Mitä yskänlääkettä voi käyttää??
Hei auttakaa kanssaodottajat kun nuo lääkärit näyttävät olevan ihan sekaisin... Mitä yskänlääkettä voi käyttää raskauden aikana? Sain kahdelta eri lääkäriltä kahta eri yskänlääkettä, joita he sanoivat, että voi käyttää jos on raskaana. Nyt kun itse luin nuo tuoteselosteet, niin niissä sanotaan, että käyttö on kielletty raskauden aikana. Eikö uskomatonta! Ja nuo yskänlääkkeet siis Silomat ja Toclase Expectorant
Kommentit (8)
Itse en myöskään mitään yskänlääkkeitä ole uskaltanut ottaa, koska kaikkien tuoteselosteessa kielletään ne raskaana olevilta ja tuntuu ettei varmaa tietoa niiden riskeistä sikiölle ole. Parempi siis kärsiä kuin katua.... Kotikonsteina olen käyttänyt höyryhengitystä, välttänyt maitotuotteita ja sitrushedelmiä ja suklaata (lisäävät liman muodostumista), korottanut sängyn päätyä ja yöllisiin yskänpuuskiin imeskellyt ihan tavallisia kaupan kurkkupastilleja. Nyt on alkanut helpottaa, mutta kyllä sitä yli kuukauden päivät kestikin.
sitä ainakin oma neuvolatäti sanoi et voi ottaa. mut apteekista sanottiin että mitään ei suositella. ite otin pari kertaa teelusikallisen yrttiviinaa niin neuvolantäti oli melkein passittamassa hoitoon!
Yskänlääkkeiden tieteellisesti todettu teho on lumelääkkeen luokkaa, valitettavasti.. Raskauden aikana voi lyhyen aikaa käyttää toisesta raskauskolmannekselta alkaen, tilanteen niin vaatiessa es resilaria käsikaupasta, tai sitten reseptillä saatavista cocillanaa taikka redolcompia. Niidenkin selosteissa voidaan käyttö kieltää, mutta näitä lääkkeitä on käytetty 2.:lla ja 3.:lla kolmanneksella paljonkin, eikä ole ilmennyt haittoja. Mutta siis, kuten joku jo sanoikin, yskä lähtee vain yskimällä :)
Itse sain Panacod-reseptin neuvolalääkäriltä, kun yskä oli sitkeässä ja valvotti aina öisin. Särkylääke näyttää ko. lääke olevan, mutta siinä oleva kodeiini kuulemma auttaa yskään. Ja se tepsi. Otin vaan puolikkaita tabletteja eikä tarvinnut kuin kolme kokonaista tablettia käyttää, niin yskä oli poissa. :-)
Sonnette & hippu 38+1
kun yskä oli tosi " limainen" , ja Kvilla on limaa irrottavaa yskänlääkettä ( ja hyvänmakuista!). Pakkaus selosteessa lukee että ei ole todettu vahingoittavan sikiötä, joten huoletta sitä otin parin-kolmen päivän ajan...
jota lääkäri määräsi ja neuvolastakin sanottiin, että voi käyttää eli Toclasea. Mulla oli niin hirveä yskä etten saanut nukuttua (eikä kukaan muukaan meidän talossa) varmaan viikkoon enkä enää jaksanut. Lopetin käytön muutaman päivän päästä (muutenkin otin vaan mahdollisimman harvoin) kun mietin että jos vauvalle sittenkin tulee vaurioita. Sittenpä sainkin ihanan vaivan kun kylkivälilihakset revähti kovan yskimisen seurauksena.
Sitten sai nukkumisen ja lähes kaiken muunkin tekemisen unohtaa moneksi päiväksi, varsinkin yskiminen otti sairaan kipeää. Paraneminen tuntuu kestävän viikkoja... Toivottavasti ei tarvi vielä hetkeen lähteä synnyttämään (rv 34+)!
Kuulostaa hullulta ohjeelta ja minäkin vähän epäilin, mutta teho oli loistava.
Terkkari opasti terveyskeskuksessa: apteekista suolaliuosta, laita nenään niin pitkään että suolaliuos tulee nieluun. Niistä ja oksenna limaa pois. Sit lisäksi höyryhengityksenä Vickiä. Olin yskinyt 2 viikkoa ja olis aivan loppu... yskä meni kahdessa päivässä ohi, ja eka liman oksennuksen jälkeen nukuin jo hyvän yön.
Halpa ja helppo konsti, suosittelen. Terkkarin mukaan se on nenän kautta tuleva lima joka yskittää, nyt uskon että näin oli.
Minulla oli juuri todella hirveä yskä noin kaksi viikkoa. Kävin lääkäreillä muutamaan otteeseen ja aina sanoivat ettei raskaana oleville ole yskänlääkettä. Viimeisen kerran kun menin päivystykseen kun oksensin jo limaa yskänpuuskissani niin antoi reseptin, mutta sanoi että " tämä on kyllä kielletty raskaana oleville, että ehkä eivät meinaa apteekissa myydä sitä sinulle, mutta sano sitten että lääkäri määräsi" . Hän soitti synnärille tai jonnekin ja tarkistivat raskausviikkoni ja määräsivät sitä, nyt en voi tarkistaa mikä sen nimi olikaan. Mutta en sitten kuitenkaan hakenut sitä koska tuo lääkärin selitys oli niin hassua.
Ostin henkilökohtaisen ilmankostuttimen, mikä osoittautui parhaaksi lääkkeeksi minulle.
Metrossa luin joku aamu tällä viikolla että yskänlääkkeet saattavat jopa hidastaa paranemista koska ehkäisevät yskintää. Että yskä lähtee vain yskimällä.
Tsemppiä sinulle, todellakin tiedän kuinka kauheeta se voi olla! Mutta kyllä se lopulta menee ohi...