Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpa tarkkoja kriteerejä nykyisin työpaikkailmoituksissa!!

Vierailija
04.07.2012 |

Olen palailemassa äitiyslomalta töihin ja katsellut avoimia työpaikkoja. Tosi monessa ilmoituksessa odotetaan työnhakijan osaavan jo työn, esim. vakuutusyhtiön korvauskäsittelijän "Edellytämme, että sinulla on jo vankka kokemus henkilövahinkojen hoitamisesta." tai odotetaan että osataan jo valmiiksi käyttää jotain ohjelmaa.

Ymmärrän toki että toimistoalalla on työpaikat kortilla ja tuolla tyylillä karsitaan kätevästi hakemuksia ja niiden läpikäymiseen kuluvaa aikaa. Kurjaa vaan niiden työntekijöijen kannalta jotka haluaisivat uudenlaisiin työtehtäviin...

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työssäni teen yhteistyötä vakuutusyhtiön laskutuksen kanssa ja tosi paljon vaaditaan tietoa ja taitoa. Varmaan on sellainen työ, ettei sitä opi ihan vaan sivusta seuraamalla vaan vaaditaan tosi hyvä tieto-taito.

Monesti kuvitellaan että toimistosihteerin työ on tosi helppoa koneen näpyttelyä, mutta ei siihen kyllä kuka vaan voi hypätä kadulta.

Minusta on järkevää, että työpaikkailmoitus tehdään realistisesti, jolloin karsitaan juuri näitä, jotka kuvittelevat että työn oppii 2 viikon perehdytyksellä.

Onnea työnhakuun!

Vierailija
2/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut saman. Aina kun löytyy kiinnostava työpaikkailmoitus (tällä hetkellä teen tosi puuduttavaa työtä) niin sitten siellä lukee että pitäisi olla työkokemusta samasta työstä. Ja monesti tavallisiin toimistotöihinkin vaaditaan tradenomin koulutusta, eikä merkonomin papereilla tee mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ, jonka oppii tunnissa, vaatii 2-4 vuoden kokemuksen ja "vankan osaamisen". Pitää olla alan koulutus (tämä usein turha käytännön juttuja ajatellen), puhua viittä kieltä ja olla valmis tekemään töitä kellon ympäri koska tahansa. Työsuhde tietty määräaikainen ja palkka nippanappa yli tonnin. ;)

Pitäkää tunkkinne.

Vierailija
4/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että se johtuu siitä, että työpaikan 50+ ihmisille uuden ohjelman käytön oppiminen on suunnattoman vaikeaa.

Meille 30+ ja nuoremmille se ei ole mikään juttu. Jos koulutusta ylipäätään tarvitaan, niin siihen menee ohjelmasta riippuen 10 minuutista enintään muutamiin tunteihin.

Ärsyttää kun tätä ei ymmärretä.

Vierailija
5/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ, jonka oppii tunnissa, vaatii 2-4 vuoden kokemuksen ja "vankan osaamisen". Pitää olla alan koulutus (tämä usein turha käytännön juttuja ajatellen), puhua viittä kieltä ja olla valmis tekemään töitä kellon ympäri koska tahansa. Työsuhde tietty määräaikainen ja palkka nippanappa yli tonnin. ;) Pitäkää tunkkinne.

Vierailija
6/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla jo valmiina tiedossa joku harjoittelija/kesätyöntekijä/pomon tytär, jolla on tietty tutkintoyhdistelmä tai kokemus. Muodollisesti vaan pakko järjestää avoin haku, mutta minkäs voi kun kriteerit täyttikin juuri tuo vanha tuttu.

Esim. yhteen projektiin haettiin sekä nuorisotyön tietyn rahoittajan JA media-alan kokemusta... aika harvinainen yhdistelmä.

Vierailija
7/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aina naureskelemme niille kun joku paikka tulee vapaaksi. Paitsi että pitää olla paljon kokemusta just siitä täsmälleen samasta työstä, niihin listoihin pistetään välillä kaikkea aivan absurdiakin, siis tyyliin kielitaitoa jota oikeasti tehtävässä ei tarvita (englannilla pärjää erinomaisesti) tai kaikenlaisia lisälahjakkuuksia (hyvä jos ei laulutaitoa vaadita).

Oikeasti paikat täytetään meillä melkein aina headhunterien kautta, eivätkä ne valitut henkilöt täytä kaikkia kriteerejä. Selitys on että "kokonaisuus ratkaisi". Niiden ylitarkkojen kriteeristöjen tarkoitus on tehdä ylennystä haikaileville mahdollisille sisäisille hakijoille muka hienotunteisesti selväksi ettei todellakaan kannata vaivautua hakemaan.

En tiedä ovatko suuret johtajat tyytyväisiä rekrystrategiaansa ja luulevatko ettemme me näe sen läpi, mutta näin pikkupäällikkötasolta katseltuna tuo tuntuu vastenmieliseltä pelleilyltä.

Vierailija
8/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnkuva on kahvinkeitto niin ehkä sit.

Samoin minkä työohjelman käytön oppii 10 min tai max tunnissa? Epäilen ettei asia ole tältäkään osin ihan näin.

Työ, jonka oppii tunnissa, vaatii 2-4 vuoden kokemuksen ja "vankan osaamisen". Pitää olla alan koulutus (tämä usein turha käytännön juttuja ajatellen), puhua viittä kieltä ja olla valmis tekemään töitä kellon ympäri koska tahansa. Työsuhde tietty määräaikainen ja palkka nippanappa yli tonnin. ;) Pitäkää tunkkinne.

Vierailija
9/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen katsellut minäkin. Itsellä pankkialan kokemusta vaikka kuinka paljon, mutta mitta siihen työhön on tullut täyteen ja haluaisin jotain ihan muuta. Jos joku työpaikka on oikeasti kiinnostanut hakemuksista huolimatta niin olen laittanut hakemuksen mutta koskaan ei ole tullut edes haastatteluun pyyntöä.

Vierailija
10/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin minkä työohjelman käytön oppii 10 min tai max tunnissa? Epäilen ettei asia ole tältäkään osin ihan näin.

Ensinnäkin sanoin, että 10 minuutista enintään MUUTAMIIN tunteihin. Mutta jos nyt miettii vaikka mitä mä töissäni käytän/olen käyttänyt:

-puhelinvaihteen järjestelmä n. 10 min.

-eri nettisivujen päivitysjärjestelmät 5 min - 30 min.

-ajanvarausjärjestelmät n. 10 min

-laskustusjärjestelmä n. 15 min

-word kaikkinensa n. 2 h

-ecxel samoin

-power point, ehkä tunti (yritän siis näissä Office-paketin ohjelmissa muistella kauanko opettelin käyttöä kun alotin, arvioita tietysti)

-InDesign n. 4 h

-Photoshop n. 2 h

Nämä nyt tuli pikaisesti mieleen. Suuri osa ohjelmista toimii samalla logiikalla (esim. Office-paketti, Adoben ohjelmat) ja mun ikäiset ihmiset tajuaa sitä logiikkaa helposti.

Vierailija
11/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut saman. Aina kun löytyy kiinnostava työpaikkailmoitus (tällä hetkellä teen tosi puuduttavaa työtä) niin sitten siellä lukee että pitäisi olla työkokemusta samasta työstä. Ja monesti tavallisiin toimistotöihinkin vaaditaan tradenomin koulutusta, eikä merkonomin papereilla tee mitään.

Ainakin meidän virastoon sihteerin tai assarin paikoille palkataan mielumminmerkonomi tai korkeintaan tradenomikoulutuksen saanut. Silti niihin hakee maistereita, joita ainakaan mun pomo ei halua palkata, koska ne ei pysy noissa tehtävissä vaan vaihtaa "parempaan" heti, kun saa.

Vierailija
12/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että se johtuu siitä, että työpaikan 50+ ihmisille uuden ohjelman käytön oppiminen on suunnattoman vaikeaa. Meille 30+ ja nuoremmille se ei ole mikään juttu. Jos koulutusta ylipäätään tarvitaan, niin siihen menee ohjelmasta riippuen 10 minuutista enintään muutamiin tunteihin. Ärsyttää kun tätä ei ymmärretä.

Jos puhutaan jostain sähköpostiohjelmasta, niin kyllä näin varmaan onkin. Monella työpaikalla käytetään esimerkiksi Exceliä laajasti ja siitä pitää osata vaativampiakin ominaisuuksia (Pivot, makrot, VBA), joita ei kovin nopeasti opi.

Itse olen vakuutusalalla ja kompetenssini on muualla kuin tietokoneohjelmien käytössä. Tästä huolimatta olen joutunut käyttämään paljon aikaa tietokoneohjelmien käytön harjoitteluun.

Vierailija
13/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaikeaa? Valitettavasti monelle -30 on sen varsinaisen työn oppiminen niin vaikeaa, että heitä täytyy koeajalla pistää pihalle. Ohjelma on vain ohjelma, ja jos se on suunniteltu huonosti, ei se tuo esim. lainsäädäntöä ja ohjeita. Sellaisen ohjelman oppimisessa ei ole mitään mieltä.

Vierailija
14/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että se johtuu siitä, että työpaikan 50+ ihmisille uuden ohjelman käytön oppiminen on suunnattoman vaikeaa. Meille 30+ ja nuoremmille se ei ole mikään juttu. Jos koulutusta ylipäätään tarvitaan, niin siihen menee ohjelmasta riippuen 10 minuutista enintään muutamiin tunteihin. Ärsyttää kun tätä ei ymmärretä.

Jos puhutaan jostain sähköpostiohjelmasta, niin kyllä näin varmaan onkin. Monella työpaikalla käytetään esimerkiksi Exceliä laajasti ja siitä pitää osata vaativampiakin ominaisuuksia (Pivot, makrot, VBA), joita ei kovin nopeasti opi.

Itse olen vakuutusalalla ja kompetenssini on muualla kuin tietokoneohjelmien käytössä. Tästä huolimatta olen joutunut käyttämään paljon aikaa tietokoneohjelmien käytön harjoitteluun.

ammatteja, joissa nyt esim. exceliä tarvitsee niin, että 10 minuuttia ei riitä, eikä edes mun pari tuntia. Tuo nyt on sattumoisin mun heikoin ohjelma. Mutta on myös ammatteja, joissa esimerkiksi päivitys-, kuvankäsittely- ja taitto-ohjelmia tarvitaan koko ajan, eikä ainakaan kaikkien näiden käyttö ole varsinaisesti helpompaa kuin excelin (päivitysjärjestelmät kyllä nykyään tuppaavat olemaan toosi helppoja). Kyllä niidenkin jo melko edistyneeseen käyttöön riittää muutaman tunnin harjoittelu, ja tehdessään tietysti jatkuvasti kehittyy.

Se, että ohjelmat on sulle vaikeita, ei tarkoita, että ne on sitä muille. Tämähän on nimenomaan se harha, mikä noissa ilmoituksissa on.

Useinhan kyse on jostain esmes sairaalan potilasrekisteristä tms., hui kun on vaikeaa.

Vierailija
15/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaikeaa? Valitettavasti monelle -30 on sen varsinaisen työn oppiminen niin vaikeaa, että heitä täytyy koeajalla pistää pihalle. Ohjelma on vain ohjelma, ja jos se on suunniteltu huonosti, ei se tuo esim. lainsäädäntöä ja ohjeita. Sellaisen ohjelman oppimisessa ei ole mitään mieltä.

50+ eläkkeelle lähtevistä tilalle ei edes palkata ketään, koska he ovat tehneet niin vähän ja niin tuottamattomasti työtä. Tämä on fakta.

Sitäpaitsi on ihan eri asia edellyttää ihmiseltä kokemusta tai taitoa itse työstä, kuin jonkun simppelin ohjelman käytöstä. Jälkimmäisen oppii lyhyessä ajassa, edellisen pitkän ajan kuluessa. Mitään muuta tässä ei ole kukaan väittänytkään.

Vierailija
16/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa että vaikka parissa tunnissa oppisi Photoshopin perus-kuvankäisttelyominaisuudet niin kyllä kaikkien ominaisuuksien monipuolinen hyödyntäminen esim graafiseen suunnitteluun on vähän toinen juttu ja sen oppii parhaiten käytännön työssä, voi viedä vuosia että kaikki pikkukikatkin on takaraivossa (ja tietysti päivityksiä tulee parin vuoden välein eli sitten taas kaikki uudet ominaisuudet..).

Mutta tietty se riippuu ihan täysin minkälaiseen työhön tuota tarvitsee. Sinänsä tällä alalla ymmärrän kuitenkin nuo softavaatimukset hyvin.

-InDesign n. 4 h

-Photoshop n. 2 h

Vierailija
17/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mun työkaveriksi ei tule kukaan, joka kuvittelee osaavansa Excelin tai Photoshopin käytön parin tunnin harjoittelulla

Vierailija
18/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin sanoin, että 10 minuutista enintään MUUTAMIIN tunteihin. Mutta jos nyt miettii vaikka mitä mä töissäni käytän/olen käyttänyt: -puhelinvaihteen järjestelmä n. 10 min. -eri nettisivujen päivitysjärjestelmät 5 min - 30 min. -ajanvarausjärjestelmät n. 10 min -laskustusjärjestelmä n. 15 min -word kaikkinensa n. 2 h -ecxel samoin -power point, ehkä tunti (yritän siis näissä Office-paketin ohjelmissa muistella kauanko opettelin käyttöä kun alotin, arvioita tietysti) -InDesign n. 4 h -Photoshop n. 2 h Nämä nyt tuli pikaisesti mieleen. Suuri osa ohjelmista toimii samalla logiikalla (esim. Office-paketti, Adoben ohjelmat) ja mun ikäiset ihmiset tajuaa sitä logiikkaa helposti.

se ei pelkästään riitä, että osaat painaa nappia A tai B, sun pitää osata myös soveltaa sitä osaamistasi käytäntöön. olen itse urani alkuaikoina ollut puhelinvaihteessa tuuraamassa ja voin kertoa, että se pelkkä napin painamisen osaaminen ei riitä, jos asiakas kysyy esim. kuka teillä vastaa autovahingoista tai mistä teidän nettisivuilta löytyy tietoa siitä ja siitä asiasta tai koska se ja se henkilö on lomalla. jos olet aloittanut työn 10 minuuttia aikaisemmin, tuskin osaat vastata asiakkaalle mitään rakentavaa, mistä taas seuraa huono asiakaspalvelukokemus ja firman maineen menetys asiakkaan silmissä.

Vierailija
19/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vankka kokemus..." ja mietin myös, että kiinnostavan kuuloinen työ ja koulutukseni olisi sopiva, mutta vankkaa kokemusta ei ole, eikä näin ollen edes tule.

Vierailija
20/45 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on maannut kotona ja vältellyt viimeiseen asti sitö töihin menoa. ei se työkokemus siellä kotona kartu. ihan turha siis valittaa.