Millaisia ovat ala- ja yläluokkaiset nimet? Täällä kun puhutaan
näistä luokkaeroista tuossa yhdessä ketjussa, niin miten nämä luokkaerot heijastuvat nimiin?
Ja onko Suomessa ylipäätään ala-ja yläluokkaisia ihmisiä kuten esim. Briteissä?
Kommentit (27)
Jos suvussa on ollut akateemisesti koulutettuja, sukunimellä varustettuja henkilöitä jo muutaman vuosisadan ajan, niin suvun voidaan sanoa kuuluvan vanhaan sivistyneistöön.
Vanhoja rahasukuja on myös, kuten esim. Julinit, Wihurit ja Ehrnroothit.
Kyllä Suomi on luokkayhteiskunta, on pomot ja duunarit. Köyhiä ja syrjäytyneitä on yhä enemmän, jo useammassa polvessa. Keskiluokka supistuu hitaasti mutta avrmasti.
Erityisesti mä rakastan noista alla olevista nimistä Loimu-Lobeliaa! :D
Meidän lapsilla on suomalaiskansalliset nimet. Mun vanhemmat oli omissa suvuissaan ensimmäiset ylioppilaat, mieheni taas isän puolen suvun ensimmäinen ylioppilas.
suomalaiskansallisia nimiä: Eero, Lauri, Toivo, Leo, Aino, Maria...
Joukkoon voitaneen laskea myös koulutetut humanistit, jotka antavat lapsilleen luontonimiä tyyliin Kyynel-Urpu, Kivi-Kuutti ja Loimu-Lobelia.
Alaluokkaiset antavat lapsilleen "hienoja" nimiä tai muotinimiä. Sieltä ne Lumia-Jessicat, Olivia Jacquelinet ja Nico-Yampat ovat lähtöisin.
Eihän Suomessa ihan tuollaista luokkajakoa ole kuin Briteissä, mutta kyllä selviä eroja kuitenkin. Ehkä erot tulevat pikemmin maaseudun ja pk-seudun eroista...
ja voin näin kertoa esimerkkejä alaluokkalaisista etunimistä:
Mikko ja Maiju,
Sanni ja Topias,
Ville ja Valtteri,
Linda, Jonna, Markus ja Anni,
Tuuli, Nuppu ja Aarni
Viola,
Krista ja VeeraJoku yläluokkainen varmaan voi kertoa esimerkkejä heidän luokkansa etunimistä.
Mä laitan lisää alaluokkaisia nimiä
Lauri ja Vilma
Josefiina Elina
Heikki ja Aleksi
Aino, Anni ja Aune
Matti, Frans, Oskar
Kertokaa te mitä on yläluokkaiset nimet!
Ruotsinkielinen versio nimestä on Patrik.
Mun pojan nimi ja sukunimi on ruotsinkielinen, ollaan kaksikielinen perhe :)
ei se nimi kerro yhtään mitään. tunnen ihmisiä ylä- ja alaluokista ja ihan samanlaisia nimiä löytyy molemmista luokista. on se kumma, kun pitää arvostella nimien perusteella ihmisiä. itse annoin lapsilleni sellaiset nimet, joista TYKKÄÄN!!
AINA kauheasti päätellä mitään.
Mihin Sebasitian kuuluu? MieIelestäni tavalisiin nimiin.
C:t ja K.t vaikea sanoa - oihinkin nimiin toinen toimii paremmin kuin toinen.
En voisi ajatella antavani lapselleni nimeä jolle on vain merkitystä ja joka vain ostataan lausua ja ymmärtää suomessa. Mutta tapansa kullakin...
briteissä tytölleni nimen catherine tai pojalleni Harry - kuulunko yläluokkaan?
ja voin näin kertoa esimerkkejä alaluokkalaisista etunimistä:
Mikko ja Maiju,
Sanni ja Topias,
Ville ja Valtteri,
Linda, Jonna, Markus ja Anni,
Tuuli, Nuppu ja Aarni
Viola,
Krista ja Veera
Joku yläluokkainen varmaan voi kertoa esimerkkejä heidän luokkansa etunimistä.