

Täältä av:lta on paha kysyä itsekeksittyjä nimiä, koska sen voi kuka tahansa napata itselleen jos vain on sinua nopeampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi